Også mange unge på Djursland har stor glæde af at tage 10. klasse på en efterskole frem for i folkeskolen. Den mener en ung Randers-elev, regeringen er ved at spolere med et nyt oplæg til reform, og det får ham til at skrive følgende:
”I disse dage rører det på sig i efterskolekredse. Grunden til den stigende nervøsitet er regeringens varsling om et reformforslag angående 10. klasse. En reform, der kan få kolossale konsekvenser for efterskolerne, da de er meget afhængige af støtten til deres 10. klasse-elever. Reformforslaget skulle være kommet i februar, men det skete ikke. Derfor vil jeg benytte denne sidste chance for at gøre opmærksom på, hvor vigtig 10. klasse og især 10. klasse på efterskolerne er.
”En stor gruppe af de elever, som forlader 9. klasse, er klar til at gå videre på en ungdomsuddannelse og behøver ikke at gå i 10. klasse”, sagde undervisningsminister Ulla Tørnæs i en tale, Det er udtalelser som denne, der vækker frygt for det kommende reformforslag.
Efterskolerne er bygget centralt op om 10. klasse, de er faktisk ikke noget uden netop muligheden for at gå i 10. klasse. Men ifølge undervisningsministeren skal 10. klasse kun være for dem, der ikke fagligt set er klar til at komme videre i uddannelsesprocessen. Det er jeg uenig i!
Efterskolen varetager opgaver, som intet gymnasium nogensinde vil kunne varetage, og som folkeskolen næsten ikke skænker en tanke. Det sociale samvær på en efterskole er så koncentreret og intenst, at det aldrig vil kunne blive erstattet fuldstændigt. Den personlige udvikling er også intens og kræver modenhed og overskud, hvis det skal give bedst muligt udbytte. Man lærer omgang med andre mennesker – mennesker, som er meget forskellige fra én selv og dermed spændende at lære at kende.
Det er netop derfor, mangfoldigheden er så vigtig, og det er derfor, at staten ikke må skære i elevtilskuddet. Det er ekstremt nødvendigt at møde forskellighed i sociale fællesskaber, inden man en dag står på arbejdspladsen.
For mig at se handler dette om modenhed – evnen til at være klar til at udvikle sig personligt og socialt. Det er ganske væsentligt i denne debat, da det netop er 10. klasse på efterskolerne, der stilles spørgsmål ved.
Man kan sagtens klare sig igennem folkeskolen uden overhovedet at engagere sig i det sociale fællesskab.
Det er umuligt på en efterskole. Dermed lærer man noget, man har gavn af resten af livet, og derfor er de penge, staten bruger til støtte, givet overordentlig godt ud.
Efter samtale med lærere på min efterskole har jeg fundet ud af, at det er deres erfaring, at elever, der tager 10. årgang, får meget mere ud af det end dem, der vælger efterskole i 9. klasse. De egenskaber, man lærer på en efterskole, er også altafgørende for vores stats fremtid. Det er vigtigt med selvstændigheden og evnen til samarbejde, der er nogle af de tydeligste gevinster af et efterskoleår.
Personligt har jeg haft meget gavn af at komme på efterskole.
Det har lært mig en åbenhed, som jeg ikke troede mulig før. Jeg har lært at være åben og imødekommende også overfor personer, som jeg tilsyneladende ikke havde meget til fælles med.
Opholdet på efterskole har også udviklet mig meget fagligt, som jeg var rigtig godt med allerede efter 9. klasse. Jeg valgte en tværfaglig og projektorienteret 10. klasse, og den har gjort mig betydelig bedre rustet til gymnasiet.
Mit år på efterskole har også sikret, at jeg ikke på forhånd er træt af skolegangen, men rent faktisk glæder mig til at starte i gymnasiet. Jeg tror også, at det vil medføre, at jeg ikke kører træt midt i gymnasiet, fordi undervisningen er foregået så anderledes, at jeg ikke har følt det som sædvanlig skolegang.
Derfor bekymrer det mig at høre Ulla Tørnæs sige: ”10. klassetrin i folkeskolen og de frie skoler er et tilbud til unge, som efter opfyldelsen af de 9 års skolepligt endnu ikke er parate til at vælge ungdomsuddannelse”.
Dette gælder muligvis 10. klasse i folkeskolen, men bestemt ikke for 10. klasse på efterskolen.
Jeg er ret sikker på, at de fleste vil give mig ret i, at frafaldet fra ungdomsuddannelserne er alt for stort, og jeg er overbevist om, at det skyldes manglende engagement forårsaget af en fastholdt uddannelsesplan uden mulighed for afbræk og pauser.
Også på dette punkt er efterskolerne det bedste bud på et hensigtsmæssigt afbræk i det ønskede uddannelsesforløb.
Jeg håber, at jeg ikke står alene med denne holdning, og jeg håber, at der vil være opbakning og støtte til efterskolernes fremtid, for de går en svær tid i møde.”
Skrevet af Jonas Sloth Bach, for tiden elev på Unge Hjem`s Efterskole i Randers, lørdag d. 13. marts
Kilde:
rex