Tålmodige læsere har set Idégruppens indlæg vedr. et lokalt firmas vilje og evne til at gå ind i en højnelse af Djurslands akutberedskab, og de lige så tålmodige læsere har set Henning Christensens og Jørgen Katholms svar, som rent sagligt er helt utilfredsstillende.
Kort sagt drejer debatten sig om, at Grenaa Kommune skal give et lokalt firma et par ekstra bevillinger til erhvervsmæssig personbefordring, således at omtalte firma får meget lettere ved at køre med vagtlæger og chauffører, der er uddannet i at bruge det i bilerne placerede livreddende udstyr (på en måde et supplement til de lægebiler, der i forvejen kører på Djursland)
Læsere, der ikke har fulgt sagen fra starten, men som kunne tænke sig en opdatering, kan få det ved enten at se på Grenaa Bladets hjemmeside www.grenaabladet.dk, eller ved at skrive efter en opdatering på pm.consult@get2net.dk.
Men nu til d’herrer Henning Christensen og Jørgen Katholms svar (i det følgende benævnt »TUG« Teknisk Udvalg Grenaa):
Nærmere undersøgelse af TUG’s standpunkter viser, at der i lovgivningen kun er ét (1) argument, der kan bruges, hvis limousinefirmaet skal have afvist sine bevillingsansøgninger, nemlig dette, at kommunen ikke finder, at ansøgningen kommer denne til gode. Denne opfattelse vil vi gøre op med nu.
Lad os starte med at sige, at Idégruppens grund til at indgå i denne diskussion, hænger meget nøje sammen med ønsket om at få et akutberedskab på Djursland, der er så højt som overhovedet muligt. Det skal samtidigt være sagt, at vi overhovedet ikke har forståelse for kræfter, der virker i modsat retning.
TUG meddeler, at det pågældende firma har fået to (2) tilladelser til limousinekørsel, og at de åbenbart også er af den opfattelse, at disse skal kunne dække den nødvendige lægevagtskørsel i Grenaa og omegn
Færdselsstyrelsen har været indblandet i en lignende sag et andet sted i landet, og er, på baggrund af dette, kommet med en mundtlig udtalelse (som i nær fremtid kommer på skrift), der siger, at kørslen starter i bevillingshaverens kommune og fra dennes garage og slutter samme sted, og at dette regnes for at være kørsel indenfor kommunen. Altså er TUG ikke opdateret med hensyn til fortolkning af gældende lovgivning på området. Man må gå ud fra, at Færdselsstyrelsen udtaler sig på grund af et meget solidt kendskab til, hvordan loven om bevillinger til erhvervsmæssig personbefordring skal udlægges.
TUG læser loven lodret (åbenbart uden videre fortolkning), og siger, at hvis man i kommunen ikke finder, at der er behov for flere bevillinger, kan man afslå at give sådanne, og de gør det uden at tage hensyn til Færdselsstyrelsens mere professionelle betragtninger.
Limousinefirmaet kan altså, på baggrund af denne problematiske lovudlægning, komme i den situation, at hvis lægevagten kalder på flere biler, enten må sige nej, fordi alle biler er optaget, eller de må tilkalde biler fra en nabokommune, der på den måde får længere køretid til vagtlægen, hvilket igen er med til at nedsætte kvaliteten af vores akutberedskab (sideeffekten er nedsatte indtægter på skattesiden, fordi chauffører fra nabokommunerne netop betaler skat i deres hjemkommuner).
Det skal i øvrigt bemærkes, at en repræsentant for Dansk Taxaråd har nøjagtigt den samme opfattelse som Færdselsstyrelsen. Også selv om han sidder i en organisation, der måske kunne føle, at limousinefirmaet på visse områder træder deres enemærker for nær.
Man kan forestille sig en situation, hvor en taxakunde beder om at blive kørt til Sønderborg. Skal Taxa så sige til kunden: »Du bliver nødt til at ringe efter en Taxa fra Sønderborg«. Herefter kunne man forestille sig, at Taxa i Sønderborg siger: »Det må vi sørme ikke, vi har ingen bevilling i Grenaa Kommune«.
Sådan hænger verden altså ikke sammen.
Færdselsstyrelsens og Taxaråds-repræsentantens udlægning må altså være den rigtige. Ellers ville det også være meget vanskeligt at drive et erhverv, der falder ind under erhvervsmæssig personbefordring.
Man kunne også tænke sig en situation, hvor firmaets biler er booket op af lægevagtskørsel, og at kontraktkunder, som bruger firmaet meget, henvender sig for at få en specialkørsel, men må få det svar, at der ikke er kapacitet til det, fordi der køres lægevagtskørsel. Noget der typisk er booket op for et kvartal ad gangen. Problemet for firmaets kontraktkunder indtræffer, når Grenaa Taxa har meget travlt med lokale ture, og ikke formår at yde en service, der er tilstrækkelig. Flere gange er kunder ikke blevet afhentet på det korrekte tidspunkt, og det betyder alt, hvis man skal nå et tog eller en flyver »i den anden ende«.
Hvis Grenaa Taxa ikke kan levere varen, altså en fornuftig service, henvender man sig til Taxa i Thorsager, Taxa i Nødager eller Rønde Taxa. De kommer nemlig med det samme - uanset hvilken dag på ugen det er. Altså: Igen skattekroner ud af Grenaa Kommune.
Fra årsskiftet får firmaet tre nye læger på Djursland, der skal skaffes biler til. Der står i lægernes overenskomst, at de er berettiget til en »rutineret chauffør«. Når limousinefirmaet kan levere den rutinerede chauffør, oven i købet med en uddannelse, der gør ham kompetent til at betjene diverse livreddende udstyr, hvor er så Grenaa Kommunes problem henne??
Hvad med at give de nødvendige bevillinger, således at al kørsel kan udgå fra Grenaa. Dels får vi hævet akutberedskabs-niveauet (som er et MUST), dels får nogle arbejdspladser, der kan betyde en øget skatteindtægt for kommunen.
Læg vel mærke til, at Grenaa Kommune ikke skal betale fem flade ører for nogle af disse ydelser.
Al afregning vedr. lægevagtskørsel foregår via amtet. Det eneste TUG skal gøre er at sætte deres underskrift på et stykke papir. Så kører det hele.
Hvor svært kan det være? Kunne det tænkes, at der er en skjult dagsorden?
Er det i virkeligheden et spørgsmål om, at TUG har helt andre motiver for at undlade at give disse køretilladelser? Hvis det er tilfældet, vender vi naturligvis tilbage til emnet, og vi holder nøje øje med problematikken.
Hvad mener Djurslands befolkning om denne sag, hvis vi kun ser på den ud fra akutberedskabssynspunktet??
Lad os få noget respons fra Djurslands borgere.
Med venlig hilsen
Idégruppen Grenaa
Preben Mortensen
Idégruppen Grenaa
Åstrupskrænten 47
8500 Grenaa
Kilde: Grenaa Bladet
Rex