Hos Idégruppen Grenaa er de altid gode for en ordentlig opsang, således også i dag, hvor der er ris til Grenå Kommune for deres håndtering af udvidelsen af Grenå Havn. De skriver:
"Ã…bent brev til havnebestyrelse og Grenaa Kommune
Det er med nogen undren man i dagspressen kan læse, at der kun er kommet én (1) indsigelse mod den påtænkte udbygning af Grenaa Havn, som havnebestyrelsen og Grenaa Kommune er blevet enige om.
(Idégruppen er dog vidende om, at der er kommet mere end én indsigelse, uden at vi dog har kendskab til, hvor mange der rent faktisk er indløbet.)
Men vi undrer os over, at der ikke er kommet nok.
Denne undren fører næsten til den konklusion, at det kun kan skyldes, at Grenaas befolkning ikke er helt klar over, hvad det er for tanker, havnebestyrelsen og kommunen har vedr. dette projekt.
For at råde bod på denne sandsynligvis korrekte konklusion, har Idégruppen besluttet at gå i pressen, dels for at gøre opmærksom på nogle af de tanker, der ligger til grund for projektet, dels for at få både havnebestyrelse og Grenaa Kommune til at fremkomme med svar på de her stillede spørgsmål, således at de ligeledes kan læses i dagspressen.
Vi har forstået det sådan, at den fremtidige udvikling på Grenaa Havn skal foregå på følgende måde:
Alt hvad der ligger syd for fiskerihavnen, over lystbådehavnen til de arealer og adgangsområder der forefindes syd for denne, skal udvikles til turist og boligområde.
Alt hvad der ligger nord for fiskerihavnen skal udvikles til ren kommerciel havn.
Der ligger en overordnet plan for, at omfartsvejen, der går uden om Åstrup, skal servicere den kommercielle havnedrift i Nordhavnen.
Der er taget en foreløbig beslutning om at gå i gang med første etape af en havneudvidelse (der er planlagt tre). der tilsammen kommer til at koste 250 millioner kr., måske endda en lille smule mere.
Første etape består bl.a. af en bygning af 1,6 km mole, der beskytter det areal i Nordhavnen, som skal bruges til de virksomheder med havnerelateret virksomhed, der kunne have interesse i at placere sig her, og man forventer, at lejeindtægten fra disse virksomheder skal være en væsentlig indtægtskilde for havnens drift
Etape 1 vil komme til at koste lidt over 70 millioner kr., som Grenaa Kommune har stillet kommunegaranti for.
Havnen skal selv forrente den investerede kapital via nudriften.
En evt. succes vil være betinget af, at man kan få Århus Havn til at lægge aktiviteter på Grenaa Havn, altså aktiviteter der p.t. foregår på Århus Havn, men som man forventer flyttet til Grenaa i stedet.
Nu har der været talt meget om høringer vedr. udnyttelsen af GD's forladte bygninger og en høring omkring svømmehallen på Søndre Skole. Fælles for begge disse høringer er, at beslutningerne vedr. de to nævnte områder ikke umiddelbart har større betydning for den almindelige Grenaa borgers tegnebog, hvorimod en evt. fejlslagen udvidelse af havnen kan få meget stor betydning for den enkelte, hvis det viser sig at være nødvendigt, at Grenaa Kommune bliver nødt til at dække de 70 millioner kroner, man står som garant for.
Hvorfor skal der overhovedet en kommunegaranti til for at lave udvidelsen?
Er det fordi havnens regnskab er så dårligt, at der ikke er banker eller andre investorer, der tør gå ind i projektet uden sikkerhedsstillelse fra kommunen?
På grund af disse usikkerhedsmomenter finder vi det rimeligt, at der bliver afholdt en offentlig høring omkring hele havneproblematikken, inden der tages beslutning om udvidelse.
Idégruppen skal gerne medvirke til at få en sådan høring etableret, hvis det kan hjælpe på de øvrige implicerede parters kostbare tid.
Vi synes nemlig det er vigtigt, at Grenaas befolkning for det første helt forstår konsekvenserne af den kommunegaranti en fejlslagen investering vil få for den enkelte, og vi synes det er vigtigt, at der bliver spillet med meget åbne kort i hele den beslutningsproces, der knytter sig til havnen i øvrigt. Det forekommer umiddelbart underligt, at det skulle være nødvendigt at lave en havneudvidelse på et tidspunkt, hvor havnens økonomiske resultat, i forhold til tidligere investeringer, nærmest nærmer sig dumpekarakter.
Hvorfor sørger man ikke for, at den eksisterende havnevirksomhed kommer til at fungere optimalt, inden man kaster sig ud i nye udvidelser?
Som tingene ser ud i øjeblikket, er der ikke ret mange skibe, der anløber Grenaa Havn, og man har åbenbart heller ikke kunnet finde ud af at forhandle sig tilrette med SAMSON, således at kæmpekranen stadig kunne have sin plads i Grenaa. Her kan man yderligere frygte, at det tilstedeværende skibsophugningsfirma, der er afhængig af at have en sådan kran i nærheden, kunne finde på at flytte med. Så forsvinder der yderligere en antal arbejdspladser udover de ca 20 som flytningen af kranen allerede repræsenterer.
Har Grenaa Havn lavet en markedsundersøgelse, der viser, at det er en god idé at udføre havneudvidelser på nuværende tidspunkt?
Har Grenaa Havn sikkerhed for, at der er tilstrækkeligt med skibe, der vil anløbe Grenaa Havn, således at der er sikkerhed for en rimelig drift med tilhørende overskud?
Har Grenaa Havn sikkerhed for, at der er tilstrækkeligt mange havnerelaterede virksomheder, der har lyst til at etablere sig i Nordhavnen?
Finder man det sandsynligt, at virksomheder på Århus Havn kan lokkes til at flytte til Grenaa?
Har der været nogle positive tilkendegivelser fra Århus Kommune om at man vil medvirke til at få flyttet aktiviteter til Grenaa Havn?
Aktiviteterne på Århus Havn er fortrinsvis privatejede, og det er disse privatejede virksomheder, man skal have til at flytte til Grenaa for at projektet kan være bæredygtigt.
Hvem tror på, at en veletableret forretning på Århus Havn har nogen som helst interesse i at flytte til Grenaa?
Så vidt det er Idégruppen bekendt, er både Borgmester Louise Gade og direktøren for Århus Havn overhovedet ikke indstillet på at løfte en finger for at bidrage til udvikling af Grenaa Havn, hvis det er på bekostning af deres aktiviteter. Begge mener endog, at det er en dårlig idé Grenaa her har fået.
Derfor lad os få en offentlig høring om Grenaa Havn og kommunens engagement i samme.
Vi opfordrer Grenaa Kommune og bestyrelsen for Grenaa Havn til at lægge deres svar til os ud i pressen."
Indsendt til Net-avisen
med venlig hilsen på Idégruppen Grenaas vegne af
Jørgen Lund
Preben Mortensen
Kilde:
rex