Grenå Bladet:
Hermed en status fra Trafikforeningen Djursland (bragt som en kronik i Morgenavisen Jyllands-Posten den 31. december 2003):
Alt mens Grenaa-Århus-toget langsomt tøffede afsted, så blev 2003 turbulent for debatten om Grenaa-banen. 2004 er året, hvor opgradering af Grenaabanen ifølge 1999-aftalen mellem stat, amt og kommunerne skal træde i kraft med hurtige og flere tog, forbedringer langs banen og sammenkobling med Odder-banen.
Trafikforeningen Djursland er en tværpolitisk forening, der arbejder for bedre kollektiv trafik på Djursland. Her har vi siden 1999-aftalen kun mødt allierede. På Djursland er trafikforbedringen vigtig og tiltrængt. Hurtig og bekvem togforbindelse til Århus og landsforbindelser for os, gods til/fra Grenaa havn, samt forbedrede muligheder for at få pendlere til området, er vitalt. Opbakningen i Århus og i landstrafikale cirkler er mere blandet. Her er magtspillet ualmindelig broget. Vi må basere os på gisninger og tolkninger og på hvad pressen kan få frem.
Der er næppe tvivl om, at der er kræfter i Trafikministeriet mod opgraderingsplanen. Ellers var der jo gjort noget aktivt for at realisere investeringerne. Der kan også være modstand i DSB, fordi aftalen lagde op til en udlicitering til andre end DSB. Banestyrelsen er aktiv, men fungerer løsrevet fra de andre instanser. Styrelsen er på det allersidste gået sagligt og grundigt ind i den offentlige debat. Partipolitisk er aftalen indgået af den tidligere regerings flertal og bekræftet af den nye regering, men det er uklart om der er partiopbakning til trafikminister Flemming Hansens (K) forsøg på udsættelse af opgraderingen.
Det er indlysende, at nærbaneforliget også giver kæmpefordele til Århus, som ovenikøbet vil få investeringer betalt udefra. Mange kan transporteres til og fra Århus, og biltrafikken trænger dramatisk til aflastning. Men se om Århus vil tage imod disse penge og denne aflastning? Officielt går Århus Kommune ind for forliget, og det både bredt og tværpolitisk. Tidligere borgmester Flemming Knudsen (S) var med til at indgå det, og nuværende borgmester Louise Gade (V) har bekræftet det klart og utvetydigt. Hvem er så modstanderne? En af de diskrete modstandere er antagelig Århus havn. Hvis den kan bremse godsforbindelsen til Grenaa, få toget væk fra Århus havn og Molslinien helt væk fra Ebeltoft og til Århus havn, så har den vundet endnu en volumen-sejr. Den konservative rådmand Poul B. Skou er også imod aftalen. Og så er der beboere langs banen, som er modstandere.
Trafikforeningen deltog i et af Banestyrelsens offentlige møder om opgraderingen på Risskov-strækningen. Blandt ca. 100 deltagere talte ingen for lukning af banen, men mange lokale kom med konkrete spørgsmål, forslag om omprioriteringer og argumenter. Mødet demonstrerede, hvor ukoordineret arbejdet for opgradering er på strækningen i Århus Kommune. Banestyrelsen har kun kompetence til at forhandle om forhold for lodsejere. Alle andre sider af sagen håndteres af andre myndigheder. Og de deltog ikke!
Århus Kommune var heller ikke mødt op til de offentlige høringer med Banestyrelsen. Til trods for kommunen er en part i forliget, og har interesser m.h.t. valg af løsninger langs banen. Det er rådmand Poul B. Skou’s afdeling. Og det er en ærlig sag, at Skou siger sin (mindretals) mening mod banen ustandseligt. Men det er pinligt, at hans afdeling ikke passer arbejdet med dialogen med borgerne om opgradering af banen på Århus-strækningerne. På Djursland sker møder med Banestyrelsen og med borgere i et nøje samarbejde med de berørte Rosenholm, Rønde, Midtdjurs og Grenaa kommuner. I Århus bystyre får den ansvarlige rådmand tilsyneladende lov til at lade den opgave sejle.
De diskrete og de åbenlyse modstandere mod banen i Århus, kombineret med en opsplittet og usammenhængende trafikadministration på landsplan, må være en væsentlig del af forklaringen på, at Flemming Hansen nu prøver på at udsætte hele opgraderingen til 2006.
Trafikforeningen appellerer til trafikministeren: Lad os få opgradering og hurtigere køreplan i 2004.
Der er et kæmpepotentiale i Grenaabanen og i en sammenkøring af nærbanerne - for Djursland og for Østjylland. Og Århus Kommune må vælge, om den vil være verdens mindste storby, eller den vil være verdens mest smålige storby. Vi deltager fortsat i debat om hvordan opgraderingen skal udformes, og peger på, at opgradering på strækningen Grenaa-Ryomgård endnu ikke er inde i planerne. MEN: Vi vil se investeringer, opgradering og hurtigere forbindelse nu! Intet andet kan man tro på !
Godt nytår til alle!
John Ole Rasmussen
og Mads Nikolajsen
Trafikforeningen
Blichersvej 13, 8500 Grenaa
Kilde:
unavngivet