Verdens bedste folkeskole er måske ikke for alle vores børn her i kommunen! Høringsfasen i Norddjurs Kommunes skoledebat om skolestrukturen og elevsammensætningen er nu indledt. Materialet er sendt til alle høringsberettigede og ligger også på kommunes hjemmeside. Et omfangsrigt konsulentjob er gjort - men det er ikke komplet.
Der er en stor gruppe børn som ikke er tænkt ind i høringsmaterialet, og de er næsten ikke nævnt, i hele debatten om den fremtidige skole her i kommunen. Det er børn med særlige behov - børn med forskellige indlæringspotentialer - børn der kræve meget af skolen de går i - børn der bærer et handicap.
Det fornemmes, at disse børn er besværlige at beskæftige sig med. De er ikke stringente og lige til at klassificere og putte ind i statistikker. Eller måske handler det om, at vi her har et forvaltningsområde som kommunen først fuldt har haft ansvaret for i nu 5 måneder - kommunen står måske med alt for lidt kendskab til denne børnegruppes behov i folkeskolen?
Ud over at børn med særlige behov, der bor i kommunen, selvfølgelig skal inddrages i enhver skoledebat, især når denne fokusere på struktur og elevsammensætning, så er der et overordnet perspektiv som er uomgåeligt.
I debatten de sidste måneder har både forvaltningen og politikkerne flere gange fået henledt deres opmærksomhed på, at FN sidste år gav verden et sæt rettigheder for alle handicappede. Den beskriver nogle klare rettigheder på folkeskoleområdet. Norddjurs Kommunens debatmateriale nævner slet ikke dette, og debat har der ikke været noget af.
Det er uhensigtsmæssigt, og vel egentlig også en art diskriminering, ikke at inddrage en gruppe borgeres rettigheder i en afklaring af en så væsentlig del af deres hverdag og udviklingsgrundlag, som skolen er for barnet.
FN konventionen beskriver, at alle børn har ret til at gå i en skole af god kvalitet i deres nærmiljø hvis det er det deres forældre vil, og det med den nødvendige støtte i det almindelige skolemiljø. Målet beskrives som værende fuld inklusion!
Udover at debattens grundlæggende problem ved at udelukke de handicappede børn, så gør denne manøvre også de fleste af forudsætningerne bag skoledebattens høringsmaterialet usikre. Den manglende inddragelse af hvad det betyder, for det faglige niveau i skolen, det fysiske miljø, for økonomien og ikke mindst den uddannelsesmæssige konsekvens for de berørte børn, vil forrykke vel nok samtlige tal der er lagt frem som grundlag for en afklaring af skoledebatten.
Hvis vi i kommunen her vælger at ignorere en gruppe af vores børn i processen mod verdens bedste skole, så vil vi gøre ikke kun de handicappede børn og deres familier galt - vi vil også gøre hele vores folkeskole en bjørnetjeneste. For mig og se vil folkeskolen skulle implementere FN konventionen - vi kan ligeså godt gøre det nu vi er i gang!
Jeg vil afslutningsvis opfordre alle høringsberettigede i skoledebatten til at inddrage dette aspekt i svarene. Alle skoler har børn der har særlige behov - så alle råd og bestyrelser har derfor også aktier i disse børn. Bring dem ind i debatten.
Med venlig hilsen
Jess Refsgaard,
Landsforeningen
Autisme i Norddjurs
Næstformand i
kommunes Handicapråd
Lillegade 44B, Grenaa
Kilde: Grenaa Bladet
sof