En Venstre-politiker skriver i dag følgende om det nye økologimærke:
”Økologiske forbrugere kan se frem til større udvalg og billigere priser! Igennem det næste år vil reklamer på busserne og nye labels i butikkerne fortælle om om det europæiske økologimærke, som kan sikre de danske familier et større udvalg til lavere priser.
Fødevareministeriet står i spidsen for dén kampagne for det europæiske økologimærke, der starter i dag. Målet med kampagnen er at udbrede kendskabet til mærket, som kan udvikle sig til en kæmpe gevinst for såvel forbrugere, økologiske landmænd og miljøet.
Hvis det lykkes at oparbejde en høj troværdighed til mærket, så vil det åbne op for landmændenes muligheder for at sælge deres økologiske produkter i flere lande, og dermed får de økologiske landbrug helt nye muligheder for at udvikle sig til sunde forretninger.
Det er ikke bare godt for landmændene, også miljøet og forbrugerne vil få gavn af udviklingen. En større handel på tværs af grænserne vil nemlig resultere i flere produkter, mere konkurrence og altså lavere priser.
Med andre ord er der altså al mulig grund til at ønske kampagnen held og lykke. Den er et stort skridt i en liberal retning, hvor bedre priser og større udbud sikrer familiernes frihed, mens de miljømæssige hensyn og fordelene for landbrugseksporten sikrer ansvarlighed for fællesskabet!”
Skrevet af en Venstre-folketingsmand, Henrik Vestergaard, i Randers Amtsavis d. 20. august
Kilde: Randers Amtsavis
Rex