Et socialdemokratisk amtsrådsmedlem bebrejder i det følgende regeringen for, at den med alt det kaos omkring strukturen bl.a. er medvirkende til at bremse den ellers så vigtige indsats for at sikre trafikken. Han skriver:
”Hver ulykke er én for meget”. Sådan sagde Færdselssikkerhedskommissionen for nogle år siden, og den indlysende sandhed ligger bag dén strategi, som amterne har lavet for sikkerhed i trafikken for perioden 2003-2012.
Målet er at reducere antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne med mindst 40% i forhold til 1998. Og målet skal nås på trods af en fortsat vækst i trafikken med biler.
I de senere år har amterne brugt godt 100 millioner kroner om året på at øge sikkerheden i trafikken på vejene og cirka 20 millioner til information og kampagner. Det har givet gode resultater, så udviklingen går i den rigtige retning – også i Århus Amt, hvor vi har taget fat på en lang række opgaver over et bredt felt.
Det sker efter en plan, som omfatter markante målrettede kampagner og en stribe af vejtekniske initiativer, f.eks. ombygning af farlige kryds, dæmpning af hastighed o.s.v.
Hertil kommer naturligvis for eksempel etablering af cykelstier, busbaner og fjernelse af såkaldte ”sorte pletter”.
Århus Amt var i øvrigt blandt de første til at tage indsatsen mod ”sorte pletter” med i arbejdet for at øge sikkerheden i trafikken.
En analyse fra 2003 viser, at cirka 30 års konsekvent opmærksomhed og aktivitet har givet gode resultater. I løbet af syv år er antallet af uheld og skader på mennesker sat ned med henholdsvis 68 og 74 procent.
Den slags kan naturligvis ikke gøres op i penge, men alligevel er det værd at tænke på, at udgifterne til ombygning af 92 ”sorte pletter” kostede cirka 35 millioner kroner, mens samfundet i alt sparede omkring 68 millioner kroner årligt, heraf 4,6 millioner i direkte besparelse til Århus Amt.
Vi nærmer os målet i form af færre dræbte og alvorligt tilskadekomne, men det går for langsomt, hvilket tallene fortæller for både 2002 og 2003, mens 2004 foreløbig tegner særdeles positivt.
Derfor ville det have været godt med lidt flere penge på amtets budget for næste år til en forstærket indsats for blandt andet anlæggelse af cykelstier/cykelbaner og udbedring af ”sorte pletter”. Sådan gik det desværre ikke i denne omgang, men nu skal vi til at se nærmere på mulighederne for at lave flere busbaner i Århus. Også dét kan styrke sikkerheden i trafikken.
På landsplan er denne nærmest livsvigtige opgave, som amterne har stået i spidsen for i samarbejde med kommunerne, politiet og staten, alvorligt truet. Det skyldes, at regeringen i den snævre aftale om en ny struktur lader det være totalt uklart, hvordan arbejdet med sikkerheden i trafikken skal varetages i fremtiden.
Ligesom så meget andet flyder det på usikkerhedens hav i reformens kølvand.
Det er uansvarligt, det dur ikke, det kan vi ikke være bekendt. Det kan og skal gøres meget bedre!”
Skrevet af det socialdemokratiske amtsrådsmedlem Kaj Møldrup Christensen i
Kilde: Randers Amtsavis d. 16. oktober
Rex