Annamarie Sparre har skrevet følgende med en god idé til, hvordan man kunne gøre noget ved de meget omtalte problemer med de mange patientudeblivelser:
”I medierne kunne man d. 6. januar læse og høre, at udeblevne patienter – ca. 25.000 – gav et spild pÃ¥ 55 mio. kr. pÃ¥ Rigshospitalet. Straks er diskussionen i gang: Skal vi sende sms med pÃ¥mindelser om aftaler eller fluks indføre et gebyr pÃ¥ 500 kr. for udeblivelser? Hvad angÃ¥r gebyr vil det være endnu et bureaukratisk led til stor beskæftigelse. Sende regninger, udrede gyldige forklaringer pÃ¥ udeblivelser, sende rykkere og bogholderi. Det er dog vanvittigt i en tid med arbejdskraftmangel. SMS vil uden tvivl være en god idé til nogle i en travl hverdag.
Hvorfor udebliver patienter? Nogle har ikke fået deres indkaldelse, nogle har fået ændret tiden, og måske har man glemt at slette første tid i systemet. Andre igen er indlagt i mellemtiden, og hvem skal da aflyse en ambulant tid, når man er indlagt? Nogle aflysninger er formentlig også foretaget af de respektive afdelinger, f.eks. grundet sygdom blandt personale, nedbrud af udstyr o.s.v. Forklaringer kan uden tvivl være mange, og en evt. regning skal uden tvivl ofte sendes rundt internt i systemet for at finde forklaringer.
Konsekvensen vil være, at medarbejdere er beskæftiget med uegentligt arbejde i forhold til det egentlige, netop at behandle patienter.
I flyselskaber har man kendt til overbooking. Og hvorfor bruges dette ikke på Rigshospitalet? Skulle man komme i en situation, hvor statistikken for patientudeblivelse ikke holder en dag, jamen, så tag dog den ekstra patient dén dag!
I forvejen kendes disse udsving fra de akutte patienter. De kommer i bølger over døgn, over Ã¥r.”
Skrevet af Annamarie Sparre fra Randers i Randers Amtsavis d. 12. januar
Kilde: Randers Amtsavis
sof