Efter at der i mange år har været en intens debat og en politisk kamp for og imod flytningen af lufthavnen i Tirstrup til et sted tættere på Århus, ser det nu endelig ud til, at de politiske vinde er begyndt at blæse den samme vej. Sagen har stået på vippen i Århus Byråd de senere år, men efter borgmesterskiftet er vejen nu banet for, at hele det politiske Østjylland trækker på samme hammel. Det fortæller Syddjurs-borgmesteren om i det følgende:
”Langt om længe stÃ¥r det klart, at debatten om en ny storlufthavn vest for Ã…rhus endelig er afgÃ¥et ved døden.
Egentlig har det været klart længe, for det er for længst meldt ud fra regeringen, og det har også længe været klart, at der ikke er flertal for lufthavns-planerne i Folketinget. Og i sidste ende regering og folketing sige god for en evt. ny storlufthavn.
Men der har ikke været vilje til at se realiteterne i øjnene blandt de østjyske erhvervsfolk og politikere, der har støttet lufthavnsplanerne. Hér pÃ¥ det seneste er der imidlertid sket en bemærkelsesværdig ændring i dette billede – en ændring, der fÃ¥r det til at stÃ¥ lysende klart, at nu nærmer vi os enden pÃ¥ mange Ã¥rs opslidende debat om en ny lufthavn. En debat, der har været ødelæggende for Ã…rhus Lufthavn i Tirstrup, fordi det er svært for flyselskaberne at satse pÃ¥ en lufthavn, hvis fremtid er usikker.
For en uges tid siden mødtes borgmestrene fra Randers og Djursland med fire fremtrædende østjyske folketingspolitikere i Randers. Det var et tværpolitisk forum bestÃ¥ende af borgmestrene Henning Nyhuu fra Randers, Torben Jensen fra Norddjurs, undertegnede fra Syddjurs samt folketingspolitikerne Anne-Mette Winther Christiansen (V), Jan Petersen (S), Jørgen Winther (V) samt Michael Aastrup Jensen (V). Mellem disse syv var der fuldstændig enighed om satsningen pÃ¥ at fÃ¥ det sÃ¥kaldt ”nordlige hængsel”, d.v.s. forbindelsen syd om Randers mellem Djursland og det østjyske motorvejsnet, ind i regeringens trafikinvesteringsplan sÃ¥ hurtigt som muligt. Det var vigtigt, men mÃ¥ske ikke overraskende.
Mere overraskende var den fuldstændige enighed om, at nu måtte vi ud af usikkerheden om lufthavnen i Tirstrup, erkende at lufthavnen bliver liggende, hvor den ligger, og så bruge kræfterne på at styrke adgangsvejene til den.
Det er faktisk allerede ved at ske, for én af de allervigtigste adgangsveje bliver det ”sydlige hængsel”, den kommende Djurslands-motorvej mellem Søften og Skødstrup-Løgten, og den bliver som bekendt færdig i 2008-09. Og det ”nordlige hængsel” ved Randers, som borgemstrene og folketingsmedlemmerne giver højeste prioritet, er jo ogsÃ¥ adgangsvej til dels Molsfærgerne i Ebeltoft og havnen i GrenÃ¥ – men sÃ¥ sandelig ogsÃ¥ adgangsvej til lufthavnen i Tirstrup nordfra.
Så vidt, så godt. Herefter gælder det for lufthavnskommunerne (Århus, Randers, Djursland) om så hurtigt som muligt at få de gamle planer om en direkte, vestlig adgangsvej fra Taastrup-krydset til lufthavnsterminalen op af skrivebordsskuffen og få vejen anlagt hellere i år end næste år. Planen har ligget i skrivebordsskuffen på grund af tøven fra Århus` side, men også fra Århus lyder nu nye signaler. Den formodentlig kommende formand for lufthavnsbestyrelsen, Margrethe Bogner (S), har flere gange i aviserne støttet Århus Lufthavn i Tirstrup, og dét bringer naturligvis den vestlige adgangsvej betydeligt tættere på virkeligheden. Vejen skal anlægges af kommunerne og lufthavnen selv.
Derefter gælder det om at få motortrafikvejen omkring Rønde ændret til motorvej. Dét er et statsligt projekt, og hér kunne man måske tænke sig, at folketingspolitikerne vil være interesseret i at sige ja til projektet for én gang for alle at få standset debatten om storlufthavnen. Der tegner sig nu en éntydig østjysk enighed om de store trafikinesteringer: letbane-projektet omkring Århus, det nordlige hængsel ved Randers samt adgangsvejene til Tirstrup, Ebeltoft-færgerne og Grenå Havn. Og denne enighed er netop forudsætningen for, at vi kan trække de store trafikinvesteringer til Østjylland.
Og hvad angÃ¥r lufthavnen, sÃ¥ ligger Ã…rhus Lufthavn i Tirstrup, og dér bliver den liggende.”
|