Vores kommende Norddjurs Kommune har igangsat en debat om skolekvalitet. Det er godt! Kommunen har allerede vedtaget en sammenhængende børnepolitik. Det er glimrende!
Kommunen overtager fra årsskiftet hele grundskoleområdet - herunder børn med særlige behov fra de tidligere amts-specialskoler - og skal have 3 1/2 kommunes skolepraksis til at spille sammen. Det er spændende! Det skal vi så have til at hænge sammen i en proces hen imod en kvalitetsskole for alle børn. Kommunen ved det er en omfattende opgave, men vil også have hurtige resultater (harmoniseringsprocessen). Det er bekymrende!
At sikre den »brede« almen skoles kvalitet er en national udfordring. Den proces skal vores lokale skoler selvfølgelig blive ved med at være en del af.
Som far til et par sønner, der skal i skole inden for de næste år, regner jeg med, at den opgave vil skolerne kunne løfte, hvis fokus holdes på at forfølge folkeskolelovens værdier, formål og hensigtserklæringer for god undervisningskvalitet fremfor snævre økonomiske rationaler og »godtnok« indstillingen.
Min ene søn er autist. Han er handicappet for livet. Han er ifølge loven, FN konventioner og almen fornuft sikret en plads i det almene skole system. Men hvor og på hvilke betingelser?
Jeg er bekymret og fortrøstningsfuld på samme tid. For i de kommende år vil den kommunale strukturreform frigøre potentialer og nye måder at lave skole på - også her i Norddjurs. Eller rettere - det vil den, hvis vi vil det!
Min søn kan sandsynligvis modtage undervisning i den almene skole. Han har brug for støtte til det, men vil klart profitere af at være integreret blandt typiske børn.
Rummelighed er et centralt begreb i skoledebatten - kan min søn og andre som har særlige behov rummes i Norddjurs Kommunes skoletilbud udfra begreber som integration, tilstrækkelig støtte, nærhedsprincip, højt fagligt fag-niveau, intensiv undervisning, sammenhængende børneliv?
Børn med særlige behov er en ret stor gruppe meget forskellige børn. Det kan lade sig gøre at tilgodese disse børns behov for at få muligheden for at bruge deres evner bedst muligt. Det kræver rammer, faglighed og generelle vilkår, der ikke kun handler om skolestørrelse og den generelle elevsammensætning. Vi skal have det hele med fra starten!
Min ene søn skal i skole, hvor de eventuelle ændringer i Norddjurs Kommunes skolesystem skal iværksættes, iaugust 2008. Jeg håber, han kan få den plads, der passer bedst til ham til den tid.
God debat - og gør det godt.
|