Når man læser avisernes læserbrevsspalter i disse dage, er de så fyldte med den også yderst spændende debat ang. visse tegninger. Men læsning af dagens avis bragte ikke nogle nye vinkler frem i denne debat, så vi vælger i stedet at lade spørgsmålene omkring den nye folkeskolelov få højeste prioritet i dag. Det er jo ved at være sidste udkald i høringsfasen, inden loven skal endeligt vedtages.
Forleden dag ryddede vi forsiden for at bringe et læserbrev, skrevet af Mogens Clausen fra Bønnerup. Han frygter en øget statsstyring af folkeskolen, og i dag lægger en anden lærer sig i samme spor med følgende opfordring til debat:
”I en tid, hvor avisspalterne og tv-nyhedernes sendeflade er fyldt med problematikken vedrørende Jyllands-Postens offentliggørelse af tegninger af Muhammed og konsekvenserne af dette, er Danmark ved at få en ny folkeskolelov uden nogen debat. Og det er oven i købet en folkeskolelov, der får alvorlig betydning for den danske folkeskoles fremtid. Det er en folkeskolelov, der indeholder en nedtoning af elevernes alsidige og personlige udvikling samt en nedtoning af betydningen af demokrati, åndsfrihed og ligeværd i skolen.
Det er en folkeskolelov, der indfører nationale test, der skal offentliggøres, hvilket uundgåeligt vil medføre, at lærerne i deres undervisning vil have fokus på, at eleverne klarer sig godt i testene.
Sidst - men absolut ikke mindst - indeholder folkeskoleforliget et totalt forældet læringssyn, idet skolen skal give eleverne kundskaber og færdigheder. Vi er ved at ødelægge det, den danske folkeskole er kendt for i resten af verden. Lad os nu få en debat!”
Kilde: Skrevet af, Signe Storr, Lærer, Hadbjerg Skole, i Randers Amtsavis d. 9 februar
rex