Grenå Bladet:
Debatten om kommunesammenlægninger bølger frem og tilbage, og politikerne tæller på taburetterne. Man fortaber sig i kortsigtede løsninger med så få ændringer som muligt og med en rækkevidde lige netop til den anden side af førstkommende kommunalvalg.
Kun få peger på den løsning, som forekommer mest nærliggende, langsigtet og rigtig: en sammenlægning af alle 8 kommuner på Djursland (Rougsø, Sønderhald, Rosenholm, Rønde, Midtdjurs, Nørredjurs, Grenaa, Ebeltoft) til en stor Djursland kommune. Efter mange kommunalpolitikeres mening er netop denne løsning ligefrem rædselsscenariet og det værste, man en søvnløs nat kunne forestille sig. Men for borgerne, erhvervslivet og Djursland i det hele taget er dette på lang sigt den rigtige løsning — og en fremtidssikker løsning.
Det vil give et befolkningsunderlag på godt 80.000 mennesker og et areal på knap 1500 kvadratkm - godt 1,5% af Danmarks samlede befolkning og knap 3,5% af arealet. Det vil naturligt give Djursland en vis vægt og indflydelse i relation til overordnede myndigheder og folketing, hvilket de 8 nuværende små kommuner på Djursland hver for sig bestemt ikke har været forvænt med. Heller ikke i forhold til Århus amtskommune har kommunerne på Djursland hidtil haft meget at skulle have sagt — for ikke at tale om afstanden til Bruxelles. Fremtidens vækst på Djursland ligger i Grenaa, Midtdjurs og mod vest, og her gælder det for Nørredjurs, Ebeltoft og Rønde om at komme med på vognen, inden toget er kørt.
Vi kommer f.eks. ingen vegne med den nuværende kringlede infrastruktur på Djursland, og jo mere man lapper på den, jo værre bliver det. Især den nuværende vej til færgehavnen i Ebeltoft ligner en vittighed, og det kan kun være et spørgsmål, om tid, før Mols-Linien også flytter de sidste færger til Århus. Hele området har en fælles interesse i en ordentlig (motor?)vej med tilslutning til det landsdækkende motorvejsnet i en bue ind over Djursland og med sildeben til regionale erhvervscentre, Tirstrup Lufthavn, Grenaa trafik- og færgehavn, samt Mols-Linien i Ebeltoft. Indtil videre har vi også stadig et halvt sygehus i Grenaa.
Det gælder ikke alene om at kunne tiltrække nye virksomheder til området, men i lige så høj grad også om at standse flytning/lukning af de virksomheder, som vi allerede har. Især Grenaa og Ebeltoft har været hårdt ramt i så henseende. Erhvervsgrundene ved Ebeltoft Færgehavn er nærmest usælgelige efter Mols-Liniens flytning af godsfærgerne til Århus, og der mangler ej heller ledig kapacitet i Grenaa. Kommunerne på Djursland har nogle af landet højeste arbejdsløshedsprocenter, selv om mange pendler ud af området. Djursland mangler arbejdspladser og udvikling, og udviklingen går forbi os, indtil vi gør noget for at få del i den.
Ebeltoft kommunes bestræbelser for en sammenlægning af Rosenholm, Rønde og Ebeltoft forekommer urealistisk og kortsigtet, og en beslutning trukket ned over hovedet på os ovenfra vil kunne resultere i en tredeling af Djursland, som kun få ønsker.
Lad os derfor til en afveksling gribe udviklingen - og for nogles vedkommende bide i det sure æble — tænke langsigtet og vælge den rigtige løsning: en sammenlægning af hele områdets otte nuværende kommuner til en stor Djursland kommune med alt hvad dette indebærer af synergi, fremtid, udvikling og større gennemslagskraft. Vi kommer alle til at betale prisen, hvis vi fravælger denne enestående chance for at komme ud over Djurslands nuværende stagnation og tilbagegang. Djursland er ikke verdens navle, men det ville ikke skade, om Djursland blev lidt mere synlig på danmarkskortet.
Steen Møller,
Solvangsvej 21, 8400 Ebeltoft
Kilde:
unavngivet