Den kollektive trafik på Djursland møder nye og store udfordringer. Vi møder helt nye aktører: De nye kommuner, Region Midtjylland og dannelsen af et regionalt trafikselskab.
Djursland har stort behov for bedre kollektiv trafik. Og kollektiv trafik er ikke bare jernbanen Grenaa-Ã…rhus.
Trafikforeningen Djursland er i al beskedenhed den enkeltaktør, der har gjort mest for at sikre Grenaabanen. Men hvis foreningen skal kunne løfte de nye opgaver, så skal flere mennesker være aktive. Nye opgaver kræver nye mennesker og nye tanker. Foreningens nuværende og kommende medlemmer gør sig selv en tjeneste ved at møde op til vores årlige generalforsamling og høring mandag aften den 20. marts kl. 19.00 i Kulturhuset Pavillonen i Grenaa. Vi håber på deltagelse fra hele Djursland. Havnedirektør Henning Laursen, Grenaa, og Morten Homann, MF for SF, indleder debatten om en endnu bedre Grenaa-bane og en endnu bedre Grenaa Havn.
Det er ikke sådan, at trafikforeningens nuværende aktive løber fra pladsen. Vi har en aktiv formand og nogle medlemmer, der samarbejder. Men der skal flere og nye til - også geografisk, hvis foreningen skal løfte de nye opgaver: Forbindelserne til og fra det meste af Djursland til Randers er alt for ringe. Amtets busruter er vigtige, men er ikke omstillet til dannelsen af Syddjurs og Norddjurs kommuner. De er heller ikke tilpasset de forbedringer, der er kommet på togdriften. Mange lokalsamfund og store områder på Djursland mangler virkelig kollektiv trafik. Og så er der en trafikhavn i Grenaa, en færgehavn i Ebeltoft og en lufthavn, der alle er klemt. Og en helt ny aktør, der hedder Midtjyllands Trafikselskab, hvor Djursland er en meget lille brik. I et land, hvor kollektiv trafik ikke er højt på prioriteringslisten.
Vi håber mange kan finde et transportmiddel og komme til Grenaa. Vi ses til trafikmøde!
Med venlig hilsen
Svend Frandsen og
Mads Nikolajsen
Medlemmer af Trafik-
foreningens bestyrelse
Kilde: grenå bladet
charlotte