Tak til
 






  
05/05 2023

Referat fra kommunalbestyrelsesmøde

Læs hele referatet her

Indholdsfortegnelse



Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003


Sag nr. Side



1. ......... Spørgetid...............................................................................................................

2. ......... Efterretningssager...................................................................................................

3. ......... Sager afgjort af udvalgene......................................................................................

4. ......... 1. behandling af budgetforslag 2004 og overslag for årene 2005 - 2007..................

5. ......... Revisionsberetning nr. 124.....................................................................................

6. ......... Revisionsberetning nr. 125.....................................................................................

7. ......... Randersegnens Boligforening - Regnskab 2002......................................................

8. ......... Garantistillelse - Fjellerup Aktivitetsforening............................................................

9. ......... Tilskud til festivals..................................................................................................

10. ....... Beretning for produktionsåret 2002/2003...............................................................

11. ....... Budgetopfølgning pr. 30. juni 2003 - Udvalget for Teknik og Miljø (forsyningsvirksomheden).............................................................................................................................

12. ....... Budgetopfølgning pr. 30. juni 2003 - Udvalget for Teknik og Miljø (forsyningsvirksomheden).............................................................................................................................

13. ....... Projekt 141.700 Spildevandsplanlægning...............................................................

14. ....... Projekt 141.746 Gjerrild Bugt renseanlæg - nedlæggelse........................................

15. ....... Byggemodning af Møllevangen 11 - 17...................................................................

16. ....... Forslag til lokalplan nr. 75 for centerområde i Glesborg...........................................

17. ....... Nedlæggelse af skolebiblioteksudvalget..................................................................

18. ....... Sct. Georgs Gårdens Børnehave - Regnskab 2002 og revisionsberetning................

19. ....... Frihedslyst Børnehave - Regnskab 2002 og revisionsberetning................................

20. ....... Børnehaven Frihedslyst - normeringsændring samt overførsel af lønbudget til decentral ramme.............................................................................................................................

21. ....... Servicejob - tillægsbevilling....................................................................................

22. ....... Skoleledelse på Voldby skole................................................................................

23. ....... Budgetopfølgning 2003..........................................................................................

24. ....... Årsregnskab for Boligselskabet Glesborg...............................................................

25. ....... Årsregnskab fra Randersegnens Boligforening.........................................................

26. ....... Forslag til ændring af overenskomst - Voldby Plejehjem.........................................

27. ....... Kvalitetsstandarder................................................................................................

28. ....... Kvalitetsstandarder................................................................................................

29. ....... Tillægsbevilling til Hovedkonto 5 inden for områderne - Ældre og omsorg - Institutioner, særlige sociale vanskeligheder.......................................................................................................

30. ....... Forslag til aftale med Sprogcenter Randers.............................................................

31. ....... Eventuelt................................................................................................................

32. ....... LUKKET MØDE - Sager afgjort af udvalgene.......................................................

33. ....... LUKKET MØDE - Meddelelser fra formanden.....................................................

34. ....... LUKKET MØDE - Eventuelt................................................................................

















1. Spørgetid



J.nr.:
00.01P24
Init.:
mc
0
kmb-179.doc
ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:



Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.



Ingen spørgsmål modtaget.



















2. Efterretningssager



J.nr.:

Init.:
mc
0
kmb-180.doc
ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:



a. Love, bekendtgørelser og cirkulærer.



b. 00.01A04

KL, brev om varsling af mellemkommunale betalinger på biblioteksområdet.



c. 00.01P35

Kommuneforeningen i Århus Amt, referat af bestyrelsesmødet den 26. august 2003.



d. 07.00K03
Statsamtet Århus, Tilsynsrådet, udtalelse vedrørende afgivelse af kompetence til et kommunalt fællesskab, miljøbeskyttelsesloven.



e. 08.03K03

Statsamtet Århus, Tilsynsrådet, udtalelse vedrørende lovligheden af tilskud til Den Erhvervsdrivende Fond Bønnerup Havn.



f. 14.00.03

Beredskabsstyrelsen, brev om de frivilliges observatørpost i Beredskabskommissionen.



g. 15.00

Arbejdsmarkedsrådet for Århus Amt, Råds-Nyt, nr. 22/august 2003.



h. 15.00G12

Arbejdsformidlingen, Århus Amt, ledighedstal for juni og juli 2003.



i. 24.10.11A06

Grenaa Kommune, Den Regionale Vækststrategi, referat af mødet den 8. august 2003.



j. 25.02.01S00
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, brev om fastsættelse af reguleringsprocenten for forhøjelse af den afgiftspligtige grundværdi for skatteåret 2004.



k. 81.16S55

Djurslands Feriefond, regnskab 2002.



Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.



Til efterretning.

















3. Sager afgjort af udvalgene



J.nr.:

Init.:
mc
0
kmb-181.doc
ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:



Der foreligger beslutningsdagsordener fra:



Udvalget for Teknik og Miljø, den 14. august 2003.

Børne- og Kulturudvalget, den 21. august 2003.

Børne- og Kulturudvalget, den 21. august 2003 - tillægsdagsorden.

Det Sociale Udvalg, den 14. august 2003.

Økonomiudvalget, den 2. september 2003.

Økonomiudvalget, den 2. september 2003 - tillægsdagsorden.



Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.



Til efterretning.

















4. 1. behandling af budgetforslag 2004 og overslag for årene 2005 - 2007



J.nr.:
00.01 S02
Init.:
hjl
0
of-387.doc
ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:

Der foreligger forslag til budget for 2004 og overslag for årene 2005, 2006 og 2007.



I forslaget for 2004 er der bl.a. indbygget de forudsætninger, at kommunen anvender Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilbud om statsgaranteret udskrivningsgrundlag (udskrivningsgrundlag for indkomstskat 2004, provenue af ejendomsværdiskat og kirkeskat), at beskatningsprocenten fastholdes uændret på 21,9, at grundskyldspromillen fastholdes uændret på 24 og at kirkeskatteprocenten nedsættes fra 1,25 til 1,20.



Endvidere er der indregnet beløb til låneoptagelse på 15,570 mio. kr., hvilket beløb har baggrund i en videreførelse af skolerenoveringen med 8,0 mio. kr., ombygning af børnehaver til integrerede institutioner med 0,6 mio. kr., mens det resterende beløb henføres til bruttoanlægsudgifterne på forsyningsområdet, hvortil der er automatisk låneadgang.



Af hensyn til kommunens likviditetsmæssige forhold påregnes ca. halvdelen af låneoptagelsen foretaget medio 2004. Derfor er der i budgetoplægget indregnet en halvårlig ydelse på dette nye lån.



Det bemærkes, at kommunen ved dagsordenens udarbejdelse ikke har modtaget Kirkeministeriets udmelding om tilskud fra præsteembedernes fællesfond, hvorfor der som tilskud er indregnet et af provstiudvalget skønnet beløb på 3,190 mio. kr. Ændring i forhold hertil vil blive forelagt som teknisk ændringsforslag. Ligeledes er der indregnet et skønnet beløb på 100.000 kr. som ekstraordinært tilskud fra fællesfonden.



Med baggrund i Indenrigs- og Sundhedsministeriets dispensation fra kassekreditreglen, er der i budgettet indregnet en likviditetsforbedring på 12,0 mio. kr. Det betyder, at der er et negativt økonomisk råderum for 2004 på 4,054 mio. kr.



Bilag: Hæfte 1 indeholder budgetoplæg i beretningsform, hovedoversigt og budgetsammendrag, mens hæfte 2 indeholder budgetbemærkninger, takstoversigt og investeringsoversigt.



Direktionen foreslår at Økonomiudvalget gennemgår budgetmaterialet, samt indstiller,



at budgettet overgives til 2. behandling,



at 2. behandlingen finder sted torsdag den 2. oktober 2003 i h.t. tidligere oplyst tidsplan, og



at ændringsforslag skriftlig må være kommunaldirektøren eller vicekommunaldirektøren ihænde senest onsdag den 17. september 2003 kl. 12.00.



Beslutning i Økonomiudvalget den 2. september 2003

Fraværende: Ingen.



Anbefales, idet flertalsindstillingen (V-C-O) er angivet på listen over prioriteringsblokke og nye tiltag. Det samlede budgetforslag indebærer herefter en forøgelse af kassebeholdningen på ca. 7 mio. kr.



Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.



Godkendt.

















5. Revisionsberetning nr. 124



J.nr.:
00.01 K01
Init.:
hjl
0
of-124.doc
ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:

Kommunernes Revision fremsender beretning nr. 124 vedrørende revision af de sociale regnskaber for året 2002 - Områder med statsrefusion (delberetning for regnskabsåret 2002).



Beretningen, der er udleveret til samtlige kommunalbestyrelsesmedlemmer, er opdelt i følgende afsnit:



Indledning (generelt og rapportering)

Redegørelse for den udførte revision (løbende og afsluttende revision)

Analyser

Revisionens bemærkninger



Med hensyn til redegørelse for den udførte revision indeholder beretningen følgende konklusioner:

· Forretningsgange: Det er revisionens generelle opfattelse, at kommunen har tilrettelagt hensigtsmæssige og betryggende forretningsgange for det sociale område, men at den udførte revision i årets løb har givet anledning til revisionsbemærkninger.

· Sagsbehandling: Det er revisionens generelle opfattelse, at sagsbehandling og administration af reglerne på områderne foregår på en hensigtsmæssig og betryggende måde, men at den udførte revision i årets løb har givet anledning til revisionsbemærkninger.

· Helhedsrevision: Der henvises til beretning nr. 123 af 28. november 2002.

· Afsluttende revision: Regnskabsaflæggelsen anses for at være foregået på en hensigtsmæssig og betryggende måde, idet der dog er konstateret forhold vedrørende refusionstilgodehavende på integrationsområdet, der efterfølgende er berigtiget ved bogføring i 2003. Den afsluttende revision har herover givet anledning til enkelte forhold på kontanthjælps- og integrationsområdet, der er berigtiget inden revisionen er afsluttet.



Med hensyn til regnskabsanalyser har revisionen givet anledning til enkelte forhold, som er påset berigtiget inden revisionen er afsluttet.



Den udførte revision har ikke givet anledning til bemærkninger.



Forvaltningsdirektøren indstiller, at beretningen tages til efterretning.



Beslutning i Økonomiudvalget den 2. september 2003

Fraværende: Ingen.



Anbefales.



Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.



Godkendt.

















6. Revisionsberetning nr. 125



J.nr.:
00.01 K01
Init.:
hjl
0
of-125.doc
ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:

Kommunernes Revision fremsender beretning nr. 125 vedrørende revisionen af regnskabet for året 2002 (afsluttende beretning for regnskabsåret 2002).



Beretningen, der er udleveret til samtlige kommunalbestyrelsesmedlemmer, er opdelt i følgende afsnit:



· Generelt (revisionens formål, rapportering og revisionsbemærkninger)

· Redegørelse for den udførte revision (Revisionsplan og forvaltningsrevision samt løbende og afsluttende revision)

· Årsregnskabet (herunder revision af årsregnskabet, specialregnskaber, særlige rapporteringskrav og vurdering af kommunens økonomi)

· Afgivne revisionsberetninger vedrørende 2001

· Revision af årsregnskabet (grundtakstfinansiering af sociale serviceydelser, selskabsskat, lønninger og vederlag samt omkostningsregnskaber og registrering af fysiske aktiver)

· Andre/særlige opgaver

· Afgivne revisionsberetninger vedrørende 2002

· Revisionens bemærkninger



Revisionens påtegning af regnskabsaflæggelsen, der er foretaget i årsberetningsform, konkluderer, at “Det er vores opfattelse, at årsberetningen giver et retvisende billede af kommunens aktiver, passiver og finansielle stilling pr. 31. december 2002 samt af resultatet af kommunens aktiviteter for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2002 i overensstemmelse med den danske lovgivnings krav til regnskabsaflæggelsen”.



Hvad angår kommunens økonomi skal revisionen fortsat anbefale, at de budgetterede overskud på den ordinære drift har en sådan størrelsesorden, at der set over en årrække som minimum er plads til afdrag på lån og fremtidige anlægsinvesteringer, som ikke kan lånefinansieres.



Endvidere bør der på kort sigt budgetteres med en styrkelse af kassebeholdningen bl.a. med baggrund i Indenrigs- og Sundhedsministeriets dispensation for overholdelse af kassekreditreglen, der udløber ved udgangen af år 2004.



Vi er således opmærksom på, at der i forbindelse med de igangværende budgetforhandlinger for år 2004 arbejdes med en forbedring af kommunens likviditet på 12 mio. kr.



Med hensyn til revision af årsregnskabet indeholder beretningen følgende konklusioner:

· Grundtakstfinansiering af sociale serviceydelser: Der er i delberetning nr. 123 redegjort for gennemgangen af området og tilhørende anbefalinger. Den afsluttende revision af skema vedrørende overgangsordningen har givet anledning til en del forbehold, som er blevet rettet inden opgørelsen er påtegnet.

· Selskabsskat: Der henvises til revisionsberetning tilsendt Grenaa Kommune.

· Lønninger og vederlag har ikke givet anledning til bemærkninger.

· Omkostningsregnskaber og registrering af fysiske aktiver. Revisionen har konstateret, at kommunen har afsluttet registreringen af aktiver i overensstemmelse med Indenrigs- og Sundhedsministeriets regler, men gennemgangen har givet anledning til anbefalinger om udarbejdelse af en overordnet regnskabspraksis/forretningsgang, samt korrekt værdiansættelse af aktiver anskaffet efter 1. januar 1999. Med hensyn til omkostningsregnskab i 2004 anbefales det, at kommunen får startet op på denne registreringsopgave og sikret, at der bliver afsat tilstrækkeligt med ressourcer til at videreudvikle kommunens regnskabspraksis, forretningsgange og foretage den faktiske registrering.



Den udførte revision har givet anledning til bemærkninger vedrørende regnskabsaflæggelsen på det sociale område, idet revisionen har konstateret nogle forhold vedrørende refusionstilgodehavender m.v., dog således, at nettoudgiftsvirkningen for kommunens samlede regnskabsresulatet for året 2002 kun er på ca. 14.000 kr. Revisionen har noteret sig, at der efterfølgende er sket en opstramning på styringen af kommunens økonomi og hjemtagelse af refusioner.



Økonomichefen indstiller under hensyn til revisionens delkonklusioner og overordnede konklusion, hvorefter revisionen har noteret sig, at der er sket opstramning omkring forholdene omtalt i revisionsbemærkningerne, at beretningen tages til efterretning.



Beslutning i Økonomiudvalget den 2. september 2003

Fraværende: Ingen.



Anbefales.



Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.



Godkendt.

















7. Randersegnens Boligforening - Regnskab 2002



J.nr.:
0311.02 S55
Init.:
cl
0
ok-117.doc
ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:



Randersegnens Boligforening fremsender regnskab for året 2002 vedrørende:



Afdeling 135 - Gjerrild/Ginnerup (Stokkebro, Troldhøjvej, Sunddalvej)

Afdeling 136 - Ørum (Gormsvej, Dystrupvej)

Afdeling 138 - Glesborg (Gl. Rimsøvej, Kornblomstvej, Idrætsvej)



I medfør af bekendtgørelse nr. 1103 af 13. december 2000 om drift af almene boliger, § 70, skal regnskab og beretning indsendes 6 måneder efter regnskabsårets afslutning til den tilsynsførende kommunalbestyrelse.



Borgmesterkontoret skal oplyse, at revisionen er udført efter bestemmelserne i ministeriets instruks om revision af almene boligselskabers regnskaber.



Revisionen, der udføres af statsautoriserede revisorer KPMG C. Jespersen, har ikke givet anledning til forbehold.



Vicekommunaldirektøren indstiller, at regnskaberne godkendes.



Beslutning i Økonomiudvalget den 2. september 2003

Fraværende: Ingen.



Anbefales.



Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.



Godkendt.



















8. Garantistillelse - Fjellerup Aktivitetsforening



J.nr.:
20.10 Ø60
Init.:
hjl
0
of-386.doc
ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:



Fjellerup Aktivitetsforening ansøger om en kommunegaranti på 300.000 kr.



Garantien ønskes ydet for et lån fra DGI´s lånefond i forbindelse med etablering af bygninger m.v.



Lånet er rentefrit og afdrages over 10 år med 10% pr. år.



Det er en forudsætning for lånet, at der ydes garanti i form af en kommune- eller bankgaranti. Kan en sådan ikke opnås, vil lånet kun kunne ydes, såfremt den amtsforening, som ansøgeren er medlem af, vil indestå for lånet.



Økonomichefen skal oplyse,

at betingelserne for om kommunen lovligt kan yde en kommunegaranti er opfyldt, men



at forudsætningen for at yde garanti er, at garantibeløbet fradrages i kommunens låneramme, eller at kommunen deponerer et beløb af tilsvarende størrelse. Da kommunen har dispensation fra kassekreditreglen, er kommunens låneramme i realiteten nulstillet, hvorfor alene deponieringsreglen er anvendelig. Denne mulighed er på grund af kommunens økonomiske situation ikke realistisk. Et muligt alternativ vil derfor være at søge Indenrigs- og Sundhedsministeriet om dispensation fra deponeringsbestemmelserne.



Vicekommunaldirektøren indstiller, at der ydes kommunegaranti under forudsætning for dispensation fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet.



Beslutning i Økonomiudvalget den 2. september 2003

Fraværende: Ingen.



Anbefales.



Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.



Godkendt.



















9. Tilskud til festivals



J.nr.:
20.15 K03
Init.:
mc
0
kmb-186.doc
ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:



Tilsynsrådet for Århus Amt har anmodet om følgende oplysninger:



Er der - eller har der i kommunen været - festivals, som kommunen yder/har ydet støtte til, eksempelvis i form af direkte tilskud eller i form af underskudsgaranti?



Kommunaldirektøren indstiller, at Tilsynsrådets henvendelse besvares negativt, jfr. vedlagte forslag til besvarelse.



Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.



Anbefales, idet der dog er ydet et mindre tilskud en kort årrække til Djurs Kulturfestival.



















10. Beretning for produktionsåret 2002/2003



J.nr.:
25.25.04 K07
Init.:
pj
0
ok-116.doc
ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:



Skatteafdelingen fremsender “Beretning for produktionsåret 2002/2003”.



Beretningen er en redegørelse om forløbet af lignings- og revisionsarbejdet for ligningsplanperioden 1. juli 2002 - 30. juni 2003.



Beretningen skal fremsendes til ToldSkat Østjylland senest den 15. oktober 2003.



Skatteinspektøren indstiller, at beretningen godkendes med henblik på fremsendelse til ToldSkat Østjylland.



Beslutning i Økonomiudvalget den 2. september 2003

Fraværende: Ingen.



Anbefales.



Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.



Godkendt.

















11. Budgetopfølgning pr. 30. juni 2003 - Udvalget for Teknik og Miljø (forsyningsvirksomheden)



J.nr.:
00.01Ø09
Init.:
aj/js
0
utm-100.doc
ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:

På baggrund af regnskabsrapporten pr. 30. juni 2003, forbrug tidligere år samt vurdering af ressourcebehovet i den resterende del af regnskabsåret, ansøges der om tillæg til og ajourføring af anlægsbevillinger således:




Specifikation af beløbene tillige med begrundelse for de enkelte forhold er indlagt i foregående sag utm-097.doc om tillægsbevillinger til rådighedsbeløb.



Den herefter samlede anlægsbevilling for de enkelte projekter fremgår af bilag i sagen utm-097.doc.



Teknisk chef indstiller, at der gives bevillinger som ansøgt.



Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 14. august 2003

Fraværende: Ingen



Indstillingen anbefales.



Beslutning i Økonomiudvalget den 2. september 2003

Fraværende: Ingen.



Anbefales.



Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.



Godkendt.

















12. Budgetopfølgning pr. 30. juni 2003 - Udvalget for Teknik og Miljø (forsyningsvirksomheden)



J.nr.:
01.01Ø09
Init.:
aj/js
0
utm-097.doc
ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:

På baggrund af regnskabsrapporten pr. 30. juni 2003 og vurdering af ressourcebehovet i den resterende del af regnskabsåret, ansøges der om tillæg til rådighedsbeløb for 2003 således:






Specifikation af beløbene er indlagt i sagen tillige med begrundelse for de enkelte forhold.



Teknisk chef indtiller, at gives bevillinger som ansøgt.



Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 14. august 2003

Fraværende: Ingen



Indstillingen anbefales.



Beslutning i Økonomiudvalget den 2. september 2003

Fraværende: Ingen.



Anbefales.



Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.



Godkendt.

















13. Projekt 141.700 Spildevandsplanlægning



J.nr.:
00.01Ø09
Init.:
aj/js
0
utm-098.doc
ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:

Udgifter til konsulentbistand blandt andet til revision/opfølgning af spildevandsplan samt til løn til projektansat ingeniør til kloakforsyningens anlægsprogram.



På baggrund af ovennævnte ansøges der om en tillægsbevilling til anlægsbevilling på 617.000 kr.



Anlægsbevillingen skal dels dække udgiften for 2003 og dels ajourføres på grund af merforbrug i 2002 på 17.000 kr.



Det bemærkes, at der til opgaven er afsat et rådighedsbeløb i investeringsoversigten for 2003 på 600.000 kr.



Teknisk chef indstiller, at der gives bevilling som ansøgt.



Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 14. august 2003

Fraværende: Ingen



Indstillingen anbefales.



Beslutning i Økonomiudvalget den 2. september 2003

Fraværende: Ingen.



Anbefales.



Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.



Godkendt.

















14. Projekt 141.746 Gjerrild Bugt renseanlæg - nedlæggelse



J.nr.:
00.01Ø09
Init.:
aj/js
0
utm-099.doc
ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:

I forbindelse med at en del af kommunens spildevand pumpes til Grenaa Kommune ophører Gjerrild Bugt renseanlæg med at fungere som renseanlæg, hvilket betyder, at der forinden skal foretages en del ændringer.



På baggrund af ovennævnte ansøges der om tillægsbevilling til anlægsbevilling på 200.000 kr.



Anlægsbevillingen foreslås finansieret ved det på investeringsoversigten for 2003 afsatte rådighedsbeløb på 200.000 kr.



Teknisk chef indstiller, at der gives bevilling som ansøgt.



Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 14. august 2003

Fraværende: Ingen



Indstillingen anbefales.



Beslutning i Økonomiudvalget den 2. september 2003

Fraværende: Ingen.



Anbefales.



Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.



Godkendt.

















15. Byggemodning af Møllevangen 11 - 17.



J.nr.:
13.06.04 S29
Init.:
JAC
0
utm-104.doc
ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:

Ansøgning om tillægsbevilling til anlægsbevilling samt tillægsbevilling til rådighedsbeløb i 2003 på kr. 142.000,-.



Bevillingen skal dække omkostningerne ved 1. etape af byggemodningen af de 4 parceller. Færdiggørelsesarbejder – 2. etape, udføres når parcellerne er bebygget.



Ansøgningen foreslås finansieret af det afsatte rådighedsbeløb på fkt. 00.22.02-3 ”Boligformål”, sted nr. 002.001.



Kalkulation, udstykningsplan m.v. beror i sagen.



Teknisk chef indstiller, at der gives bevilling som ansøgt.



Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 14. august 2003

Fraværende: Ingen



Indstillingen anbefales.



Beslutning i Økonomiudvalget den 2. september 2003

Fraværende: Ingen.



Anbefales.



Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.



Godkendt.

















16. Forslag til lokalplan nr. 75 for centerområde i Glesborg



J.nr.:
01.02.05 P16
Init.:
tdr
0
ok-121.doc
ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:



Dette lokalplanforslag omhandler en del af centerområdet i Glesborg.



Baggrunden for udarbejdelsen af en ny lokalplan er en forespørgsel om muligheden for at opføre en ny dagligvarebutik og nye specialbutikker i Glesborg.



Lokalplanforslaget for området giver mulighed for at opføre en dagligvarebutik med et samlet bruttoetageareal på max. 1.200 m2 og flere udvalgsvarebutikker med et samlet bruttoetageareal på max. 500 m2 for den enkelte butik. Der er lagt vægt på, at bebyggelsen placeres, så området supplerer indkøbsmiljøet omkring Super Brugsen, og at den nye bebyggelse medvirker til at skabe et varieret udbud af butikker i centerområdet.



Lokalplanforslagets areal vejbetjenes af Hemmedvej øst for området, via den eksisterende private fællesvej til parkeringspladsen og ad en ny privat fællesvej nord for de nye butikker.



Bilag: Forslag til lokalplan nr. 75.



Teknisk chef anbefaler, at lokalplanforslaget vedtages offentliggjort og fremlægges til offentlig høring i 8 uger.



Beslutning i Økonomiudvalget den 2. september 2003

Fraværende: Ingen.



Anbefales.



Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.



Eigil Henriksen inhabil.

Godkendt.

















17. Nedlæggelse af skolebiblioteksudvalget



J.nr.:
00.01A15/21.06
Init.:
kmk
0
bk-064.doc
ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:

I forbindelse med budgetvedtagelsen for 2003 blev det besluttet at nedlægge skolebibliotekskonsulentfunktionen med virkning fra 1. august 2003.



Som følge heraf er der fra samme dato sket en fordeling af skolebiblioteksbudgettet til de 3 folkeskoler med elevtallet som fordelingsnøgle. Der er ligeledes aftalt en fordeling af opgaver mellem skoler og folkebibliotek.



Da den koordinerende funktion nu ikke længere varetages af en skolebibliotekskonsulent vil det være en naturlig følge af ændringen også at nedlægge skolebiblioteksudvalget.



I “Bilag til vedtægt for styrelse af Nørre Djurs Kommunes skolevæsen”, står der i pkt. 2.0 om Skolebiblioteksudvalg:



Der nedsættes et skolebiblioteksudvalg. Udvalgets primære funktion er at koordinere aktiviteterne mellem folke- og skolebiblioteksvirksomheden i kommunen.



Sammensætning:

1 repræsentant fra Børne- og Kulturudvalget, skoledirektøren, 1 folkebibliotekar, 1 repræsentant for lærerkredsen, 1 repræsentant for skolelederne, 1 repræsentant for skolebestyrelserne og 1 repræsentant for skolebibliotekargruppen. Skolekonsulenten for skolebiblioteksvirksomhed fungerer som udvalgets sekretær.



I Bekendtgørelse om skolebiblioteker i folkeskolen (UM nr. 174 af 13. Marts 1995) står der i § 10, stk. 2, at “Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om særlige ordninger for den overordnede administration af skolebiblioteksvirksomheden i kommunen, herunder nedsættelse af et materialeudvalg, der stiller vejledende forslag til skolerne om materialeanskaffelser, og om ansættelse af særligt sagkyndige ved kommunens skolevæsen, f.eks. skolekonsulenter for skolebiblioteksvirksomhed.”



Det vil sige, at der ikke er krav om nedsættelse af skolebiblitoeksudvalg, og at Kommunalbestyrelsen selv beslutter om et eksisterende udvalg skal nedlægges.



Relevante lov, bekendtgørelse og vedtægt vedlægges sagen.



Forvaltningsdirektøren indstiller, at skolebiblioteksudvalget nedlægges med omgående virkning, og at aftaler om det fremtidige koordinerende samarbejde overlades til skoler og folkebibliotek.



Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 21. august 2003

Fraværende: Torben Lund under pkt. 1 og pkt. 3 - 15 + tillægsdagsorden samt anlæg under pkt. 2



Anbefales.



Beslutning i Økonomiudvalget den 2. september 2003

Fraværende: Ingen.



Anbefales.



Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.



Godkendt.

















18. Sct. Georgs Gårdens Børnehave - Regnskab 2002 og revisionsberetning



J.nr.:
00.01.K01
Init.:
vv
0
bk-058.doc
ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:

Der foreligger beretning nr. 7 fra Kommunernes Revision vedrørende revision af regnskabet for 2002 for den selvejende institution Sct. Georgs Gårdens børnehave.



Årsregnskabet for 2002 vedrørende Sct. Georgs Gårdens børnehave er ligeledes fremsendt forsynet med revisionspåtegning.



Den udførte revision har ikke givet anledning til bemærkninger.



Forvaltningsdirektøren indstiller, at regnskabet og revisionsberetningen tages til efterretning.



Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 21. august 2003

Fraværende: Torben Lund under pkt. 1 og pkt. 3 - 15 + tillægsdagsorden samt anlæg under pkt. 2



Anbefales.



Beslutning i Økonomiudvalget den 2. september 2003

Fraværende: Ingen.



Anbefales.



Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.



Godkendt.

















19. Frihedslyst Børnehave - Regnskab 2002 og revisionsberetning



J.nr.:
00.01.K01
Init.:
vv
0
bk-057.doc
ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:

Der foreligger beretning nr. 12 fra Kommunernes Revision vedrørende revision af regnskabet for året 2002 vedrørende Frihedslyst Børnehave.



Årsregnskabet for 2002 vedrørende Frihedslyst Børnehave er ligeledes fremsendt, forsynet med revisionspåtegning.



Den udførte revision har ikke givet anledning til bemærkninger.



Forvaltningsdirektøren indstiller, at regnskabet og revisionsberetningen tages til efterretning.



Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 21. august 2003

Fraværende: Torben Lund under pkt. 1 og pkt. 3 - 15 + tillægsdagsorden samt anlæg under pkt. 2



Anbefales.



Beslutning i Økonomiudvalget den 2. september 2003

Fraværende: Ingen.



Anbefales.



Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.



Godkendt.

















20. Børnehaven Frihedslyst - normeringsændring samt overførsel af lønbudget til decentral ramme



J.nr.:
00.01.S01
Init.:
vv
0
bk-060.doc
ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:



Børnehaven Frihedslyst ansøger om at overføre lønkroner til børnehavens decentrale ramme. Lederen ønsker at antage et rengøringsfirma til at varetage rengøringen af børnehaven.



På den baggrund søger børnehaven om at den nuværende normering på 20 timer ugentlig til rengøring svarende til 0,54 stilling ændres til 0 timer med virkning fra 15. august 2003.



Det nuværende budget 2003 på lønkontoen for rengøring på 111.380 kr. nedsættes til 69.380 kr. Dette beløb dækker normeringen frem til 14. august 2003. Forskellen på 42.000 kr. overføres til den decentrale ramme.



Forvaltningsdirektøren anbefaler ansøgningen.



Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 21. august 2003

Fraværende: Torben Lund under pkt. 1 og pkt. 3 - 15 + tillægsdagsorden samt anlæg under pkt. 2



Anbefales.



Beslutning i Økonomiudvalget den 2. september 2003

Fraværende: Ingen.



Anbefales.



Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.



Godkendt.



















21. Servicejob - tillægsbevilling



J.nr.:
15.27 S03
Init.:
hjl
0
bk-070


ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:

I forbindelse med oprettelse af servicejob har der været en del uklarheder omkring afregning og tilskud.



Nogle institutioner har fået fuld budgetmæssig dækning for de ansatte i servicejob, mens andre institutioner kun har fået tilført midler svarende til nettoudgiften ved et servicejob.



For at skabe ens forudsætninger for institutionerne foreslås det, at der gives en tillægsbevilling til de institutioner, hvor der ikke er fuld budgetmæssig dækning. Det drejer sig om følgende institutioner:



Institution
Antal servicejob
Beløb

Børnehaven Savværket
1
100.000 kr.

Plejehjemmet Vestervang
2
176.000 kr.

Stenvadcentret
2
200.000 kr.

Stendysseskolen
1
100.000 kr.

I alt
6
576.000 kr.




For ikke at få en udvidelse i personalenormeringen foreslås det endvidere, at det anføres i personalebudgettet, at der udelukkende er tale om servicejobs, der kun kan besættes med en anden person i servicejob.



På baggrund af ovennævnte ansøges der om en tillægsbevilling for 2003 på 576.000 kr. til funktionerne 5.13 Børnehaver, 5.15 Fritidshjem, 5.34 Plejehjem og beskyttede boliger samt 5.98 Beskæftigelsesordninger.



Bevillingen foreslås finansieret af de likvide midler.



Det bemærkes, at sagen skal forelægges såvel Det Sociale Udvalg som Børne- og Kulturudvalget, forinden den fremsendes til Økonomiudvalget.



Forvaltningsdirektøren indstiller, at der meddeles tillægsbevilling som ansøgt, og at der optaget bemærkning i personalebudgettet.



Beslutning i Socialudvalget den 14. august 2003

Fraværende: Ingen



Anbefales, idet det bemærkes at der på konto 5.96 Puljejob er indgået i alt 1 mio. kr.



Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 21. august 2003

Fraværende: Torben Lund



Anbefales.



Beslutning i Økonomiudvalget den 2. september 2003

Fraværende: Ingen.



Anbefales.



Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.



Godkendt.

















22. Skoleledelse på Voldby skole



J.nr.:
81.01.01/17.01.04
Init.:
kmk
0
bk-067.doc
ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:

På baggrund af skoleinspektør Kurt Randrups afgang den 31. oktober 2003 tages Voldby skoles fremtidige ledelsesstruktur op til drøftelse.



Der kan peges på 2 mulige løsninger:



1.
Bevarelse af nuværende ledelsesstruktur, hvor der ansættes en skoleinspektør på Voldby skole.




2.
Etablering af fælles skoleledelse for Glesborg og Voldby skoler. Denne mulighed er blevet lovfæstet i den ændrede folkeskolelov ved indsættelse af et nyt tekststykke i § 24 efter stk. 2, hvor der står følgende:



“Stk. 3:

For at sikre en hensigtsmæssig skolestruktur kan kommunalbestyrelsen efter indstilling fra skolebestyrelserne beslutte, at en eller flere små skoler og en større skole har fælles skoleleder og eventuelt fælles skolebestyrelse, men hver sit skoledistrikt. Ved små skoler forstås skoler i landdistrikter eller skoler med normalt ikke over 150 elever og med beliggenhed i et byområde med ikke over 900 indbyggere, jf. § 55, stk. 1. Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om fælles skoleledelse, herunder repæsentation af forældre til børn i alle skolerne i en fælles skolebestyrelse og om samarbejde mellem skolerne i øvrigt, og kan i den forbindelse fravige bestemmelserne i kapitel 6 om styrelse af kommunens skolevæsen.”




Voldby skole har i skoleåret 2003/2004 155 elever.



Det skal endvidere bemærkes, at der i Udviklingsprogrammet - En skole i bevægelse - under afsnit 7 - Lokale Løsninger - står følgende (uddrag):



“Det lokale engagement er vigtig for den fortsatte udvikling af kvaliteten i folkeskolen. Det er derfor vigtigt, at kommunerne har fleksible rammer for varetagelsen af deres opgaver.



Derfor gives kommunerne gennem forsøgsvirksomhed mulighed for fleksible, lokale løsninger, f.eks. fælles ledelse for flere skoler.”



Bilag 2 til ovennævnte afsnit står der (uddrag):



I bestræbelserne på at etablere faglige og bæredygtige enheder på skoleområdet åbnes der for, at kommunerne kan lave forsøg med fælles ledelse for flere skoler. Den fælles skoleledelse kan omfatte to eller flere skoler, hvor den mindste skoles elevtal normalt ikke overstiger 300 elever.



Det betinges, at der fortsat skal være en pædagogisk leder knyttet til hver skole, ligesom der skal være forældrevalgte repræsentanter fra hver skole i a) enten en skolebestyrelse, b) eller i en fælles skolebestyrelse med valgregler, der sikrer at forældrene mindst er repræsenteret med en repræsentant for hver skole i den fælles bestyrelse.



Udover at det i ansøgningen skal være dokumenteret, at skolebestyrelserne er blevet hørt, skal det fremgå, hvordan de i hovedtræk stiller sig.



Der er endnu ikke lavet økonomiske beregninger på konsekvensen af fælles ledelse, men der vil kunne forventes en mindre besparelse.



Forvaltningsdirektøren indstiller, at der tages stilling til den fremtidige ledelsesstruktur på Voldby skole.



Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 21. august 2003

Fraværende: Torben Lund under pkt. 1 og pkt. 3 - 15 + tillægsdagsorden samt anlæg under pkt. 2



Udvalget anbefaler, at der udarbejdes et grundlag for stillingtagen til den fremtidige ledelsesstruktur på folkeskoleområdet.

Udvalget ønsker at udtrykke, at det skal sikres, at den enkelte skole bevarer en pædagogisk ledelse.

På den baggrund anbefales, at der konstitueres en skoleleder på Voldby skole.



Beslutning i Økonomiudvalget den 2. september 2003

Fraværende: Ingen.



Anbefales.



Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.



Godkendt.

















23. Budgetopfølgning 2003



J.nr.:
00.01Ø09
Init.:
kmk
0
su-132.doc
ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:

Ansøgning om budgetomplacering for regnskabsåret 2003 vedrørende hovedkonto 5.



Specifikation på måltemaer:



Måltema 1
Aktiv socialpolitik
- 78.000 kr.

Måltema 2
Døgninstitutioner for børn og unge
- 1.554.000 kr.

Måltema 3
Ældre og omsorg
- 240.000 kr.

Måltema 4
Institutioner, særlige sociale vanskeligheder
1.749.000 kr.

Måltema 5
Førtidspension og personlige tillæg
123.000 kr.

I alt

0 kr.




Yderligere specifikation er vedlagt sagen.



Bilag: Bemærkninger til budgetomplaceringerne (udsendes med post)



Forvaltningsdirektøren indstiller, at omplaceringen godkendes.



Beslutning i Socialudvalget den 14. august 2003

Fraværende: Ingen



Anbefales.



Beslutning i Økonomiudvalget den 2. september 2003

Fraværende: Ingen.



Birthe van den Bos inhabil.

Anbefales.



Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.



Birthe van den Bos inhabil.

Godkendt.

















24. Årsregnskab for Boligselskabet Glesborg



J.nr.:
03.07
Init.:
kmk
0
su-136.doc
ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:

Randersegnens Boligforening har fremsendt årsregnskab for 2002 - Boligselskabet Glesborg.



Boligerne er beliggende på adressen Gl. Rimsøvej 12.



Kompetencen til at godkende regnskabet er i henhold til Ældreboligloven (Lov nr. 664 af 8. august 2002 - § 23, stk. 3) placeret hos Kommunalbestyrelsen.



Forvaltningsdirektøren indstiller regnskabet for 2002 godkendt.



Beslutning i Socialudvalget den 14. august 2003

Fraværende: Ingen



Anbefales.



Beslutning i Økonomiudvalget den 2. september 2003

Fraværende: Ingen.



Anbefales.



Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.



Godkendt.



















25. Årsregnskab fra Randersegnens Boligforening



J.nr.:
03.07S08
Init.:
kmk
0
su-135.doc
ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:

Randersegnens Boligforening har fremsendt årsregnskab for 2002 Boligforeningen.



Boligforeningen er beliggende på Valmuevej 1 - 19, Glesborg, og omfatter 10 boliglejemål for Socialpsykiatri Djursland.



Kompetencen til at godkende regnskabet er i henhold til Ældreboligloven (Lov nr. 664 af 8. august 2002 - § 23, stk. 3) placeret hos Kommunalbestyrelsen.



Forvaltningsdirektøren indstiller regnskabet for 2002 godkendt.



Beslutning i Socialudvalget den 14. august 2003

Fraværende: Ingen



Anbefales.



Beslutning i Økonomiudvalget den 2. september 2003

Fraværende: Ingen.



Anbefales.



Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.



Godkendt.

















26. Forslag til ændring af overenskomst - Voldby Plejehjem



J.nr.:
16.07.00.P27
Init.:
vv
0
su-128.doc
ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:

Der foreligger forslag til ændring af overenskomst mellem Nørre Djurs kommune og Den selvejende institution Voldby Plejehjem.



§ 1 foreslås ændret, således at antal pladser ændres fra 16 til 15 pladser.



I forbindelse med ombygningen af bestyrerboligen blev normeringen sat til 16 pladser, med henblik på at der skulle være et ægtepar i den ene lejlighed. Det har ikke været muligt at få et ægtepar ind, hvorfor normeringen foreslås ændret til 15 pladser.



Beslutning i Socialudvalget den 14. august 2003

Fraværende: Ingen



Anbefales.



Beslutning i Økonomiudvalget den 2. september 2003

Fraværende: Ingen.



Anbefales.



Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.



Godkendt.















27. Kvalitetsstandarder



J.nr.:
16.08.00
Init.:
kmk
0
su-137.doc
ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:

Fra kommunens koordinerende områdeleder er der fremsendt forslag til kvalitetsstandarder for følgende områder:



Kvalitetsstandarder for kommunal aflastning

Kvalitetsstandard for kommunal genoptræning

Kvalitetsstandard for kommunal vedligeholdelsestræning



Forslagene er udarbejdet med baggrund i Servicelovens §§ 72, 73 og 73 a.



Bilag: Forslag til kvalitetsstandarder (sendes med post)



Forvaltningsdirektøren indstiller forslagene godkendt.



Beslutning i Socialudvalget den 14. august 2003

Fraværende: Ingen



Anbefales.



Beslutning i Økonomiudvalget den 2. september 2003

Fraværende: Ingen.



Birthe van den Bos inhabil.

Anbefales.





Der foreligger udtalelse fra Ældrerådet af 3. september 2003.



Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.



Birthe van den Bos inhabil.

Godkendt.



















28. Kvalitetsstandarder



J.nr.:
16.08.00
Init.:
kmk
0
su-138.doc
ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:

Fra kommunens koordinerende områdeleder er der fremsendt forslag til kvalitetsstandarder for følgende områder:



Visitering til nødopkald

Visitering til aflastningsophold på plejehjem

visitering til aflastning i brugerens eget hjem



Forslagene er udarbejdet med baggrund i Servicelovens §§ 72 og 97



Bilag: Forslag til kvalitetsstandarder (sendes med post)



Forvaltningsdirektøren indstiller forslagene godkendt.



Beslutning i Socialudvalget den 14. august 2003

Fraværende: Ingen



Anbefales.



Beslutning i Økonomiudvalget den 2. september 2003

Fraværende: Ingen.



Birthe van den Bos inhabil.

Anbefales.





Der foreligger udtalelse fra Ældrerådet af 3. september 2003.



Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.



Birthe van den Bos inhabil.

Godkendt.

















29. Tillægsbevilling til Hovedkonto 5 inden for områderne
- Ældre og omsorg
- Institutioner, særlige sociale vanskeligheder



J.nr.:
16.0803/16.03S03
Init.:
kmk
0
su-131.doc
ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:

Ansøgning om tillægsbevilling for regnskabsår 2003 vedrørende hovedkonto 5 på 1.531.000 kr.



Ansøgningen vedrører følgende måltemaer:



Måltema 3
Ældre og omsorg
400.000 kr.

Måltema 4
Institutioner, særlige sociale vanskeligheder
1.131.000 kr.




Begrundelse for ansøgningen:



Måltema 3:

Der ansøges om en tillægsbevilling til lønninger for Vestervangs område, fordelt med 200.000 kr. til hjemmeplejen og 200.000 kr. til plejehjemmet.

Udgiften til lønninger kan ikke holdes inden for budgettet som følge af 2 barselsvikariater og til langtidssygemelding svarende til 1,5 stilling. Refusionen fra sygedagpenge dækker ikke fuldt ud vikarudgifterne.



Måltema 4:

Kommunens udgifter til private opholdssteder har ikke været konteret under den rigtige gruppering, i stedet har gruppering vedrørende egne bofællesskaber været anvendt.

Endvidere er det konstateret, at der overhovedet ikke har været budgetteret med udgifter til private opholdssteder. Der ansøges således om en tillægsbevilling på 1.131.000 kr.



Forvaltningsdirektøren indstiller, at ansøgningen godkendes samt at beløbet finansieres af de likvide aktiver.



Beslutning i Socialudvalget den 14. august 2003

Fraværende: Ingen



Anbefales.



Beslutning i Økonomiudvalget den 2. september 2003

Fraværende: Ingen.



Birthe van den Bos inhabil.

Anbefales.



Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.



Birthe van den Bos inhabil.

Godkendt.

















30. Forslag til aftale med Sprogcenter Randers



J.nr.:
17.32.20
Init.:
kmk
0
su-141.doc
ÅBEN SAG


Sagsfremstilling:

På baggrund af den nye ”Lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.”, der blev vedtaget af Folketinget den 20. maj 2003 og som erstatter ”Lov om undervisning i dansk som andetsprog for voksne udlændinge m.fl. og sprogcentre” er der behov for at ændre aftalen, der ligger bag oprettelsen af Sprogcenter Randers i 1999.



Loven ændrer blandt andet finansieringen, således at der fra 1. januar 2004 skal afregnes en modultakst på de enkelte danskuddannelser. Modultaksten, der bliver vejledende, fastsættes på de årlige finanslove.



Taksten skal dække udgifterne til sprogundervisningen uanset hvor lang tid, den enkelte kursist er om at gennemføre det enkelte modul.



På den baggrund havde socialudvalgsformanden i Randers Kommune indbudt socialudvalgsformændene i de tilsluttede kommuner til et møde den 5. maj 2003. På mødet blev det besluttet at nedsætte en arbejdsgruppe med deltagelse af embedsmænd fra de tilsluttede kommuner, som skulle komme med forslag til den fremtidige drift af Sprogcenter Randers, herunder specielt omkring afregninger og principper herfor.



Arbejdsgruppen har afholdt 2 møder, og foreslår på denne baggrund at kommunerne inden den 30. september har taget en politisk beslutning omkring evt. tilslutning til Sprogcenter Randers efter 1. januar 2004.



Behov for stram økonomistyring

Lovændringen vil kræve en meget stram styring af økonomien, idet en undersøgelse på 5 sprogcentre, herunder Sprogcenter Randers har vist, at der er meget stor forskel på de hurtigste og de langsomste elever på den nuværende uddannelse.



Undersøgelsen så på de elever, der deltog i sprogcentrets aktiviteter i 2002 og det er undersøgt, hvor lang tid de siden deres start på sprogcentret har brugt på at gennemføre et trin.



I tabellen herunder ses fra Randers-undersøgelsen resultaterne på de enkelte spor, og der ses på eleverne fordelt på fjerdedele og endvidere den hurtigste og langsomste tiendedel.



Antal tilbudte timer
Spor 1
Spor 2
Spor 3

Gennemsnit alle kursister
263,4
272,4
169,6

1. fjerdedel
127,2
90,4
52,0

2. fjerdedel
192,5
223,9
121,1

3. fjerdedel
254,2
297,3
191,7

4. fjerdedel
475,3
476,0
313,9

1. tiendedel
92,9
42,1
29,1

10. tiendedel
656,9
603,1
393,4




Som det ses af tabellen er der en meget stor forskel, og dette medfører meget stor usikkerhed omkring de takster, som forventes udmeldt i finansloven for modultaksterne. Der vil i høj grad blive tale om at indrette et system, der arbejder med ”gynger og karruseller” og hvor modultaksten afregnes forud, men hvor uddannelsen på det enkelte modul kan trække ud i lang tid, hvilket udover længden også kan skyldes at den pågældende kursist fx bliver gravid, syg eller opnår et arbejde, som gør at kursisten i en periode måske ikke er tilmeldt, men kommer tilbage på et senere tidspunkt og har ret til at fuldføre uddannelsen.



Ifølge den nye lov skal undervisningen tilrettelægges mere fleksibelt med vægt på andre og mere fleksible tilrettelæggelsesformer, hvilket forventes at medføre, at der vil blive ændringer i forhold til holddannelser mv., samt blive en større del af individuel tilrettelagt undervisning.



Ændringerne gør det meget vanskeligt at have et tilstrækkeligt grundlag for at vurdere økonomien for sprogcentret.

Derfor har den nedsatte arbejdsgruppe drøftet mulighederne i det fremtidige samarbejde, og drøftet mulighederne for at fortsætte de nuværende principper om en solidarisk afregning, som baserer sig på en a conto takst pr. betalingstilsagnstime og en endelig beregning af taksten. De kommuner, der står uden for Sprogcenteraftalen afregner den budgetterede takst tillagt 10%, men reguleres herefter ikke hverken op eller ned ved den endelige beregning.



Principper, der indarbejdes i samarbejdsaftalen omkring Sprogcenter Randers fra 1. januar 2004.



På denne baggrund foreslås som oplæg til den fremtidige afregning under Sprogcenter Randers følgende principper:



En foreløbig aftale foreløbig for 2004 og 2005

At der afregnes efter modultakstprincippet

Modultaksten giver en trækningsret på x antal timer, beregnet som den vejledende modultakst divideret med en beregnet timepris for sprogcentret

Såfremt den enkelte ikke anvender trækningsretten kan de overskydende timer anvendes til andre elever fra den pågældende kommune, der anvender flere timer end trækningsretten

Timepuljen kan overføres mellem årene

Der beregnes en timepris, der efterregnes ved årets afslutning og som regulerer trækningsretten op eller ned.

Kommunen forpligtiger sig til at henvise minimum 75% af kursisterne/modulerne til Sprogcenter Randers

Ved visitationen sikres i samarbejde mellem kommune og sprogcenter at kursisten er læringsparat – eller evt. modtager den fornødne hjælp

Omfanget af danskundervisning for den enkelte kursist aftales for minimum et kvartal og kan ændres med en måneds varsel til kvartalsskifte

Ikke tilsluttede kommuner betaler en endelig modultakst, der beregnes som den vejledende modultakst med et tillæg på 15%.
Modultaksten for disse kursister dækker et forbrug for den enkelte kursist pr. modul på det beregnede antal timer pr. modul plus 10%. Timerne kan ikke overføres mellem kursister. Når kursisten har nået det beregnede antal timer pr. modul, drøftes kursistens situation mellem kommune og sprogcenter, og når timerne overstiger 10% af de beregnede timer, afregnes der pr. time efter en fastsat sats.

Overgangsreglerne mellem den gamle og nye lov samt bekendtgørelser/vejledninger kendes endnu ikke, hvilket evt. kan give behov for mindre justeringer i ovenstående.



Udover aftaler på det økonomiske område er der i henhold til lovens §11 behov for at tage stilling til, hvem der er ansvarlig for at danskuddannelserne gennemføres efter reglerne i loven.



I §11, stk. 2 er angivet, at en kommunalbestyrelse kan overdrage ansvaret for at danskuddannelserne gennemføres efter reglerne til en anden kommune. Af praktiske grunde foreslås det derfor, at



ansvaret for at danskuddannelserne gennemføres efter reglerne ved tilslutning til Sprogcenter Randers overdrages til Randers Kommune.



Det skal afslutningsvis bemærkes, at det er Sprogcenter Randers’ hensigt at opretholde undervisning i Grenå, så længe der er et tilstrækkeligt kursistgrundlag herfor.



Forvaltningsdirektøren indstiller, at Nørre Djurs Kommune tilslutter sig Sprogcenter Randers pr. 1. januar 2004 på baggrund af de principper der er angivet som oplæg til samarbejdsaftalen, samt at det tillægges afgørende betydning, at der opretholdes undervisningstilbud i Grenaa.



Beslutning i Socialudvalget den 14. august 2003

Fraværende: Ingen

Anbefales.


Beslutning i Økonomiudvalget den 2. september 2003

Fraværende: Ingen.

Anbefales.


Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.


Godkendt.

31. Eventuelt



J.nr.:

Init.:
mc
0
kmb-182.doc
ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. september 2003

Fraværende: Kirsten Bech Hansen.

Ingen sager.

Kilde:

Rex


 

Tak til
 

Kort Nyt

Indsend dine egne nyheder og læserbreve til:
nyheder@djurslands.net

Vi mangler frivillige, der har lyst til at arbejde med nyheder på hele Djursland. Skriv til redaktion@djurslands.net hvis du vil give en hånd med.

Nyhedsstrøm

RSS nyhedsstrøm
Hent nyhederne fra din egen nyhedslæser eller vis dem på din hjemme­side.

Net Nyt
Problemer med din opkobling? - Check Netstatus her

Download programmer for sikring af din PC - her

Brug for antispam til din mailserver - antispam