GRENAA BLADET:
Sammen med harpenisten Mette Nielsen spiller Randers Kammerorkester tirsdag den 23. marts kl. 19.30 koncert i Kulturhuset Pavillonen i Grenaa.
Koncerten er arrangeret af Grenaa Kunstforening. I sammenspil med Kammerorkestrets musikere lader Mette Nielsen de sprøde harpetoner folde sig ud i en række franske værker af Ravel, Jolivet og Martin samt Carl Nielsens elskede »Tågen letter«. Programmet indeholder også Jørgen Jersilds Pezzo Elegiaco for soloharpe, og endelig giver Kammerorkestrets strygere deres fortolkning af Dvoraks Strygekvintet i G-dur.
Mette Nielsen er uddannet på Det kongelige danske Musikkonservatorium med Sonja Gislinge som lærer. Efter diplomeksamen i 1990 blev hun optaget i solistklassen på Det jyske Musikkonservatorium, hvor hun debuterede i efteråret 1992. Mette Nielsen har desuden studeret hos den internationalt anerkendte harpenist, professor Susann McDonald, ved Indiana University i USA. Efter en række år som bl.a. kontraktansat assistent i Danmarks Radios Underholdningsorkester og assistent i bl.a. Danmarks Radios Symfoniorkester og Århus Symfoniorkester er Mette Nielsen nu ansat som soloharpenist ved Aalborg Symfoniorkester. Hun er desuden fast medlem af Århus Sinfonietta, hvor hun flere gange har optrådt som solist. Mette Nielsen har bl.a. foretaget cd-indspilninger med Det jyske ensemble og Århus Sinfonietta, og hun har medvirket på flere af Kåre Norges cder.
Den elegante og raffinerede franske musik giver de optimale rammer for at nyde harpens glitrende farvenuancer. Ravels Intro og allegro er et eksempel på den franske impressionisme. På samme måde som den impressionistiske maler Claude Monet indfangede sollysets glimt i søerne med åkanderne maler Ravel i Intro og allegro et klangbillede med mange smukke og poetiske farver og tonenuancer. I værket får harpen et raffineret modspil og akkompagnement af fløjte, klarinet og strygekvartet. Harpen har også hovedrollen i Frank Martins Piece breve og Pastorales de Noël af André Jolivet, der igennem sit liv som komponist opfattede musikken som et magisk og metafysisk udtryk for menneskets indre drifter. Som kontrast til den franske musik indeholder programmet Dvoraks Strygekvintet i G-dur, hvor det lidenskabelige bøhmiske temperaments liv og energi får frit spil, men hvor der også er plads til mere eftertænksomme øjeblikke.
Kilde: Grenaa Bladet
unavngivet