Pressemeddelelse
99% af de ansatte i ældreplejen i Rosenholm Kommune er alt taget i betragtning tilfredse eller endda meget tilfredse med deres arbejde.
Det viser en spørgeskemaundersøgelse, som er blevet udarbejdet for Rosenholm Kommune.
Spørgeskemaundersøgelsen er led i et forskningsprojekt, hvor 40 kommuner undersøges omkring kvalitet og effektivitet på ældreområdet. I 20 af kommunerne er der sket forskellige indsatser i undersøgelsesperioden og de 20 øvrige kommuner fungerer som sammenligningskommuner. Rosenholm Kommune er en af indsatskommunerne. Kommunerne er så blevet undersøgt i såvel 2001 og 2003 for at kunne konstatere, om der er sket en udvikling.
Et af fokusområderne i Rosenholm Kommune har været at øge den direkte brugerrettede tid – kaldet "ansigt-til-ansigtstiden". Undersøgelsen dokumenterer, at en større del af medarbejdernes tid i dag går med direkte brugerrettede aktiviteter. På opgørelsesdatoen i 2003 blev således 67,7% af de involverede medarbejderes tid i dagvagten brugt til direkte brugerrettede ydelser, mens resten af tiden (32,3%) blev brugt til transport, møder, pauser, m.v. I 2001 var tallene 63,5%, dvs. en effektivisering på 4,2%-point i den brugerrettede tid, hvilket er en markant stigning.
Forbedringerne i aften- og weekendvagten er endda meget mere markante, men her skal der tages et lille forbehold for, at antallet af undersøgte medarbejdere er noget mindre.
Formand for Social- og arbejdsmarkedsudvalget Lisbeth Bielefeldt udtaler:
"Det er meget glædelige resultater. Særligt er jeg glad for, at medarbejderne er tilfredse med deres arbejde. Det er fundamentet for, at borgerne kan få en god og omsorgsfuld service. Derudover er det også vigtigt, når vi skal ud og rekruttere nye medarbejdere. Det er også positivt, at en større del af medarbejdernes tid i dag går direkte til brugerne. En af årsagerne hertil er de opstramninger vi besluttede i Social- og arbejdsmarkedsudvalget sidste sommer. Det var ikke en beslutning vi brød os om, men den var økonomisk nødvendig. I den anledning er det opløftende at kunne konstatere, at den kedelige baggrund trods alt har betydet noget godt: at medarbejderne i dag bruger en større del af deres tid sammen med brugerne i stedet for til administration og andet."
"Alt i alt er det et billede af en god og effektiv ældreservice, vi ser i undersøgelsen. Der er selvfølgelig områder, hvor vi kan forbedre os. F.eks. fremgår det, at næsten hver tredje medarbejder kun i mindre grad kender de kriterier, der visiteres efter til ydelser i hjemmeplejen. Forklaringen herpå skal sandsynligvis findes i, at vi har lavet en centralisering af vores visitation, så der i dag foregår en mere ensartet visitation. Men det er noget vi må sikre os, at medarbejderne får en større viden omkring. Det kan dog ikke ændre ved, at vi faktisk har en ældrepleje i kommunen og en række medarbejdere og ledere, som vi kan være mere end almindeligt stolte af", afslutter udvalgsformanden.
Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:
Formand for Social- og arbejdsmarkedsudvalget Lisbeth Bielefeldt, tlf. 863707444 , mail: lhb@rosenholm.dk eller
Chef for Ældre og Sundhedsfremme Jørgen Andersen, tlf. 8785 4062, mail: ja@rosenholm.dk
Kilde: Social- og arbejdsmarkedsudvalget, Rosenholm Kommune
Lars B. Nielsen