Om ikke andet har PISA-undersøgelsen rejst en vældig debat i medierne. Mange Venstre-folk har brugt dens nedslående resultater til at tale godt for indførelse af en højere grad af disciplin og terperi i folkeskolen – det er vel nærmest det, statsministeren kalder ”den nødvendige værdidebat”.
En SF`er fra Randers slår i det følgende til lyd for nogle helt andre værdier, han mener er vigtigere:
Nylig hjemvendt fra Berlin fandt jeg ud af, at danske børn endnu engang blev dømt dummere end andre, og at problemet endnu engang skulle løses ved mere disciplin og mere terperi.
Det var egentlig tankevækkende lige at have set tyske aviser, hvor samme historie blev fortalt – tyske børn var også dummere end andre, og problemet ville man løse på nøjagtigt samme måde.
Så hvad er fup, og hvad er fakta?
Professor emeritus Staf Callewaert fra Københavns Universitet gik forleden harmdirrende på talerstolen og sagde, at ”the establishment” hele ugen havde diskuteret det rene vrøvl, fordi undersøgelsen ikke er videnskabeligt baseret – han mener, PISA-undersøgelsen kun har ét formål, og det er at manipulere verdens regeringer til at forandre samfundet i dén retning, OECD gerne vil have.
En skræmmende tanke, netop hjemkommet fra en by, hvor historiens vingesus viste, at der skal passes på, hvis et samfund kun ønsker én fortælling.
Jeg ønsker selvfølgelig at opdrage til et demokrati, hvor den enkelte er i centrum, hvor vi anerkender hinanden og hinandens holdninger.
Selvfølgelig kan jeg ikke acceptere, at 16% går ud af skolen uden at have de nødvendige færdigheder, der skal til for at tilegne sig viden. Samtidig er det et problem, at 16% får besvær, når de vil bruge deres grundlovssikrede rettighed for at komme til orde i den offentlige debat. Men – det løses altså ikke ved at genindføre terpe, kæft, trit og retning i skolen.
Vi har faktisk her i byen en fornuftig skolepolitik – vi har også her i byen et problem med, at for mange falder igennem. Dét skal vi nok løse, hvis vi kunne blive fri for ideologisk indblanding i undervisningssystemet fra politisk hold.
Det er på tide, at folk med forstand på den danske skole får fortalt, hvad det er, vi gør, og hvad det er, vi vil med den – at den rent faktisk er et demokratisk projekt, der former den enkelte, så man er i stand til at være medskabende i vort samfund.
Vort projekt må også være at få de sidste med, så Fanden ikke hytter dem. Hvis dét at være demokrat, at mene frihed til at ytre sig, frihed til at udvikle sig, er noget, der skal knægtes i det moderne samfund, ja så vil jeg have lov til at være gammeldags, for der er nogle værdier, jeg sætter højere end at være på toppen i en PISA-undersøgelse.
I øvrigt er det også skræmmende, at finske skoleelever – Finland topper jo i PISA-undersøgelsen – udtaler, at det kan godt være, Finland topper, men finske børn vantrives i skolen. De er kede af at gå i skole, bliver deprimerede og ulykkelige. Er dette et mål? Ja, jeg spørger bare!
Lad os udvikle den danske folkeskole på et videnskabeligt grundlag til at blive verdens bedste folkeskole for barnet i alle dets facetter, så vore børn får skabt en bedre verden, med frihed for den enkelte, uden krig og undertrykkelse.
Jeg ønsker i hvert tilfælde ikke at udvikle flere følelsesløse hjerner, der uden blusel gennemfører alt, blot det kan betale sig.
Kilde: Skrevet SF-lokalformand Erik Poulsen fra Randers i Randers Amtsavis d. 31. december
Rex