Tak til
 






  
05/05 2023

Selvmål for banemodstandere

Dét læserbrev fra Jyllands Posten, vi bragte forleden dag fra en Århus-borger om det efter hans opfattelse forkerte i at bruge en masse penge på opgraderingen af Grenåbanen, har i dén grad fået en djurslænding op af stolen, at han skriver følgende:

”I JP Århus mandag 27/10 mødte en rystende overskrift læserne.
Særligt de hundredvis af læsere, som kører med Grenåbanen hver morgen på vej til arbejde:
»Grenåbanen på gyngende grund.«
Den historie, som journalisten prøvede at præsentere, var, at Grenåbanens hastighedsforøgelse ikke kunne lade sig gøre.
Ved nærmere eftersyn viste det sig, at det drejede sig om en strækning på et par kilometer - ud af ca. 60 kilometer, hvor opsættelse af hastigheden ikke kunne lade sig gøre.
Men overskriften virkede da - og skræmte os passagerer på banen.
Det viste sig så inde i avisen, at forsidehistorien var godt timet med et læserbrev fra den stærkt forargede (bilist) Jan Hansen fra Risskov.
Jeg skal undlade at gå for meget ind i hans synspunkter, som alle bar præg af, at han talte mod bedre vidende - og med en almindelig foragt for kollektiv trafik og os, der bruger denne form for social adfærd. Men trods træthed over banemodstandernes stædige talen mod bedre vidende, må jeg jo kæmpe for vores bane.

Trafikhelvede
Når Hansen havde siddet i sin dagligstue og kigget på toget, der kørte forbi med 50 km. i timen, kunne han se, at der kun var otte passagerer i det.
Vi er 800.000 mennesker, der kører med Grenåbanen hvert år - det er ca. 2200 hver dag!
På de fleste afgange er der over otte passagerer i rygerkupéen alene (findes ikke i busser)!
Det er jo forskelligt, hvad der sætter folks urin i kog. Nogle skummer over af den grusomme ventetid på ét minut på Grenåvej, når toget kører over. De sidder der én mand i hver sin bil og skumler på den vej, de alle har gjort til et langsomtkørende, forurenende og livsfarligt trafikhelvede.
Og så kommer der nogle i bus og tog og kører lige igennem.
Det er også for dårligt!
Vi andre bliver ophidsede, når vores daglige transport bliver truet af (ofte borgerlige) politikere, som lige ser en mulighed for at score billige points i et almindeligt, stupidt angreb på alt, hvad der er almennyttigt, socialt og fornuftigt - i egoismens ærinde.
Vi vil ikke sættes i busser til Djursland. I myldretiden skulle vi sidde sammen med alle bilegoisterne i deres trafikpropper.
Vi skulle sidde og holde os, fordi der ikke er toilet i busser.
Vi skulle sidde og kigge ind i nakken på hinanden lige som bilisterne.
Vi i toget snakker sammen! Vi kigger hinanden i ansigtet.
For os er vejen hjem fra arbejde den sidste del af arbejdet.
Et samvær omkring transport...

Til Tirstrup
Rent praktisk nævner Jan Hansen skummende af raseri de penge, som bruges på at sikre fodgængere og cyklister i Risskov.
Det er også synd med alle de penge!
Så lad os hellere få nogle flere motorveje til adskillige mio. kr. pr. kilometer, Jan.
Så du kan komme fem minutter før frem til Herning gennem den smukke Gudenådal, som du ser fare forbi, mens kulilten vælter ud af udstødningsrøret!
Faktum er, at den foregående regering satte penge af til nærbaner i Jylland.
En pæn pose. Men ikke nok til f.eks. at føre Grenåbanen over Grenåvej - eller for den sags skyld lave højbane fra Torsøvej Station til Hovedbanen, så vi én gang for alle kan slippe for Det Borgerlige Århus' evige kampagne mod og kværuleren over Djurslands livslinje til arbejdspladser, indkøb og service.
Og i samme åndedrag kunne man nævne, at nærbanen snildt kunne føres til Tirstrup Lufthavn for en brøkdel af det, det ødelandagtige lufthavnsforslag ved Todbjerg skulle koste - og dermed give endnu en social løsning på et trafikproblem.
Både til glæde for de rejsende i lufthavnen - og folk i Todbjerg, Hjortshøj, Mejlby, Hårup m.fl.

Ubehagelig situation
Derfor er vi (desværre) afhængige af goodwill fra venstreregeringen. Det er en ubehagelig situation at stå i, når man beder om sociale tiltag.
Men vi kunne jo sige, at de fik en metro i København.
Hvorfor ikke en højbane/lufthavnsbane i Århus Amt (som er lige så stort som Københavns og Frederiksberg kommuner tilsammen)?
Jan Hansen, Poul B. Skou og andre modstandere af Djursland/Århus' kollektive trafik bedes stikke piben ind og se fremad - til den dag, hvor benzinen koster 20 kr./liter.
Det er ikke bare kortsigtet at hetze mod vores daglige transport.
Det er asocialt, destruktivt og - på godt jysk: Træls!”
Skrevet af Mårten Breum, forfatter og industriarbejder, Søndergade 26, Kolind, Djursland, i Jyllands Posten d. 30. oktober

Kilde:

rex


 

Tak til
 

Kort Nyt

Indsend dine egne nyheder og læserbreve til:
nyheder@djurslands.net

Vi mangler frivillige, der har lyst til at arbejde med nyheder på hele Djursland. Skriv til redaktion@djurslands.net hvis du vil give en hånd med.

Nyhedsstrøm

RSS nyhedsstrøm
Hent nyhederne fra din egen nyhedslæser eller vis dem på din hjemme­side.

Net Nyt
Problemer med din opkobling? - Check Netstatus her

Download programmer for sikring af din PC - her

Brug for antispam til din mailserver - antispam