Socialdemokraten Jan Petersen fortsætter troligt sin kamp for at holde fast i gamle aftaler omkring trafikinvesteringer på Djursland. Han har i dén anledning sendt os følgende debatindlæg:
”Først var det trafikministeren, der ikke ville betale for en opgradering af godsbanen fra Grenaa Station til havnen. Den konservative Flemming Hansen mente, at der ikke var godstrafik nok og hvis vi på Djursland mener det er vigtigt med denne godsstrækning er vi velkomne til at betale selv.
Det måtte vi naturligvis protestere over og vi fik en kvart indrømmelse i form af, at nu skal trafikstyrelsen og Grenaa Havn tale om fremtiden. Vi skal have en løsning på dette problem. Grenaa-banen forbedres i disse måneder, men selve banen stopper ikke ved stationen i Grenaa. Den fortsætter og derfor er staten forpligtet til at betale for de sidste halvanden kilomenter.
Det er egentlig grotesk. Den ene dag skal Grenaa Kommune møde i erhversministeriet og finde frem til vores styrkepositioner, så det østlige Djursland kan få vækst og fremgang. Men den anden dag nægter trafikministeren netop den løsning, som vi kun kan betragte som en selvfølge, nemlig at vores styrkeposition nr. et er Grenaa Havn. Derfor skal godssporet betales af staten og opgraderingen ske i forlængelse af den forbedring af sporene, der sker i disse dage.
Dernæst kom indenrigsministeren og stoppede Århus Amts motorvejsprojekt Søften-Skødstrup. Nu har vi i en del år kæmpet for at Djursland blev koblet på motorvejsnettet ved Århus, så vore lokale virksomheder og vi borgere får bedre adgang til det overordnede motorvejsnet. Dette er også en del af grundlaget for, at vi på Djursland kan skabe vækst og fremgang. Men da regeringen og Dansk Folkeparti har lavet en strukturreform, hvor nogle veje skal overgå til staten, skal dette besluttede og igangsatte motorvejsprojekt vurderes på ny.
Jeg ved ikke hvad det næste bliver, men det er som om vi skal møde modstand hver gang, når det der kan give Djursland ny kraft skal stå sin prøve. Skal vore nye Djurslandskommuner også overtage de amtslige hovedveje? Er konsekvensen af kommunalreformen, at vejene på Djursland ikke længere er en del af det overordnede vejnet, hvorefter staten også stopper sine forpligtelser over vore veje.
Dette spørgsmål må vi have afklaret nu og så ville det være rart med klare løfter fra regeringen, som f.eks. at hængslet Søften-Skødstrup gennemføres som planlagt – også selvom staten overtager anlægget i 2007 og Grenaa Havn får sin statsbetalte godsbane.
Jeg har læst, at regeringen vil investere 250 mio kroner i bedre tilkørselsforhold til Århus Havn. Der er vist både jernbanespor og veje i dette trecifrede millionbeløb. Kunne samme regering så ikke også levere de småpenge der skal til havnesporet i Grenaa og den allerede af Århus Amt finansierede vejprojekt fra Søften til Skødstrup.”
Kilde: Indsendt til Djurslands Netavis af Jan Petersen, socialdemokratisk folketingsmedlem valgt på Djur
\jh