I dag har vi været i den skrevne presse for at hente et par indlæg om den forkætrede Grenåbane, der jo som bekendt er én af vore kollektive livliner, som står overfor at skulle sættes op i hastighed inden for de nærmeste år. Forleden bragte vi et indslag fra Trafikforeningen Djursland, der på et møde har bakket folk i Risskov op i, at det i alt fald ikke skal være den lille tidsfordel ved en højere hastighed inde i selve Århus, som skal sætte mere fart på vores tog.
Det er derfor, vi i dag har valgt at bringe følgende læserbrev fra en indigneret Risskov-borger:
”Der er muligvis nogen, der mener, at spørgsmålet om Grenåbanens hastighed fra Banegården og ud på den anden side af Grenåvej bare er et problem, der angår nogle få beboere i Risskov. Det er det ikke – det angår i allerhøjeste grad alle beboere i Århus, og det vil være intet mindre end en katastrofe for byen, hvis Banestyrelsens vanvittige plan for denne strækning bliver gennemført. Jeg skal prøve at forklare hvorfor:
I 60`erne blev der i mange danske byer gennemført gadegennembrud og totalsaneringer af hele bydele, som vi i dag bitterligt fortryder. Tænk bare på Thomas Thriges Gade, der drøner gennem Odense, hvor den stort set har ødelagt den indre by. Eller på de planer om at nedrive hele området mellem Domkirken og Nørreport i Århus, der var lige ved at blive realiseret. Hvis det var sket, ville dét, vi i dag kalder Latinerkvarteret, overhovedet ikke have eksisteret.
I mellemtiden er vi blevet meget klogere, og i de fleste byer omgås man nu meget varsomt med de gamle huse og miljøer. I Århus har vi endda genåbnet åen og skabt et nyt, meget attraktivt sted på bekostning af den gennemgående trafik – noget, der i tresserne ville være blevet betragtet som det rene galimatias.
Men dét, Banestyrelsen nu vil gennemføre – altså væsentligt højere hastighed for togene langs havnen og gennem Risskov – vil være lige så ødelæggende som tressernes planer. Én af de meget store kvaliteter ved Århus som by er den usædvanligt tætte forbindelse mellem byen og den omgivende natur. Der er ikke ret langt fra Store Torv til stranden, uanset om man tager syd- eller nordpå, og specielt gang- og cykelstien nedenfor Risskov er et enestående træk, som masser af århusianere har glæde af. Det er mange, mange tusinde mennesker. Hver dag tager havet og himlen sig forskelligt ud, og det er en kilde til stor glæde og psykisk velvære for alle disse mennesker at have denne mulighed. Hvis toget skal køre hurtigere, og hvis der skal sættes et højt hegn op, vil denne mulighed blive stærkt forringet, og Århus vil miste én af sine væsentlige kvaliteter.
Dertil kommer, at højere hastighed gennem byen og langs havnen vil vanskeliggøre eller direkte ødelægge de planer, man i kommunen arbejder med for at skabe tættere forbindelse mellem havn og by og for at bygge helt nye bykvarterer på havnen. Disse planer vil kunne give byen et kolossalt løft, men de forudsætter, at jernbanen enten helt forsvinder eller i det mindste omlægges til dét, man kalder en letbane. Faktisk siger kommuneplanen, at en sådan omlægning skal finde sted, og for mig at se er det indlysende, at toget ikke skal køre hurtigere i byen og langs skoven, men langsommere.
Tager man disse ulemper tilsammen – ødelæggelsen af passagen langs vandet og vanskeliggørelsen af de meget vigtige planer for byen og havnen – vil Banestyrelsens planer ikke blot være til skade for en masse mennesker i Århus, de vil direkte kunne skade byens udvikling på længere sigt. Århus ligger i disse år i benhård konkurrence med andre byer om at tiltrække eller blot fastholde virksomheder og kvalificeret arbejdskraft, og det er ikke nogle få minutters gevinst på Grenåbanen, der betyder noget i dén sammenhæng. I dén forbindelse betyder de oplevelsesmæssige kvaliteter, der ligger i nærheden til skoven og vandet, langt mere. Hvis de tætte forbindelser mellem byen og naturen og mellem by og havn forringes, mister Århus nogle af de helt særlige kvaliteter, der kan være afgørende for, om virksomheder finder byen attraktiv. Og selv om det kun er en lille del af byen, det drejer sig om, kan det på længere sigt være meget uheldigt for dens udvikling, hvis man således bid efter bid forringer miljøet.
Det forekommer mig derfor, at denne sag er af største vigtighed ikke blot for os i Risskov, men for alle byens borgere, og at der er brug for, at byens politikere siger nej til dén del af Banestyrelsens planer, der handler om banen fra Banegården til Grenåvej. Den tidsbesparelse, man regner med at opnå på den pågældende strækning, er sølle 75 sekunder. Prisen for disse sekunder kan blive endog meget høj.”
Skrevet af Erik Nygaard fra Risskov i Århus Stiftstidende søndag d. 2. november
Kilde:
rex