En mand fra ingeniørforeningen er skuffet over, at Infrastrukturkommissionen allerede har afskrevet en Kattegatbro på forhånd, inden man overhovedet er helt færdig med betænkningen. Det finder han visionsløst og begrunder det i det følgende:
”Regeringens infrastrukturkommission tog sig en pause, mens der var valgkamp. Nu er det imidlertid blevet hverdag igen, og kommissionen er igen i gang med at forberede sit udspil.
Forud for kommissionens endelige anbefalinger lyder det fra en række af medlemmerne i kommissionen, at den ikke vil anbefale en bro over Kattegat. Komissionsmedlemmerne vurderer, at Danmark frem mod 2030 ikke vil have brug for broen.
Man mener, at der er en række udfordringer, der skal løses først, og kommissionens fokus har været på, hvordan den øjeblikkelige trængsel kan løses.
Dét er trist. Sagen er nemlig dén, at de beslutninger, der tidligere er truffet om den danske infrastruktur, har været stykvise og uden sammenhæng.
De har hver for sig forsøgt at løse enkelte problemer og har ikke kunnet løfte opgaven om at sikre Danmark en sammenhængende infrastruktur.
Dét er dyrt og dumt. I stedet for de mange enkeltstående initiativer bør Danmark udvikle og udvælge en vision at følge. Og dét var da også meningen med overhovedet at nedsætte en kommission. At formulere en vision for infrastrukturen, som kunne sikre sammenhæng i trafikken og sammenhængskraft i samfundet. Nu, hvor kommissionen skal til at fremlægge sine anbefalinger, og det ser ud til, at det grundige arbejde med nutidens trængsel har spærret for visionerne, så er det stik imod intentionen.
En vision, der kunne bidrage til at skabe sammenhæng, er en bro over Kattegat. Derfor skulle den være med i infrastrukturkommissionens anbefaling. Ikke som et projekt i sig selv. Og ikke som et projekt, der skal realiseres i de første mange år. Men når der er grund til at diskutere broen nu, så er det, fordi den er en overordnet vision at arbejde efter.
Resultatet kunne være, at Danmark først havde en Kattegat-bro i 2030 eller 2040, men i og med at projektet anbefales og besluttes, så kan vi allerede nu træffe de lidt mindre infrastrukturbeslutninger i samme ånd.
Det oplagte eksempel er, at det måske ikke er nødvendigt at bygge en ekstra Vejle Fjord-bro, Lillebæltsbro og/eller Storebæltsbro, hvis Kattegatbroen vedtages.
Omvendt kunne dét ogsÃ¥ være en vision – simpelthen at fordoble broforbindelserne. Der er argumenter for og imod begge visioner. Det vigtige er, at Infrastrukturkommissionen kommer med en vision – hvad er deres bud pÃ¥, hvordan Danmark skal se ud og hænge sammen.
Kun derved kan vi skabe løsninger pÃ¥ trængselsproblemerne pÃ¥ en mÃ¥de, som giver mening og sammenhæng pÃ¥ længere sigt.”
Skrevet af erhvervspolitisk chef i Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Frank Laybourn fra København, i Randers Amtsavis d. 24. november
Kilde: Randers Amtsavis
sof