I går fandt vi et indlæg i Stiftstidende om, at politikerne efter brevskriverens opfattelse bruger for mange penge på motorveje og for få på den kollektive trafik:
”Danmark har i dag Europas største motorvejsnet, målt i forhold til såvel indbyggertallet som bilparken.
De sidste 50 år har beslutningstagerne uophørligt udvidet motorvejsnettet. Sandheden om motorvejene er imidlertid, at de slet ikke løser de trafikale problemer. De er blot med til at forøge problemernes omfang.
Med motorveje gøres det attraktivt at transportere sig over stadigt længere afstande, hvad enten det gælder til arbejdet eller i fritiden.
Danskerne bruger i dag i gennemsnit knap en time på at transportere sig frem og tilbage til arbejde. Det er over dobbelt så meget som i 1970.
I samme periode er kilometerforbruget steget fra 23 km. til 40 km. om dagen.
Motorveje fremmer desuden udbredelsen af lavprisvarehuse, der kalkulerer med, at kunder bor op til 60-80 km. fra storcentret.
Det nye storcenter på Amager, Fields, slår dog alle rekorder og udvider afstanden til over 200 km. (”fra Kolding til Kalmar”).
Det nye Bruuns Galleri i Århus forsøger at tiltrække kunder i hele Århus Amt samt i Horsens. I begyndelsen var der tv-reklamer for Bruuns Galleri i hele Jylland for at lokke folk til Århus` nye storcenter.
Det er denne onde cirkel, som dansk trafikpolitik i alt for mange år har været inde i. Desværre har politikerne i de herskende partier ikke set skriften på væggen. De planlægger yderligere massiv udbygning af motorvejsnettet.
I alt er der planer om over 400 km. nye motorveje og udvidelse af det eksisterende motorvejsnet med cirka 200 km. nye vejbaner. Blindt planlægges der nye motorveje uden at undersøge, om trafikken kunne afvikles med mere miljøvenlige transportmidler.
Dette er så meget mere forkasteligt bl.a. set i lyset af, at 53% af landets husstande ikke ejer en bil. Flertallet af befolkningen har altså ingen nytte af øget motorvejsbyggeri. Omvendt vil en styrkelse af de kollektive trafikmidler være til fordel for alle – også bilejerne.
VK-regeringen har sammen med dens ivrige støtteparti, Dansk Folkeparti, gjort sit til yderligere at fremme bilismen med alle dens negative konsekvenser på bekostning af den mere miljøvenlige og sociale transport med fjernelse af puljen til billiggørelse af den kollektive transport.
I Århus vil det borgerlige flertal – inklusive de radikale – derudover udlicitere det meget velfungerende Århus Sporveje.
Samme flertal har en dyb modvilje mod at påbegynde et velfungerende skinnebåret transportsystem med nærbaner med moderne materiel samt sporvogne. Der sker i hvert fald ikke meget.
Det er alt sammen skridt fra det kollektive til det individuelle, omdeling til fordel for dem, der har deres på det tørre – med de alvorlige miljøomkostninger, dét indebærer.”
Skrevet af Svend Vestergaard Jensen fra Århus på vegne af Jyder mod Overflødige Motorveje i Århus Stiftstidende søndag d. 8. februar
Kilde:
rex