Tak til
 






  
05/05 2023

Dagsorden for kommunalbestyrelsesmøde




Kommunalbestyrelsen


Dato: 4. december 2003
Lokale: Mødelokale 1
Tidspunkt: 18.30
Fraværende:


Indholdsfortegnelse

Kommunalbestyrelsen den 4. december 2003


Sag nr. Side

1. Spørgetid 407
2. Efterretningssager 407
3. Sager afgjort af udvalgene 407
4. Punkt fra Knud Andersen 408
5. Boligbyggeri - 2004 408
6. Tilsyn med den kommunale personligning 409
7. Budgetopfølgning, drift - lejeboliger 410
8. Anlægsregnskab - IT-plan for hele kommunen 410
9. Budgetopfølgning pr. 31. oktober 2003 - Udvalget for Teknik og Miljø (forsyningsvirksomheder) 411
10. Budgetopfølgning pr. 31. oktober 2003 - Udvalget for Teknik og Miljø (forsyningsvirksomheder) 412
11. Frit valg af dagtilbud til børn over kommunegrænser m.v. 413
12. Merindskrivning i børnehaverne - budgetomplacering 415
13. Fælles ledelse mellem skoler og dagtilbud i samme lokalområde eller fælles ledelse mellem daginstitutioner og dagpleje. 416
14. Ældreplanen 417
15. Eventuelt 419
16. LUKKET MØDE - Sager afgjort af udvalgene 419
17. LUKKET MØDE - Ændring af rentevilkår for dele af den langfristede gæld 419
18. LUKKET MØDE - Meddelelser fra formanden 420
19. LUKKET MØDE - Eventuelt 420



1. Spørgetid

J.nr.: 00.01P24 Init.: mc kmb-209.doc
Sagsfremstilling:

Der er modtaget spørgsmål fra Henrik Pedersen.


2. Efterretningssager

J.nr.: Init.: mc kmb-210.doc
Sagsfremstilling:

a. Love, bekendtgørelser og cirkulærer.

b. 01.01.01P17
Science og Public Policy Institute, skrivelse om opsætning af 3G master.

c. 15.00G12
Arbejdsformidlingen Århus Amt, ledighedstal for september 2003.

d. 30.10.40P22
Trafikministeren, skrivelse om opgradering af Grenaa-banen.



3. Sager afgjort af udvalgene

J.nr.: Init.: mc kmb-211.doc
Sagsfremstilling:

Der foreligger beslutningsdagsordener fra:

Det Sociale Udvalg, den 6. november 2003
Udvalget for Teknik og Miljø, den 13. november 2003
Børne- og Kulturudvalget, den 20. november 2003
Økonomiudvalget, den 25. november 2003.



4. Punkt fra Knud Andersen

J.nr.: 00.01P22 Init.: mc kmb-216.doc
Sagsfremstilling:

Kommunalbestyrelsesmedlem Knud Andersen, Dansk Folkeparti, har fremsendt følgende punkt til dagsordenen:

“Ref. til kommunalbestyrelsesmøde af 07.08.03, hvor der blev vedtaget at - citat “Vi ønsker at have en åben dialog med borgere, politikere og øvrige samarbejdspartnere og interessenter om kommunens virksomhed” citat slut.

For at styrke nærdemokratiet og borgernes forståelse for, og indsigt i, de enkelte medlemmers engagement, ønsker vi, fra Dansk Folkepartis side, kommunalbestyrelsesmødet udvidet med en mulighed for debat.

Udvidelsen ønskes udnyttet efter samme retningslinier som den nuværende spørgetid, men således at det giver spørgeren mulighed for at deltage direkte i debatten.
Det vil, efter vores opfattelse, styrke den enkeltes interesse for kommunens drift, følelse af medbestemmelse, mulighed for mundtlig indsigelse og således hurtigere afklaring, samt skabe mere åbenhed i forholdet mellem borgere og politikere.

Vi mener det bedste ville være om spørgetid og evt. debat, lægges efter det ordinære møde, men inden det lukkede møde.
Dette af hensyn til pressens og tilhørernes tilstedeværelse.”



5. Boligbyggeri - 2004

J.nr.: 03.00.01 Init.: cl ok-141.doc
Sagsfremstilling:

Økonomi- og Erhvervsministeriet, Erhvervs- og Boligstyrelsen, vil i december 2003 anmode om indberetning fra kommunerne om støttet byggeri i 2004.

Indberetningen omfatter:

· Almene familieboliger og almene ungdomsboliger
· Almene ældreboliger
· Støttede private andelsboliger (kvotebelagt)

Borgmesterkontoret skal oplyse, at der i budgettet for 2004 ikke er afsat beløb til formålet (7% af anskaffelsessummen til indskud i Landsbyggefonden).

Beslutning i Økonomiudvalget den 25. november 2003
Fraværende: Ingen.

Det anbefales, at der ikke søges om almene boliger og private andelsboliger i 2004.




6. Tilsyn med den kommunale personligning

J.nr.: 25.25.05K07 Init.: pj ok-137.doc
Sagsfremstilling:

ToldSkat Østjylland, Region Randers, fremsender rapport vedrørende tilsynet med den kommunale personligning for perioden 1. juli 2002 - 30. juni 2003.

Tilsynet konkluderer, at kommunen har nået alle de af Ligningsrådet udmeldte måltal.

Samtidig konkluderer tilsynet, at kvaliteten af kommunens ligningsarbejde har været tilfredsstillende.

Skatteinspektøren indstiller, at kommunalbestyrelsen tager tilsynsrapporten til efterretning.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25. november 2003
Fraværende: Ingen.

Anbefales.



7. Budgetopfølgning, drift - lejeboliger

J.nr.: 82.18S03 Init.: cl ok-143.doc
Sagsfremstilling:

Ansøgning om tillægsbevilling for regnskabsåret 2003 vedrørende hovedkonto 0, byudvikling, bolig- og miljøforanstaltninger fordelt på

Faste ejendomme/beboelse

0.11.09 Rugvej 12, Ørum 58.000 kr.
Birkevænget 10, Glesborg 38.000 kr.
I alt 96.000 kr.

Bemærkninger samt specifikation af beløbene fremgår af bilag, der er vedlagt sagen.

Vicekommunaldirektøren indstiller, at der meddeles tillægsbevilling som ansøgt, og finansiering sker af de likvide aktiver.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25. november 2003
Fraværende: Ingen.

Anbefales.



8. Anlægsregnskab - IT-plan for hele kommunen

J.nr.: 85.11.00 S08 Init.: hjl of-391.doc
Sagsfremstilling:
Der foreligger anlægsregnskab for projekt 651.010 IT-plan for hele kommunen.

Den samlede udgift andrager 2.708.356,60 kr., hvilket er 791.643,40 kr. mindre end anlægsbevillingen på 3.500.000 kr.

I et sagen vedlagt regnskabsbilag er anlægsprogrammet opdelt på delprojekter.

Mindreudgiften skal ses i lyset af, at projektet har været omfattet af kommunens generelle anlægsstop.

Økonomiafdelingen skal bemærke, at regnskabet forelægges nu, da der ikke ved budgetlægningen for 2004 er afsat midler til at videreføre IT-planen (bl.a. med elektronisk dokumenthåndtering). Det er tanken at en videreførelse skal ske i et nyt anlægsprojekt, når der påny afsættes rådighedsbeløb til formålet.

Vicekommunaldirektøren indstiller, at anlægsregnskabet godkendes.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25. november 2003
Fraværende: Ingen.

Anbefales.



9. Budgetopfølgning pr. 31. oktober 2003 - Udvalget for Teknik og Miljø (forsyningsvirksomheder)

J.nr.: 00.01Ø09 Init.: jac/js utm-112.doc
Sagsfremstilling:
På baggrund af regnskabsrapporten pr. 31. oktober 2003 og vurdering af ressourcebehovet i den resterende del af regnskabsåret, ansøges der om tillæg til rådighedsbeløb for 2003 således:



Mindreudgiften netto på 400.000 kr. foreslås at tilfalde de likvide aktiver. Da mindreudgiften blandt andet skyldes, at pumpeleverancen for projekt 141.754 er forsinket, vil der senere, når forholdene kendes bedre, blive søgt tillægsbevilling.

Specifikation af beløbene er indlagt i sagen tillige med begrundelse for de enkelte forhold.

Teknisk chef indstiller, at der gives bevillinger som ansøgt.

Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 13. november 2003
Fraværende: Ingen

Indstillingen anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25. november 2003
Fraværende: Ingen.

Anbefales.



10. Budgetopfølgning pr. 31. oktober 2003 - Udvalget for Teknik og Miljø (forsyningsvirksomheder)

J.nr.: 00.01Ø09 Init.: jac/js utm-113.doc
Sagsfremstilling:
På baggrund af regnskabsrapporten pr. 31. oktober 2003 og vurdering af ressourcebehovet i den resterende del af regnskabsåret, ansøges der om tillæg til anlægsbevillinger således:


Specifikation af beløbene tillige med begrundelse for de enkelte forhold er indlagt i foregående sag utm-112.doc (se pkt. 2) om tilllægsbevillinger til rådighedsbeløb.

Den herefter samlede anlægsbevilling for projektet fremgår i bilag i sagen utm-112.doc.

Teknisk chef indstiller, at der gives bevillinger som ansøgt.

Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 13. november 2003
Fraværende: Ingen

Indstillingen anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25. november 2003
Fraværende: Ingen.

Anbefales.



11. Frit valg af dagtilbud til børn over kommunegrænser m.v.

J.nr.: 16.06.01P26 Init.: kmk bk-095.doc
Sagsfremstilling:
Folketinget har den 29. april 2003 vedtaget en ændring af Lov om Social Service, der indebærer muligheden for frit valg af dagtilbud til børn over kommunegrænser

Børnefamilier får efter § 9 i Serviceloven ret til at tage et tildelt tilskud med til brug for dagtilbud i andre kommuner. Tidspunktet for tildelingen af tilskuddet sker efter opholdskommunens almindelige optagelses- og opskrivningsregler.

Begrebet om forældrebetaling i dagtilbud m.v. bliver ændret til:
· Et samlet tilskud (kommunens andel af bruttodriftsudgifterne)
· En egenbetaling (forældrenes andel af bruttodriften)

De forskellige tilskudsformer er følgende:
· (Grund)tilskud
· Tilskud til udligning af egenbetalingen
· Ekstra tilskud (ny - til brug for over kommunegrænser)
· Fripladstilskud (tidligere friplads)
· Søskendetilskud (tidligere søskenderabat)
· Socialpædagogisk friplads

Et samlet tilskud til en familie med krav på fripladstilskud og søskendetilskud fastsættes til det beløb, der svarer til grundtilskuddet på 67 % + fripladstilskud + søskendetilskud. Forældrenes egenbetaling er forskellen mellem det samlede tilskud og bruttoudgiften pr. plads.

Tilskuddet udbetales ikke direkte til forældrene, men skal benyttes til drift af dagtilbuddet.

Det er i § 7, stk. 2, blevet præciseret at kommuner med pasningsgaranti skal kunne tilbyde en plads fra barnet er 30 uger. Det betyder, at forældre, der ønsker en plads til deres barn, selvom den ene eller begge forældre er på barsel, har ret til en plads fra barnet er 30 uger.
Dog har kommunen ret til at fortage en konkret vurdering af barnets daglige tidsmæssige behov.

Det er opholdskommunen, som bestemmer serviceniveauet, og dermed hvor mange pladser, den ønsker af finansiere. Hvis forældrene ønsker at benytte et dagtilbud i en anden kommune, kan opholdskommunen beslutte, at barnet skal optages i et dagtilbud i opholdskommunen, d.v.s. have et tilsagn om et tilskud efter opholdskommunens almindelige retningslinjer for optagelse, før forældrene kan få et tilskud med til en anden kommune.

Når et barn er opskrevet på ventelisten, er det omfattet af den pågældende kommunes retningslinier for opskrivning og optagelse, så som frister, varsler, ventetider og pasningsgaranti i forhold til det konkrete ansøgte dagtilbud.

Alle børn har efter lovændringen ret til at blive optaget i et dagtilbud i en kommune fra det tidspunkt, der er tilsagn om tilskud fra opholdskommunen og der er plads i udførerkommunen. Det konkrete tidspunkt for optagelse er således afhængigt af udførerkommunens retningslinier for opskrivning og optagelse (hvornår der er plads), og afhængig af at der foreligger tilsagn om tilskud fra opholdskommunen. Barnet har ikke ret til at få en plads før dette er opfyldt.

Ved optagelse i dagtilbud i en anden kommune end opholdskommunen fastsættes opholdskommunens tilskud så det svarer til den samlede tilskudsprocent af de gennemsnitlige bruttoudgifter pr. plads for dagtilbudet i opholdskommunen beregnet for den aldersgruppe barnet tilhører.

I de tilfælde hvor dagtilbuddet i udførerkommunen er billigere end i opholdskommunen, udgør tilskuddet den samlede tilskudsprocent af de budgetterede bruttoudgifter pr. plads i det benyttede dagtilbud i udførerkommunen.

Den samlede tilskudsprocent tages af den billigste af a) eller b), hvor

a) Er opholdskommunens gennemsnitlige bruttodrift pr. plads for aldersgruppen barnet tilhører og
b) Er udførerkommunens bruttodriftsudgift pr.plads i det benyttede dagtilbud.

Mulighed for at lukke for venteliste for kommuner med pasningsgaranti:
Kommuner med pasningsgaranti efter § 15 a efter serviceloven kan beslutte at lukke efter
§ 9, stk. 2, dvs. når antallet af udefrakommende børn på ventelisten overstiger 1 procent af de børn, der er bosiddende i kommunen, og som er indskrevet i et dagtilbud i kommunen.

Kommunen kan også vælge det andet kriterium efter § 9, stk. 3, hvor kommunen kan beslutte at lukke, såfremt kommunen kan påvise, at de forventede ansøgninger fra familier med bopæl i andre kommuner inden for de næste tre måneder vil give behov for øget kapacitet (f.eks. etablering af ny daginstitutioner eller tilbygninger), eller at ventetiden bliver så forøget, at kommunen ikke kan efterleve reglerne for pasningsgarantien.

Alle beslutninger om lukning af ventelister for udefrakommende børn skal offentliggøres lokalt og indberettes til Styrelsen for Social Service, før beslutningen har virkning.

Forældrenes egenbetaling ved brug af dagtilbud over kommunegrænser
Forældrenes egenbetaling svarer efter § 10, stk. 4, til forskellen mellem det samlede tilskud fra opholdskommunen og bruttodriftudgiften pr. plads i det benyttede dagtilbud i udførerkommunen. Det vil sige, at forældre, der vælger et dyrere dagtilbud i en anden kommune også betaler den merudgift, der er forbundet hermed. Udførerkommunen er forpligtet til at opkræve egenbetalingen, men kan aftale med opholdskommunen eller dagtilbuddet, at de opkræver i stedet.

Fripladstilskuddet skal beregnes før søskendetilskud.
Søskendetilskuddet skal beregnes efter fripladstilskuddet

Ekstra tilskud
Opholdskommunen kan efter § 10, stk. 5 beslutte at give et ekstra tilskud ved brugen af dagtilbud over kommunegrænser. Det ekstra tilskud kan benyttes til enten at reducere udførerkommunens udgifter, reducere egenbetalingen eller begge dele.

Forvaltningsdirektørens indstilling:

Forvaltningen bemyndiges til at træffe beslutning om at lukke ventelisten,

1. når antallet af udefrakommende børn på ventelisen ikke giver mulighed for at kunne opfylde den kommunale målsætning om at kunne modtage dagtilbud for 0 - 6-årige børn i de enkelte lokalområder

2. hvis de forventede ansøgninger fra familier med bopæl i andre kommuner inden for de næste 3 måneder vil bevirke, at der skal ansættes nyt personale, f.eks. i dagplejen.

Som hovedreglen vil Nørre Djurs Kommune ikke give ekstra tilskud til børn i andre kommuners dagtilbud.

Serviceinformationen for pasningstilbud tilrettes i henhold til nærværende bekendtgørelse og beslutning.

Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 20. november 2003
Fraværende: Ingen

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25. november 2003
Fraværende: Ingen.

Anbefales af et flertal.
Knud Andersen kan ikke anbefale.



12. Merindskrivning i børnehaverne - budgetomplacering

J.nr.: 16.06.04 S04 Init.: vv bk-089.doc
Sagsfremstilling:
Der er lavet opgørelse over merindskrivning i forhold til grundnormeringen i børnehaverne for perioden 1. oktober - 31. december 2003.

Børnehaverne tildeles ud over grundnormeringen et beløb på 33.000 kr. (2001-niveau) pr. årspoint. Beløbet skal dække samtlige driftsudgifter.

Der søges på den baggrund om budgetomplacering for 2003 inden for bevillingsniveau 05.25 Dagpleje og daginstitutioner således:

Åparkens børnehave 31.300 kr.
Bønnerup børnehave 38.600 kr.
Børnehaven Savværket 99.200 kr.
Fjellerup børnehave 174.700 kr.
Sct. Georgs Gårdens børnehave 0 kr.
Børnehaven Frihedslyst 2.300 kr.
Dagpleje -346.100 kr.
I alt 0 kr.

Forvaltningsdirektøren indstiller, at ansøgningen imødekommes.

Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 20. november 2003
Fraværende: Ingen

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25. november 2003
Fraværende: Ingen.

Anbefales.



13. Fælles ledelse mellem skoler og dagtilbud i samme lokalområde eller fælles ledelse mellem daginstitutioner og dagpleje.

J.nr.: 81.01.01/17.01.04 Init.: kmk bk-092.doc
Sagsfremstilling:
På baggrund af lovgivningsmæssige ændringer er der givet øgede muligheder for at der kan etableres fællesledelse mellem skoler og daginstitutioner og dagpleje i samme lokalområde eller fælles ledelse mellem daginstitutioner og dagpleje.

Den samlede ledergruppe inden for skole- og daginstitutionsområdet var den 22. oktober 2003 indkaldt til møde med fokus på en debat om de muligheder den ændrede lovgivning giver og sætte perspektiv på ledelsen inden for området.

Blandt andet med baggrund i dette møde oplistes en række påstande, som fremgår af et bilag vedlagt sagen.

Forvaltningsdirektøren indstiller:

Min samlede vurdering er, at der i Nørre Djurs Kommune er opbygget et meget velfungerende ledernetværk, hvor lederne føler et stort engagement og har en stor ansvarsfølelse både for egen institution såvel som for helheden.

Den rationalitet, der eventuelt vil kunne opnås ved en form for fællesledelse, står ikke i forhold til, hvad der mistes.

Således mener jeg, at der skal ske en fortsat udvikling i den nuværende ledelsesorganisation og at der skal forsøges en effektivisering af administrative rutiner.

Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 20. november 2003
Fraværende: Ingen

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25. november 2003
Fraværende: Ingen.

Anbefales af et flertal.
Knud Andersen kan ikke anbefale.



14. Ældreplanen

J.nr.: 16.00.01 Init.: kmk su-153.doc
Sagsfremstilling:
Kommunalbestyrelsen har ønsket og har afsat midler til at få udarbejdet en ældreplan, som blandt andet skal beskrive mål og indsats inden for ældreområdet.

Der er udgivet en rapport, som er skrevet af KL. Arbejdsgruppen bag rapporten har udover konsulent fra KL, Mads Jensbo, bestået af:

· Forvaltningsdirektør Finn Byrialsen
· Socialudvalgsformand Gert Eriksen
· Socialudvalgsmedlem Knud Erik Olesen
· Områdeleder Birthe van den Bos
· Områdeleder Conni Christensen
· Plejehjemsleder Jytte Sørensen
· Assisterende områdeleder Lone Juncker
· Assisterende områdeleder Marie Birck
· Medarbejderrepræsentant Else Marie Johnsen
· Formand for Ældrerådet Harry Lykke Nielsen

Formålet med ældreplanen er at finde holdbare indsatsområder og løsninger til sikring af den nuværende og fremtidige drift. Vægten er lagt på de områder, hvor tendensen og de fremtidige behov er kendt, hvorved indsatsen allerede nu kan vurderes og fastlægges.

Ældreplanen består af flere delrapporter, som omhandler:

· Boliger og bosætningspolitik
· Frit leverandørvalg
· Træningsområdet
· Psykiatriområdet

Ældreplanen (rapporten) er udsendt til Ældreråd, Klageråd, Bruger-Pårørenderåd og Med-udvalg inden for ældreplejen. Herudover er den sendt til de faglige organisationer. De, der har fået tilsendt rapporten, er anmodet om at afgive udtalelse inden den politiske behandling.

Ældreplanen forventes forelagt Kommunalbestyrelsen til endelig godkendelse på møde den 4. december 2003.

Forvaltningsdirektøren indstiller, at ældreplanen godkendes.

Beslutning i Ældrerådet den 30. oktober 2003
Fraværende: Svend Kristensen

Ældrerådet anbefaler ældreplanen godkendt, dog med henvisning til de udtalelser som ældrerådet tidligere har afgivet til kvalitetsstandarderne.

Beslutning i Socialudvalget den 6. november 2003
Fraværende: Ingen

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 25. november 2003
Fraværende: Ingen.

Birthe van den Bos inhabil.
Anbefales.


15. Eventuelt

J.nr.: Init.: mc kmb-212.doc
Sagsfremstilling:

Kilde:

unavngivet


 

Tak til
 

Kort Nyt

Indsend dine egne nyheder og læserbreve til:
nyheder@djurslands.net

Vi mangler frivillige, der har lyst til at arbejde med nyheder på hele Djursland. Skriv til redaktion@djurslands.net hvis du vil give en hånd med.

Nyhedsstrøm

RSS nyhedsstrøm
Hent nyhederne fra din egen nyhedslæser eller vis dem på din hjemme­side.

Net Nyt
Problemer med din opkobling? - Check Netstatus her

Download programmer for sikring af din PC - her

Brug for antispam til din mailserver - antispam