Formanden for det udvalg i kommunen, som har med skolerne at gøre, har skrevet følgende svar på opfordringen forleden fra Jess Refsgaard om ikke at glemme de udsatte børn i den igangværende skoledebat:
”Dén rapport eller dét høringsmateriale, som er kommet ud efter vores sidste møde, er mere et tal-oplæg eller en rapport, som fortæller om vores nuværende situation i Norddjurs. Det lægger op til, at man ud fra de oplysninger, man kan fÃ¥ i indholdet, har muligheder for at arbejde videre med strukturen.
Rapporten beskriver også nogle mulige scenarier på kommende modeller, som vi kan bruge i debatten. De specielle børn, som Jess beskriver, har vi ikke direkte med i scenarierne, men det er da klart, at når vi taler om skolestruktur, så har vi da også de børn for øje.
Et eksempel kunne være, uden at jeg siger, at det vil ende med dén løsning, at en anderledes model på Søndre Skole med en ren overbygningsskole eller en evt. lukning vil få konsekvenser for specialklasserne, som vi har på skolen. Dét vil jo gøre, at vi er nødt til at løse dette på en måde, så de børn også får nogle gode forhold.
Så Jess har ret. Vi skal huske at debattere de børn også, men det er jo også debatten, vi lægger op til.
Vi er jo ved at flytte os fra kvalitetsdebatten til strukturdebatten.
Samtidig vil vi ogsÃ¥ i de næste faser de kommende Ã¥r tale mere om de enkelte temaer sÃ¥som rummelighed, ledelseskompetencer og meget mere, og hér vil vi jo garanteret ogsÃ¥ fÃ¥ Jess med. SÃ¥ vi har ikke glemt de børn, men lægger op til en samlet debat.”
Skrevet af børne- og ungdomsudvalgsformand Leif Lahn Jensen i Randers Amtsavis d. 2. juni
Kilde: Randers Amtsavis
sof