I dag bringer vi endnu et indlæg med hård kritik af Bertel Haarders nye lovudspil på skoleområdet. Det er en bekymret forælder, der skriver:
”85% af landets forældre ser ingen grund til at ændre formÃ¥let med at gÃ¥ i skole, men Bertel Haarder og uddannelsesudvalget ignorerer forældreønsket totalt. Hvorfor?
Som forælder på Rundhøjskolen og Mårslet Skole er jeg repræsenteret af de lokale skolebestyrelser, Foreningen af Skolebestyrelser i Århus og Forældreforeningen Skole og Samfund.
Fra alle tre sider er der udtrykt stor bekymring over det nye lovforslags betydning for mine børns fremtidige skoleforløb, men Bertel Haarder og uddannelsesudvalget forholder sig fuldstændig tavse. Det mindste, man burde gøre, er vel at begrunde, hvorfor man ikke vil imødekomme forældrenes ønsker.
Hvad er det mon, der gør, at Bertel Haarder overhovedet ikke lader brugerne få indflydelse på deres egne børns dagligdag i skolen? Hvorfor tror han, at han véd bedre end forældrene, deres skolebestyrelser og deres forældreforening?
Forældreforeningen Skole og Samfund er forældrenes talerør over for politikere og samarbejdspartnere – bÃ¥de pÃ¥ landsplan og pÃ¥ lokalt plan. PÃ¥ vegne af forældre pÃ¥ 1386 folkeskoler landet over udtales følgende om lovforslaget:
”Vi er bekymrede over dén ændring i læringssynet, som kommer til udtryk gennem ændringen af formuleringen: ”Folkeskolens opgave er (…) at fremme elevernes tilegnelse af kundskaber, færdigheder, arbejdsmetoder og udtryksformer (…)” til ”Folkeskolen skal (…) give eleverne kundskaber og færdigheder (..)”. Det kan frygtes, at denne omformulering af formÃ¥lsparagraffen vil fremme en udvikling hen mod en øget brug af ”tankpasser-pædagogik” med eleverne i en mere passiv rolle.”
Hvorfor overhører og ignorerer du, Bertel Haarder, forældrene totalt omkring dette vigtige spørgsmÃ¥l?”
Skrevet af Kaare Sørensen fra Mårlset i Århus Stiftstidende d. 2. april
Kilde: Ã…rhus Stiftstidende
sof