Andetsteds på nyhedssiden kan man i dag læse om det negative svar fra trafikministeren på opfordringen fra Jan Petersen m.fl. til at sætte penge af til at føre sporet på Grenå-banen helt igennem til Grenå Havn, nu man er i gang med at renovere det. I dén anledning er der nu blevet forfattet et fælles svar fra en række lokale folketingsmedlemmer og –kandidater. Det lyder således:
”Christiansborg den 6.10.2004
Økonomi- og erhvervsminister
Bendt Bendtsen.
Trafikminister
Flemming Hansen.
Kære Bendt og Flemming.
Via besvarelser i finansudvalget den 30. september 2004 fra trafikmisteren er vi gjort bekendt med, at der er problemer med opgraderingen af den del af Grenaa-banen, der går fra Grenaa Station til havnen.
I besvarelsen til finansudvalget anføres, at der med den nuværende godstrafik ikke er grundlag for at opgradere havnesporet begrundet i den nuværende godsmængde, og at de forventede omkostninger herved på 5,5 mio kroner i øvrigt ikke kan dækkes af ledige statslige anlægsmidler.
Vi er ikke enige i det svar og vil med dette brev bede om, at sagen drøftes på ny med henblik på, at der findes en for Grenaa Havn acceptabel løsning. I det følgende skal vi redegøre for vore overvejelser.
For det første mener vi ikke, der bør og kan stilles spørgsmålstegn ved udviklingen på Grenaa Havn, og at der vil kunne genereres yderligere godsmængder, som er særdeles velegnede til jernbanetransport. Grenaa Havn må derfor have mulighed for at tilbyde denne infrastruktur til såvel nuværende som fremtidige kunder.
For det andet er vi ikke enige i, at en investering skal afvente en væsentlig stigning i godsmængderne, inden en eventuel statslig investering kan overvejes. Vi mener en statslig investering som foreslået netop kan bidrage til, at der sker en væsentlig stigning i de godsmængder, der med fordel kan transporteres på jernbane.
For det tredje undrer beslutningen os, og især når vi i Regeringens Vækststrategi, der blev offentliggjort i maj 2003, på side 11 og side 66 ser en fremhævelse af Grenaa Havn som et stort udviklingspotentiale for det østlige Djursland, som kan modvirke de senere års tab af arbejdspladser. Vi ser denne afvisning af en opgradering af denne del af Grenaa-banen som direkte i modstrid med den mere konkrete støtte, som vi forventer den under Økonomi- og Erhvervsministeren nedsatte arbejdsgruppe vil kunne foreslå senere på året.
For det fjerde er vi ganske overrasket over, at opgraderingen af Grenaa-banen – som vi ved et bredt politisk flertal støtter – tilsyneladende ikke omfatter de sidste kilometer til havnen. Vi har under hele den politiske proces omkring opgraderingen af Grenaa-banen forudsat, at hele strækningen er omfattet. Vi er bekendt med, at således ser også medlemmer af trafikudvalget på dette spørgsmål, og at overraskelsen over problemet deles af de samme medlemmer.
Vi vil derfor bede jer om at vurdere sagen på ny og i sammenhæng med det positive arbejde, der er sat i gang i forlængelse af oplægget om Regional Vækststrategi fra maj sidste år. Vi kan ikke som repræsentanter for området acceptere, at statens engagement i denne sag reduceres til et tilbud om, at kommune eller havn tilbydes overtagelse. Derfor håber vi, I vil svare imødekommende på dette brev og dermed bringe Grenaa Havn tilbage på sporet og tilbage i den politiske enighed, der oprindeligt eksisterede om forbedringerne på Grenaa-banen.
Med venlig hilsen
Jan Petersen,
Folketingsmedlem
Socialdemokratiet
Grenaa-kredsen
Anne-Mette Winther Christiansen
Folketingskandidat.
Venstre.
Grenaa-kredsen
Morten Homann
Folketingsmedlem
Socialistisk Folkeparti
Århus Amt
Henrik Vestergaard.
Folketingsmedlem Venstre
Århus Amt.
Elisabeth Arnold
Folketingsmedlem
Det radikale Venstre
Århus Amt
Benny Hammer.
Folketingskandidat
Det konservative Folkeparti.
Århus Amt.
Keld Albrechtsen
Folketingsmedlem
Enhedslisten
Århus Amt
Birthe Skårup
Folketingsmedlem Dansk Folkeparti
Århus Amt.”
Kilde: Indsendt til Djurslands Netavis af Jan Petersen (S)
Rex