Den lokale formand for Danmarks Lærerforening er bekymret for, hvordan det skal gå skolerne i de nye storkommuner. Derfor har han skrevet følgende opfordring om énsartede standarder:
Såvel Syddjurs som Norddjurs kommuner satser på at blive tilflytterområder. Boligpriserne i Århus og Randers har nået højder, hvor de fleste børnefamilier ikke kan følge med.
Moderne familier, der står foran huskøb, undersøger skoleforholdene, mange endda særdeles grundigt. Kommunerne bør derfor i deres oplysningsmateriale kunne anføre, at alle elever i kommunen får det samme undervisningstimetal, nemlig ministeriets vejledende timetal. Det er dette timetal, der danner udgangspunkt for kravene i de kommende nationale prøver.
En garanti for et énsartet timetal sikrer også mod interne skænderier i kommunen. Lader man det være op til den enkelte skole og afhængigt af dennes økonomi at bestemme timetallet, vil der opstå misundelse, og mange vil gøre brug af retten til frit skolevalg. Sikkert er det, at skoler i landdistrikter vil få svært ved at leve op til skolerne i bysamfundene.
Der må i det hele taget advares imod at lade skolerne blive selvstændige økonomiske énheder. Vi har oplevet de sorte følger af decentraliseringsbølgen: forældrene shopper rundt mellem skolerne, når noget går dem imod. Skoleskift uden flytning bør kun ske ved henvendelse i forvaltningen. Loven giver muligheder for at formulere begrænsninger.
Alle lærere og børnehaveklasseledere er ansat ved kommunen. Den kommende skolestyrelsesvedtægt bør udtrykke dette klart. Kommunen vil som arbejdsgiver få mulighed for at udnytte arbejdskraften optimalt og samtidig have mulighed for at føre en konsekvent personalepolitik, der er accepteret af alle, og som derved giver de ansatte tryghed og arbejdsglæde.
Udarbejdelsen af en kommende skolestyrelsesvedtægt er en glimrende lejlighed til at rette fortidens fejl – eller for at udtrykke det positivt: at gøre brug af indhøstede erfaringer.
Personalets efteruddannelse, udbetaling af feriepenge, vikarmidler og bygningsvedligeholdelse bør få en central styring, ellers vil de små skoler få en turbulent økonomi.
Det er ikke kun de store linier, der skal tages stilling til. Det er også forhold vedrørende det enkelte barn. Specialundervisning og integration af elever, der kræver særlig hensyntagen, skal ikke foregå efter den enkelte skoles økonomi. Hér må kommunen træffe beslutning om den relevante støtte og yde de nødvendige ressourcer.
Skoleliv, skolestruktur og –kultur skal ikke fremover være afhængig af den enkelte skoles økonomi. Disse væsentlige lokale kulturforhold skal afgøres af et valgt byråd, der tager ansvar for vedtagelser. Sådanne skoleforhold vil blive respekteret, men også diskuteret, og det bør ske på et ærligt, gennemskueligt og dermed forståeligt grundlag.
Kilde: Skrevet af Østdjurs-lærerkredsformand Hans Rechendorff fra Grenå i Århus Stifstidende d. 4. septe
rex