Debatten ”koger” videre m.h.t. Grenåbanen. I det nedenstående mener en mand fra Århus, at politikerne burde have ”klappet hesten” endnu engang, inden de satte den nuværende renovering af den forkætrede banestrækning i gang. Så kunne man nemlig have taget hans forslag op til nærmere overvejelse til gavn for både borgerne i Risskov og folk på Djursland. Han skriver:
Henrik Vestergård, som er medlem af Folketinget for partiet Venstre, kritiserer både borgere og sine egne medlemmer af partiet for at vrøvle løs, samt at borgerne kontakter byrådsmedlemmer for at få hjælp til at løse problemerne med Grenåbanen.
Ja, hvad skulle de ellers gøre?
Du skulle som dét fornuftige menneske, du plejer at give udtryk for, nok vide bedre.
Som jeg ser det, så er den helt gal med vores folkevalgte trafikminister, som er helt blank, når det gælder visioner for Århus og omegn.
Nu har man lukket Grenåbanen i en rum tid, men det værste er, at man ikke har gennemtænkt situationen for havneområdet, for lige hér virker sporanlægget som en flaskehals, og jeg gad godt se, hvordan man, når østhavnen skal frigives til bebyggelse, så vil tackle biler og beboerne samt ikke at forglemme Mols-liniens mange kunder, som benytter samme adgangsvej til og fra havnen.
Men så kan man jo bare lukke banen én gang til – eller hvad?
På denne måde ender Djursland jo som en hede-egn.
Derfor, hr. Henrik Vestergård, så burde denne lukning af Grenåbanen ikke være gjort på nuværende tidspunkt.
Man burde have valgt en fremtidsorienteret beslutning om én gang for alle at ofre en nedgravning af sporanlægget fra Hotel Atlantis og helt ud forbi Klintegården, hvor toget kunne køre uhindret for biler og andre trafikanter.
Derfor skal der lyde en opfordring til dig om at bære denne idé over på borgen, og så må I jo til lommerne.
Kilde: Skrevet af Bjarne Schophuus fra Viby i Århus Stiftstidende d. 12. december
/jimmi