Nørre Djurs
Kommune
Økonomiudvalget
Dato: 6. januar 2004
Lokale: Borgmesterens kontor
Tidspunkt: 14.00 - 16.15
Fraværende: Birthe van den Bos
Indholdsfortegnelse
Økonomiudvalget den 6. januar 2004
Sag nr. Side
1. Udkast til Finansieringspolitik (Likviditets-, låne- og leasingpolitik) for Nørre Djurs Kommune 320
2. Ændring af bilag 1 a til kasse- og regnskabsregulativet. 320
3. Ændring af bilag 1 b til kasse- og regnskabsregulativet. 321
4. Ligningsplan for 2004 - Selskabsbeskatning 322
5. Stenvadcenterets økonomiske situation 323
6. Frivillighedsrådet 324
7. Retssikkerhedsloven - svarfrister på det sociale område. 325
8. Norddjurs Daghøjskole 327
9. Eventuelt 328
10. LUKKET MØDE - Salg af ejendom i Ørum 328
11. LUKKET MØDE - Meddelelser fra formanden 329
12. LUKKET MØDE - Eventuelt 330
1. Udkast til Finansieringspolitik (Likviditets-, låne- og leasingpolitik) for Nørre Djurs Kommune
J.nr.: 00.01P22 Init.: sb ok-135.doc
Sagsfremstilling:
Nørre Djurs Kommune har - som bekendt i de sidste år - været økonomisk trængt. Kommunens langfristede gæld pr. indbygger er forholdsvis høj sammenlignet med de andre kommuner i Århus Amt. Der er derfor gode grunde til politisk at definere nogle målsætninger og faslægge nogle rammer for den overordnede finansielle styring. Disse målsætninger og rammer vil gøre administrationen i stand til løbende at agere og træffe beslutninger, når behovene opstår, og markedet er gunstig.
Der er på den baggrund udarbejdet et udkast til finansieringspolitik for Nørre Djurs Kommune.
Vicekommunaldirektøren indstiller, at Finansieringspolitikken godkendes.
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. januar 2004
Fraværende: Birthe van den Bos
Side 4 - Rapportering ændres til:
“Kommunalbestyrelsen orienteres i forbindelse med gennemførte ændringer i låneporteføljen.”
Anbefales af Jens P. Jellesen og Malte Larsen.
Benny Hammer og Knud Andersen kan ikke anbefale.
Knud Andersen har følgende tilføjelse:
“Da man, i bilagene, går uden om det virkelige problem, nemlig ineffektiv ledelse. Politisk såvel som administrativt, kan jeg ikke støtte forslaget.”
2. Ændring af bilag 1 a til kasse- og regnskabsregulativet.
J.nr.: 00.01 P24 Init.: hjl of-394.doc
Sagsfremstilling:
Der foreligger forslag til ændring af bilag 1 a til kasse- og regnskabsregulativet.
Bilaget indeholder procedurer og tidsplan for budgetlægningen 2005 og overslagsårene 2006 - 2008.
Som et nyt punkt i forhold til de sidste par års tidsplaner er det, på baggrund af tidligere beslutning i kommunalbestyrelsen, indføjet, at kommunalbestyrelsen torsdag den 25. marts 2004 kl. 13 - 17 skal afholde et investeringsseminar, hvor de kommende års anlægsinvesteringer vil blive drøftet.
Herudover vil der i stedet for et prioriteringskatalog blive udarbejdet et “råderums notat”, hvis indhold vil blive forelagt kommunalbestyrelsen den 10. maj 2004 kl. 12 - 16, hvor afdelings- og institutionslederne deltager, således at der gives kommunalbestyrelsens medlemmer mulighed for nærmere at få belyst muligheder og konsekvenser på de beskrevne områder.
Forslaget er gennemarbejdet af Budgetgruppen og direktionen.
Økonomichefen indstiller, at forslag til ændring af bilag 1 a godkendes.
Vicekommunaldirektøren anbefaler indstillingen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. januar 2004
Fraværende: Birthe van den Bos
Mødet med fagområderne ændres fra den 10. maj til 13. maj 2004 fra kl. 9 - 13.
Godkendt af et flertal.
Knud Andersen kan ikke godkende.
3. Ændring af bilag 1 b til kasse- og regnskabsregulativet.
J.nr.: 00.01 P24 Init.: hjl of-393.doc
Sagsfremstilling:
Der foreligger forslag til ændring af bilag 1 b til kasse- og regnskabsregulativet.
Bilaget indeholder bestemmelser og tidsplan for regnskabsaflæggelse og budgetopfølgning.
Der er i forslaget udelukkende foretaget ændringer omkring periodemæssige afgrænsninger. Således er supplementsperioden nu angivet til 1. - 15. januar, mod hidtil ugerne 1 og 2, og regnskabet forelægges økonomiudvalg og kommunalbestyrelsen i henholdsvis marts og april måneder, mod hidtil ugerne 13 og 14.
Økonomichefen indstiller, at forslag til ændring af bilag 1 b godkendes.
Vicekommunaldirektøren anbefaler indstillingen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. januar 2004
Fraværende: Birthe van den Bos
Godkendt.
4. Ligningsplan for 2004 - Selskabsbeskatning
J.nr.: 25.25.02 Init.: pj ok-150.doc
Sagsfremstilling:
Grenaa Kommune fremsender ligningsplan for planperioden 1. januar til 31. december 2004 for selskabsbeskatningen i Grenaa, Nørre Djurs, Rosenholm, Rougsø og Sønderhald kommuner.
Jfr. § 4 i samarbejdsaftalen mellem de 5 kommuner om selskabsligningen, skal ligningsplanen godkendes af byrådet i Grenaa og efterfølgende sendes til efterretning i kommunalbestyrelserne i Nørre Djurs, Rosenholm, Rougsø og Sønderhald kommuner.
Byrådet i Grenaa har godkendt ligningsplanen den 9. december 2003.
Skatteinspektøren indstiller, at ligningsplanen tages til efterretning.
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. januar 2004
Fraværende: Birthe van den Bos
Anbefales.
5. Stenvadcenterets økonomiske situation
J.nr.: 15.0410S00 Init.: BJH su-164.doc
Sagsfremstilling:
I forbindelse med budgetopfølgningen pr. 30. september 2003, er der udarbejdet et notat vedrørende Stenvadcenterets økonomiske situation.
Revideret notat fra økonomisk afdeling, responsum fra Stenvadcenteret og kontrakten for 2003 vedlægges.
Centerleder Hans Jørgen Pedersen samt Bjarne Hansen fra økonomisk afdeling vil deltage i behandlingen af punktet.
Forvaltningsdirektøren indstiller, at notaterne tages til efterretning
Beslutning i Socialudvalget den 6. november 2003
Fraværende: Ingen
Tiltrædes med den tilføjelse, at der skal fremlægges en opretningsplan på næste socialudvalgsmøde.
Socialudvalgets møde den 11. december 2003.
I henhold til Socialudvalgets beslutning på mødet den 6. november 2003 er der udarbejdet en opretningsplan for Stenvadcentret.
Forvaltningsdirektøren indstiller, at opretningsplanen godkendes.
Beslutning i Socialudvalget den 11. december 2003
Fraværende: Ingen
Anbefales.
Godkendt med overførsel af underskuddet fra 2003.
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. januar 2004
Fraværende: Birthe van den Bos
Anbefales.
6. Frivillighedsrådet
J.nr.: 16.00.13P22 Init.: kmk su-167.doc
Sagsfremstilling:
I Lov om Social Service, § 115, står det i stk. 1 beskrevet, at kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger.
I stk. 2 står der, at der hvert år skal afsættes et beløb til støtte af det frivillige sociale arbejde.
Til at administrere og forestå fordelingen af midlerne til det frivillige sociale arbejde er der i Nørre Djurs Kommune nedsat et Frivillighedsråd, der består af repræsentanter fra de omtalte organisationer og foreninger, og af repræsentanter valgt af og blandt Socialudvalg, Ældreråd og Folkeoplysningsudvalg.
Frivillighedsrådet har indtil nu udelukkende administreret og fordelt midler med baggrund i lovens overordnede bestemmelser og efter konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde.
Socialudvalget har på sit seneste møde drøftet muligheden for en mere målrettet støtte til nærmere definerede områder, og på Socialudvalgets initiativ har forvaltningen derfor udarbejdet forslag til politik (målsætning) og forslag til retningslinier for fordeling af tilskud.
Det skal bemærkes, at de generelle regler om habilitet som de fremgår af Forvaltningslovens §§ 3 og 4 også er gældende for Frivillighedsrådet.
Folkeoplysningsudvalget vil afgive sin udtalelse til forslagene på møde den 1. december. Udtalelsen vil foreligge på Socialudvalgets møde.
Frivillighedsrådet afgiver sin udtalelse til forslagene på møde den 3. December 2003. Udtalelsen vil foreligge på Socialudvalgets møde.
Ældrerådet afgiver sin udtalelse til forslagene på møde den 10. december 2003. Udtalelsen vil foreligge på Socialudvalgets møde.
Forvaltningsdirektøren indstiller, at forslag til politik for Frivillighedsrådet og forslag til retningslinier for fordeling af tilskud godkendes.
Bilag: Forslag til retningslinier og ansøgnings- og afregningsskema
Beslutning i Folkeoplysningsudvalget den 1. december 2003
Fraværende: Hans Møller
Folkeoplysningsudvalget anbefaler støttereglerne godkendt.
Beslutning i Frivillighedsrådet den 3. december 2003
Fraværende: Sonja Christensen, Klara Steen
Ændringer til side 6:
Punktum efter 1. maj - resten af dette afsnit slettes.
Ved fordelingsmødet i november tilbageholdes mindst 20% - mindst tilføjes.
Frivillighedsrådet anbefaler forslaget til støtteregler med de foreslåede ændringer godkendt fra 1. januar 2005.
Ansøgningsskemaerne anbefales anvendt fra 2004.
Beslutning i Ældrerådet den 10. december 2003
Fraværende: Ingen
Ældrerådet kan tilslutte sig Frivillighedsrådets udtalelse. Samtidig anbefales det, at parantesen på side 6, under punkt 2, fjernes.
I øvrigt anbefales forslaget godkendt.
Beslutning i Socialudvalget den 11. december 2003
Fraværende: Ingen
Anbefales med ændringsforslagene fra frivillighedsrådet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. januar 2004
Fraværende: Birthe van den Bos
Anbefales.
7. Retssikkerhedsloven - svarfrister på det sociale område.
J.nr.: 16.00.30 Init.: IHM su-170.doc
Sagsfremstilling:
Svarfrister
Efter retssikkerhedsloven § 3, stk. 2 skal kommunalbestyrelser og amtsråd indenfor hvert sagsområde fastsætte frister for, hvor lang tid, der må gå, inden der skal være truffet en afgørelse.
Hvis en frist ikke kan overholdes, skal ansøgeren have skriftlig besked om, hvornår han/hun kan forvente en afgørelse.
Amterne og kommunerne har desuden pligt til at oplyse borgerne om de frister, der er gældende.
Reglen omfatter de tilfælde, hvor resultatet af myndighedens behandling vil munde ud i en afgørelse, og hvor en borger har søgt om hjælp.
Svarfristen regnes fra det tidspunkt, hvor alle nødvendige oplysninger fra borgeren og øvrige myndigheder foreligger.
Svaret vil være i form af afgørelse meddelt til borgeren senest ved svarfristens udløb eller i form af tilbud om svar ved borgerens forespørgsel senest ved fristens udløb.
Forvaltningsdirektøren indstiller, at der fastsættes følgende svarfrister:
Aktivloven Svarfrist
Kontanthjælp § 25 14 dage
Revalidering § 46 28 dage
Enkeltudgifter § 81 14 dage
Behandling § 82 14 dage
Flytteudgifter § 85 14 dage
Serviceloven
Merudgiftsbeløb, børn § 28 21 dage
Hjælpemidler § 97 14 dage
Merudgifter, voksne § 84 21 dage
Madordning - ældre 21 dage
Optagelse i dagpasningstilbud 3 måneder
Dagpasning - økonomisk friplads 14 dage
Dagpengeloven
Dagpenge ved fødsel og sygdom 14 dage
Pensionsloven
Personlige tillæg og helbredstillæg 14 dage
Folkepension 14 dage
Beslutning i Socialudvalget den 11. december 2003
Fraværende: Ingen
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. januar 2004
Fraværende: Birthe van den Bos
Anbefales.
8. Norddjurs Daghøjskole
J.nr.: 18.18 Init.: kmk su-156.doc
Sagsfremstilling:
Der er udarbejdet kontraktforslag til Norddjurs Daghøjskole gældende for 1. januar 2004 til 31. december 2004.
Den oprindelige aftale om kontraktstyring er indgået mellem Den Selvejende Institution Norddjurs Daghøjskole, Kursus og Projekt Center, og Kommunalbestyrelsen i Nørre Djurs Kommune, og skal genforhandles inden den 1. oktober 2003.
I september måned blev forslaget sendt til daghøjskolens bestyrelse.
I skrivelse af 22. oktober 2003 har Kommunalbestyrelsen modtaget bestyrelsens reaktion.
Bestyrelsen finder ikke, at udkastet er fyldestgørende og imødekommende nok i forhold til skolens videre eksistens.
Bestyrelsen fremsender samtidig et revideret forslag til kontrakt til den videre politiske behandling.
Forvaltningsdirektøren indstiller, at der på baggrund af bestyrelsens ønske afholdes forhandling om kontrakten.
Beslutning i Socialudvalget den 6. november 2003
Fraværende: Ingen
Tiltrædes. Mødet afholdes den 11. december 2003.
Socialudvalgets møde den 11. December 2003.
Bestyrelsen for Norddjurs Daghøjskole er inviteret til kl. 16.00
Beslutning i Socialudvalget den 11. december 2003
Fraværende: Ingen
Det anbefales, at der indgåes en kontrakt med Daghøjskolens bestyrelse for 1. kvartal 2004, der som udgangspunkt giver en driftsgaranti på et beløb svarende til 15 kursister i 1. kvartal á 1.650 kr. pr. uge.
På den baggrund kan der efterfølgende blive tale om en tillægsbevillingssag.
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. januar 2004
Fraværende: Birthe van den Bos
Anbefales af et flertal.
Benny Hammer kan ikke anbefale.
9. Eventuelt
J.nr.: Init.: mc ok-146.doc
Sagsfremstilling:
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. januar 2004
Fraværende: Birthe van den Bos
Ingen sager.
Kilde:
rex