Nærhed skal med i skoledebat SF`s mand i det norddjurske byråd gør i det følgende opmærksom på et punkt, han synes mangler i oplæggene til den igangværende skoledebat:
”Debatoplægget "Skolekvalitetsdebat i Norddjurs Kommune", forfattet af projektgruppe og udsendt til alle skoler, rummer en række scenarier. De kan give bredde og perspektiv i debatten. Det er ogsÃ¥ godt, at specialundervisning indgÃ¥r som centralt element, sÃ¥ ogsÃ¥ de børn, der har særlige behov, tænkes med i skoledebatten.
Organisering, fysiske rammer og ledelse nævnes som parametre i oplægget. Der mangler en meget central parameter: Geografien, og dermed skolen i lokalsamfundet, nærheden.
Norddjurs har jo en meget vidstrakt geografi og vores særlige struktur af lokalsamfund og befolkning.
I alle scenarier skal nærheden derfor indtænkes. Her er det vigtigt at få disse spørgsmål med i drøftelsen:
- Hvordan sikres samspil mellem skole og lokalsamfund?
- Hvilke vilkår giver strukturen for forældresamarbejde?
- Hvilken sammenhæng med dagpasning i førskolealderen?
- Hvordan sikres samspil mellem skole og fritid?
- Hvilken betydning har tryghed m.h.t. skolevej, kammerater, overgange børnehave/skole/SFO for skolekvaliteten? Især for de yngste klasser.
Jeg hÃ¥ber, at vi fÃ¥r en god debat.” Skrevet af Mads Nikolajsen, medlem af Børne og Ungdomsudvalget i Norddjurs kommune for SF, i Randers Amtsavis d. 17. marts |