I dag bringer vi endnu et læserindlæg i rækken af kritiske røster om Bertel Haarders udspil til ny folkeskolelov:
Midt i forrige uge udkom Brian Mikkelsens kanon, som skulle vejlede undervisere m.v. i, hvad der er god dansk ”dannelse”.
Dét initiativ havde der været megen diskussion omkring, hvilket der givetvis også vil være fremover. Der var stor medieopmærksomhed omkring offentliggørelsen, og flere aviser havde decideret lavet ekstra tillæg for at dække begivenheden. Mediebilledet stod dén dag i Brian Mikkelsens tegn.
Dét, som mange nok ikke vidste, var, at der de seneste måneder er arbejdet på en ny folkeskolelov.
Før end ventet valgte undervisningsminister Bertel Haarder den samme dag at komme med forslaget til den nye folkeskolelov. Men der var ikke plads i mediebilledet denne dag til også at bringe folkeskoleloven. Så det blev kun i enkelte aviser til en notits eller en mindre artikel.
Jeg synes, at ændringen af folkeskoleloven er en meget alvorligere sag end Brians kanon.
Det var opstarten til diskussionen af den nye folkeskolelov. Summa summarum er der sendt en ny folkeskolelov til høring, og slutdatoen for denne høringsrunde var d. 11. februar.
Altså risikerer lovændringen at blive vedtaget, uden at der er ret mange, der egentlig har hørt ret meget om den. Dét er ikke godt politikerarbejde, og det giver ikke gode demokratiske beslutninger.
Jeg véd, at langt hovedparten af den danske befolkning er af dén opfattelse, at de demokratiske regler, hvorunder vi udformer og styrer vores land, ikke skal trædes under fode eller udvandes. Dem skal vi værne om og vedligeholde.
Nu er jeg nået frem til ændringen af folkeskoleloven. Bertel Haarder vil ændre formålsparagraffen fra det nuværende: § 1 stk. 3:
Skolens undervisning må derfor bygge på åndsfrihed, ligeværd og demokrati.
Til dén ændring, der foreligger i lovforslaget:
Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.
Den væsentligste ændring er: …..at skolen skal bygge på demokrati….. til, at skolen kun skal være præget af demokrati.
Min kommentar er herfor: Jeg synes, at der er ganske god sammenhæng mellem den manglende demokratiproces, hvormed Bertel Haarder forsøger at gennemføre den nye folkeskolelov på, og dét faktum, at demokratibegrebet i folkeskoleloven udvandes.
Dette lovforslag er et tilbageskridt.
Kilde: Skrevet af Peder Koch, lærer på Ådalsskolen i Skørring, i Randers Amtsavis d. 13. februar
rex