En mand fra Mols er en stor modstander af en bestemt del af de planer, som på det seneste er fremkommet ang. infrastruktur på og omkring Djursland. I det følgende begrunder han sin modstand:
”Aarhus lufthavn A/S har sammen med Ã…rhus, Randers, Norddjurs og Syddjurs truffet en katastrofal og skæbnesvanger beslutning. Man vil lave en ny adgangsvej via den nuværende, fra lyskrydset ved TÃ¥strup ad Kolindvej, tværs over lufthavnsomrÃ¥det, for enden af start- og landingsbanen og til lufthavnens indkørsel.
Nuværende vejlængde: 5,8 km. Ny vejlængde: 4,7 km. Forskel: 1,1 km. Sparet køretid: 49,54 sek. Pris: 15-18 mill. kr.
Det betyder ikke noget, siger formanden for lufthavnsbestyrelsen, Margrethe Bogner. Syddjurs Kommunes borgmester, Vilfred Friborg Hansen, og lufthavnens direktør, Ole Paaske, næsten samstemmende.
MB udtalte til Ã…rhus Stiftstidende torsdag d. 31. maj bl.a.: ”I sig selv skærer vejen fem minutter af køretiden til terminalen, der nok sÃ¥ upraktisk ligger pÃ¥ den fjerneste side af startbanen” – og siger lidt efter, at ”fem minutter lyder mÃ¥ske ikke af sÃ¥ meget. Men de har stor psykologisk virkning”. Hvad vil MB sÃ¥ kalde det, nÃ¥r køretiden reelt kun er knap ét minut?
VFH følger op i Adresseavisen tirsdag d. 5. juni og udtaler, at han ser yderst positivt på udsigterne udsigten til en ny vestlig adgangsvej og tilslutter sig pudsigt nok også MB`s synspunkt, at det ikke er et spørgsmål om at tælle minutter, men at der hér skal bruges psykologi. Det vil være meget interessant at høre, om Randers og Norddjurs kommuner har samme opfattelse eller erfaring i brug af psykologi med udsigterne til at skulle forklare brugen a 15-18 mill. kr. for at komme knap 1 minut hurtigere frem.
”Vi skal alle arbejde for Djurslands infrastruktur”, siger folketingsmedlem Anne-Mette Winther Christiansen (V) til Adresseavisen tirsdag d. 22. maj. Ja, dét lyder da helt rigtigt, men var det sÃ¥ ikke bedre at bruge 15-18 mill. kr. pÃ¥ en motorvej med den rigtige linieføring, som er dét, erhverv og turisme har tørstet efter i snart mange Ã¥r.
Noah Mølgaard (JP Århus) skriver tirsdag d. 29. maj, at ifølge Anders Drejer, professor i strategi på Handelshøjskolen ved Århus Universitet, er det helt naturligt, at Søften-Skødstrup motorvejen vil sætte turbo i erhvervsudviklingen på Djursland. Men desværre får man nu dén udvikling effektivt stoppet, inden den er begyndt, når og hvis man fortsætter med planlægning og udførsel af den såkaldte nye vestlige adgangsvej til Aarhus Lufthavn.
En nordlig linieføring – nord for Rostved – ville, hvis motorvejen fra Skødstrup-Løgten i første omgang blev videreført til lufthavnen og senere til GrenÃ¥, uden tvivl være til gavn bÃ¥de for Ã…rhus og GrenÃ¥, og hér tænker jeg bl.a. pÃ¥ tilladelse til de særligt store og tunge lastvognstransporter, som i en prøveperiode nu mÃ¥ køre pÃ¥ særligt udvalgte strækninger.”
Skrevet af N.E. Grosen fra Knebelbro i Djurslandsposten (og fork. af red.) d. 19. juni
Kilde: Djurslandsposten
sof