2 ledende organisationsfolk fra hver sin side af forhandlingsbordet er gået sammen om at skrive følgende anvisning på, hvordan det kunne og burde gå meget hurtigere med at udvikle infrastrukturen i vores samfund:
”Lav arbejdsløshed og høj vækst har været en fordel for bÃ¥de arbejdsgivere og lønmodtagere, og man bør tænke fremad, for at væksten i det midt- og østjyske kan fortsætte.
Det er især vigtigt at forbinde regionen med resten af Danmark, Europa og verden. Derfor stod DI og CO-Industri for nylig bag en trafikpolitisk konference i Århus, som satte fokus på effektiviseringen af fremtidens infrastruktur.
Som vi ser det, har Midtjylland to overordnede trafikpolitiske hensyn, så vi undgår, at væksten kvæles i trafikkøer og benzinos: 1. Voksende fremkommelighedsproblemer på den østjyske motorvejskorridor gør, at byerne i Østjylland vokser til ét arbejdskraftopland. Medarbejdere og virksomheder oplever dagligt trængsel. Det er de færreste, der har lyst til at hænge i trafikkøer dag efter dag, og problemerne med køer forstærkes de kommende år, hvis ikke der gøres noget.
2. Øget tilgængelighed, som kan sikre en regional balance.
Industrien har mange arbejdspladser i den vestlige del af regionen, og mange er afhængige af, at arbejdskraften pendler til og fra, og at varer, komponenter og serviceydelser kan transporteres hurtigt til og fra virksomhederne.
Der er behov for, at beslutningsprocesserne i forbindelse med investeringer i infrastruktur speeder op, og – ikke mindst – at vi bliver mere opfindsomme i dén mÃ¥de, vi gennemfører infrastrukturinvesteringer pÃ¥.
Det skal ikke nødvendigvis være sådan, at en vej eller jernbane skal være betalt dén dag, man klipper snoren.
Alternative finansieringsformer som for eksempel offentlig privat partnerskab kunne være en farbar vej.
Vi åbne over for brugerbetaling til for eksempel broer, og det kan overvejes, om der kun skal være statslig finansiering på store regionale projekter. Kunne det ikke være godt, at man lokalt skulle tilvejebringe 10 eller 20% af anlægssummen mod øget lokal indflydelse?
Specielt er der fire områder, der skal gøres noget ved.
For det første skal den østjyske motorvejskorridor udvides til tre spor fra Randers til Vejle. Herunder skal Vejle Fjord-broen bygges, så flaskehalsen omkring broen bliver mindre.
For det andet skal rute 18 – Herning-Holstebro-motorvejen – forlænges fra Herning til Holstebro Nord, sÃ¥ rute 18 fuldføres fra Vejle til Holstebro som motorvej.
For det tredje skal rute 26 – Ã…rhus-Viborg – udbygges som højklasset vej eller motorvej.
Endelig skal man se på, hvordan kollektiv trafik kan aflaste den individuelle transport.
Det er på høje tid, at Østjylland får sin metro!
Men man bør se længere ud i fremtiden end infrastrukturkommissionens 2030-horisont. Hvordan håndterer vi de fremtidige kæmpebeslutninger, når broerne ved Vejle og til Fyn og Sjælland er fyldt til bristepunktet?
En løsning kunne f.eks. være at binde Danmarks to største byer tæt sammen med forbindelser med en transporttid pÃ¥ cirka én time. Dét kunne blive realiteten med en Samsø-forbindelse, hvor der kunne skæres 120 kilometer af hver eneste køretur mellem Ã…rhus og København.”
Skrevet af DI-lokalformand Søren Fischer og Dansk Metal-lokalformand Aage Madsen fra Århus i Randers Amtsavis d. 2. juni
Kilde: Randers Amtsavis
sof