Vi bringer lidt julelæsning i dag, idet Nørre Djurs Kommune har sendt det sidste nyhedsbrev for i år om stort og småt ud til både personale og borgere. Hér på Nørre Djurs NetNyt siger vi Glædelig Jul til både høj og lav på kommunekontoret og til alle andre, der arbejder i det kommunale regi. Vi siger tak for et strålende samarbejde, og husk nu - endnu engang - vi vil gerne høre din mening om kommunesammenlægninger, og hvad der ellers rører sig i vores lille kommune.
Jule- og nytårsbrev 2003/04
Julen står for døren og nytåret er tæt på. Det er en dejlig tid vi går i møde, traditionerne slår fuldt i gennem, alle har nogle faste gøremål op til jul og nytår.
Ved årsskiftet er det altid oplagt at gøre status. Hvordan gik året som vi nu forlader, og umiddelbart i forlængelse heraf kan man næsten ikke undgå at spørge om forventninger til næste år.
Jeg vil i det følgende se lidt tilbage på et for Nørre Djurs Kommune begivenhedsrigt år med mange tiltag, og efterfølgende også vo-ve at se lidt frem i tiden, altså hvad ligger der umiddelbart for af opgaver i år 2004.
Kompetenceudvikling af medarbejderne
Under titlen ”Klædt på til fremtiden” har 2/3 af alle medarbejdere i Nørre Djurs Kommune gennemført et tre dages kursus. Den sidste 1/3 af medarbejderne vil gennemføre kurset i 1. kvartal 2004.
Formålet med kurset er bl.a. at give alle medarbejdere et samlet kompetenceløft vedrørende forandrings- og omstillingsparathed. Samtidig bliver der på kurset arbejdet med kommunens værdier og trivsel på arbejdspladsen.
Den foreløbige evaluering tyder på, at kurset har været en rigtig god investering.
Kommunens økonomiske situation.
Først i maj måned 2003 forelå kommunens regnskab for 2002. Det var en sand fornøjelse at læse dette regnskab. Resultatet af den ordinære driftsvirksomhed blev et overskud på 8,6 mio. kr., hvilket i regnskabet blev betegnet som tilfredsstillende.
De gennemførte anlægsopgaver omfattede primært til- og ombygning af Glesborg Skole samt nybygning af pædagogisk servicecenter på Ørum Skole, i alt knap 9 mio. kr.
Vi har således nu tre folkeskoler, som bygningsmæssigt ligger langt over gennemsnittet
i Århus Amt. Vores folkeskoler nyder megen anerkendelse af elever, forældre, lærere og herunder ikke mindst af nyansatte lærere, der kommer fra andre skoler. Det er vi både stolte over og glade for og håber så, at det vil slå igennem undervisningsmæssigt, så elever fra Nr. Djurs Skolevæsen må trives, hvor de end kommer hen.
Årsregnskabet viser endvidere, at efter låneoptagelse, afdrag på lån og finansforskydninger blev resultatet, at vi forbedrede likviditeten med 16,1 mio. kr.
Kassebeholdningen var ved årets (2002) begyndelse -13,3 mio. kr. og ved regnskabsårets udløb på 2,8 mio. kr.
Alt i alt har det betydet, at vi fuldt ud – ja, godt og vel - har kunnet leve op til den indgåede aftale med Indenrigsministeriet om genopretning af kommunens økonomi.
Med hensyn til resultatet for 2003 kender vi det først i slutningen af april, men som alt tegner for nuværende, får vi også et tilfredsstillende resultat for indeværende år. Altså endnu et skridt i den rigtige retning, så Nørre Djurs Kommune igen får en sund og stærk økonomi. At vi er kommet så langt skyldes i høj grad et ansvarsbevidst og konstruktivt samarbejde mellem medarbejdere, ledere og politikere i kommunen.
Virksomhedsplan for Nørre Djurs Kommune 2003 – 2005.
Først på foråret 2003 vedtog kommunalbestyrelsen kommunens virksomhedsplan frem til 2005. Planen har til formål at tydeliggøre prioriteringerne, styrke planlægningen og arbejdstilrettelæggelsen samt sikre, at hele organisationen har fælles fodslag i forhold til de aftalte prioriteringer.
Virksomhedsplanen skal skabe overblik over, hvilke kommunale områder, der indenfor den kommende to års periode kræver betydelige udviklingsaktiviteter. I planen er der beskrevet udviklingsaktiviteter på 15 områder, som eksempler kan jeg nævne: Bosætning, erhverv, turisme, børnepasning, skoler, kultur og fritid, ældre, økonomi- og kontraktstyring og kommunale samarbejder.
Servicestrategi.
Samtidig med virksomhedsplanen vedtog kommunalbestyrelsen også en servicestrategi som indeholder:
· En oversigt over de indsatsområder, som kommunalbestyrelsen har fastlagt for at udvikle kvaliteten og effektiviteten i den kommunale opgavevaretagelse.
· En tidsplan over de enkelte indsatsområder.
· En vurdering af på hvilke områder, kommunen påtænker anvendelse af udbud.
· Kommunalbestyrelsens udbudspolitik.
Ovennævnte kan ses på kommunens hjemmeside.
Strategiplan og Agenda 21.
En tredje stor plan vi har beskæftiget os med er - ligesom servicestrategien - en lovbunden plan, hvor kommunen i første halvdel af valgperioden skal offentliggøre en strategi for kommuneplanlægning.
Nørre Djurs Kommune har på trods af snæv-re økonomiske rammer de seneste år været inde i en positiv udvikling på flere områder. Vi er kommet langt med hensyn til renovering og modernisering af vores skoler. Vores service-niveau tåler bestemt sammenligning med nabokommunerne, og den økonomiske gen-opretning er nu sat på skinner, men for at komme videre, det vil sige, justere vores kommuneplan, skal vi stille og få svar på spørgsmålene:
· Hvordan er det gået på det seneste?
· Hvor står vi nu?
· Hvor vil vi hen?
· Hvad gør vi?
Strategiplanen er udarbejdet med en statusdel, en befolkningsanalyse og en strategidel, hvor fire temaer er beskrevet.
Siden Kommuneplanen blev vedtaget i 1999, har Nørre Djurs Kommune og verden omkring os været i konstant forandring. Teknologisk udvikling, stigende krav til service, knappe ressourcer, øget miljøbevidsthed m.v. har medført løbende behov for omstilling.
Derfor har vi valgt at beskrive følgende fire temaer i strategiafsnittet:
· Kommunesammenlægninger og kommunalt samarbejde
· Bosætning
· Landdistriktspolitik
· Lokal Agenda 21
Planen er godkendt af kommunalbestyrelsen og sendt i offentlig høring i 8 uger, det vil sige frem til medio januar. (Hele planen kan ses på kommunens hjemmeside).
Vi håber på bidrag fra borgere i kommunen. Indkomne bidrag vil indgå i oplægget til revision af kommuneplanen, og i forbindelse hermed vil der være en offentlighedsfase i løbet af 2004.
Ældreplanen.
Den sidste plan, som jeg gerne vil give et par ord med på vejen, er ældreplanen. Det er en plan, som tilstræber at se frem i tiden og finde holdbare indsatsområder til sikring af den nuværende og fremtidige drift. Vægten er lagt på de områder, hvor man kender de fremtidige behov, og hvor indsatsen allerede nu vurderes og gøres handlingsorienteret.
Indsatsområderne er fundet indenfor:
· Bolig og bosætning.
· Frit leverandørvalg.
· Træning og genoptræning.
· Psykiatri.
En del af ældreplanen drejede sig om ”Frit Valg” på ældreområdet.
Fra starten af 2003 trådte lov om Frit Valg på ældreområdet i kraft. Det frie valg gælder valg af leverandør af personlig og praktisk hjælp til pensionister og beboere på plejehjem og i plejeboliger.
Det fulgte heraf, at kommunalbestyrelsen skulle fastsætte og offentliggøre de kvalitets- og priskrav, der stilles til leverandørerne af den praktiske og personlige bistand.
Der er endnu ikke kommet tilbud fra private leverandører om at overtage opgaven med personlige og praktiske serviceydelser.
De mange planer.
Jeg har her beskrevet de mange planer, som vi i kommunen har arbejdet med i det forløbne år. Det kan virke noget overvældende, og nogle vil måske spørge, om det nu også er nødvendigt at bruge så meget tid på planarbejdet. Nogle af planerne er lovbundne og derfor ikke muligt at komme uden om, og andre føler vi er en forudsætning for fremover at kunne leve op til borgernes forventninger
og krav.
Det i sig selv at udarbejde planerne og få dem godkendt i kommunalbestyrelsen giver det nødvendige grundlag for en langsigtet og stabil politik på de områder, hvor kommunen leverer serviceydelser.
Børnepasning
Kommunalbestyrelsen besluttede i forbindelse med budgetvedtagelsen, at der skulle ske en samordning mellem dagplejen og børnehaverne.
Resultatet af hele arbejdet med at finde en ny og mere hensigtsmæssig organisering af børnepasningsområdet blev, at pasningsgarantien blev opretholdt, og at børnepasningen blev gjort mere fleksibel i forhold til de varierende børnetal i lokalområderne.
En vigtig ændring er, at der blev mulighed for at etablere integrerede daginstitutioner i Gjer-rild, Bønnerup og Fjellerup for børn i alderen 0 – 6 år.
Skolerne.
Som tidligere omtalt har vi nu tre moderne kommuneskoler, som er tæt på at være - om jeg så må sige - færdigudbygget, og det er alle glade for.
I år var det en særlig begivenhed at kunne indvi og ibrugtage ”Pædagogisk Servicecenter på Ørum Skole” også kaldet ”Bibberen”. Det var en festdag, hvor vi tydeligt fik indtryk af, at såvel lærere som elever var begejstre-de over det færdige resultat.
Bønnerup Havn.
En del arbejde er i årets løb brugt på at medvirke til at få skabt mulighed for, at Bønnerup Havn kunne få opført de nødvendige bygningsfaciliteter, således at man kunne leve op til Levnedsmiddelkontrollens krav til håndtering af landede fisk.
Bønnerup Havn kan nu leve op til sloganet ”Den ubrudte kølekæde” fra fisken fanges til den fortæres. Dette er forudsætningen for, at vi fremover har et aktivt fiskerierhverv i kommunen.
Det var dejligt, at det lykkedes – Tillykke med byggeriet.
Hvad vil år 2004 så bringe?
Et af de største spørgsmål i det kommende år er, om Nørre Djurs Kommune fremover også skal eksistere på landkortet.
Meget vil afhænge af anbefalingerne i den kommende betænkning fra den nedsatte strukturkommission. Hvilke opgaver skal kommunerne fremover løfte? Dette spørgsmål er af afgørende betydning for kommunernes størrelse. Jo større og mere komplekse opgaverne er, jo mere ”muskelkraft” skal den enkelte kommune være i besiddelse af.
Strukturdebatten er åben det næste halve år, herefter forlyder det, at der vil blive taget initiativ til lovgivning på området.
Alt tyder på, at der kommer til at ske noget, og det betyder, at vi står overfor en kæmpemæssig opgave, som det er at få ændret den kommunale struktur i Danmark.
I Nørre Djurs Kommune vil vi uvægerligt blive en brik i dette spil, og der er ingen tvivl om, at den enkelte borger på sigt vil komme til at mærke konsekvenserne heraf.
Nørre Djurs Kommunes budget for 2004 er på plads. Der er indgået forlig om det, jeg vil kalde de 99% af de budgetterede midler. Der er lagt op til et driftsresultat på godt 14 mio. kr., og holder dette, vil vi få en likviditetsforbedring på godt 6 mio. kr.
Altså tyder det på, at vi for tredje år i træk styrker kommunens likviditet. Det er en god fornemmelse.
Vi har i år 2004 måttet skrue lidt ned på anlægsaktiviteterne, set i forholdt til de oprindelige planer for udbygning af skolerne. Årsagen hertil var, at vi blev begrænset af staten i forhold til optagelse af lån til finansiering af disse udbygninger. Det betyder ikke, at planerne om færdiggørelse er droppet, men blot at planerne bliver lidt udskudt.
Et aktivt og spændende år er gået, og et endnu mere spændende år venter forude.
Glædelig jul og et godt nytår
Jens P. Jellesen
Borgmester
Kilde:
rex