1. Efterretningssager
Sagsfremstilling:
a. Love, bekendtgørelser og cirkulærer.
b. 00.10.00P22
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, skrivelse om udvidelse af EU pr. 1. maj 2004.
c. 01.01.02P17
Århus Amt, Amtsrådet, debat om regionplan 2005.
d. 15.00.00G12
Arbejdsformidlingen, Århus Amt, ledighedstal for februar 2004.
e. 15.00.00
Beskæftigelsesministeren, landsdækkende kampagne JobTImisme for at skaffe flere løntilskudspladser til ledige.
f. 30.00.00K07
Udenrigsministeriet, årsberetning 2003.
g. 30.00.00
Ankestyrelsen, Nyt, nr. 1 af april 2004.
2. Sager afgjort af udvalgene
Sagsfremstilling:
Der foreligger beslutningsdagsordener fra:
Børne- og Kulturudvalget, den 15. april 2004.
Udvalget for Teknik og Miljø, den 22. april 2004.
Socialudvalget, den 22. april 2004.
Økonomiudvalget, den 4. maj 2004.
3. Underskriftsbemyndigelse
Sagsfremstilling:
I forbindelse med ændringerne i direktionen pr. 1. april 2004 anmodes der om, at de nugældende underskriftsblade ajourføres således:
A: Køb, salg, låneoptagelse m.v., efter styrelseslovens § 32:
Borgmester Jens Peter Jellesen eller viceborgmester Benny Hammer
i forening med enten
kommunaldirektør Søren Brixen, forvaltningsdirektør Finn Byrialsen eller økonomichef Hans Jørgen Laursen.
B: Udstedelse, tinglysning, påtegning og aflysning af deklarationer i henhold til lov om planlægning, lov om sommerhuse og campering m.v., lov om miljøbeskyttelse, lov om vandforsyning m.v., byggeloven, samt hvor kommunen i øvrigt er påtaleberettiget.
Borgmester Jens Peter Jellesen eller viceborgmester Benny Hammer
i forening med enten
kommunaldirektør Søren Brixen eller teknisk chef John A. Christiansen.
C: Incassovirksomhed (skadesløsbreve, udpantninger m.v.)
Kollektiv underskrift af 2 af følgende personer i forening: Kommunaldirektør Søren Brixen, økonomichef Hans Jørgen Laursen og pantefoged Berit Pløger.
Økonomichefen skal for så vidt angår litra A bemærke, at det i styrelseslovens § 32, stk. 1, er fastlagt, at de nævnte dokumenter skal underskrives af borgmesteren eller viceborgmesteren og en person, der er bemyndiget dertil af kommunalbestyrelsen.
Kommunaldirektøren indstiller, at anmodningen imødekommes, og at der foretages påtegning af de tre underskriftsblade.
4. Ophør af dispensation fra kassekreditreglen
Sagsfremstilling:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har som bekendt meddelt kommunen dispensation fra kassekreditreglen i perioden 2001-2004 dog således, at kommunen ultimo hvert kvartal i perioden 2002-2006 skal indsende en oversigt over den faktiske likviditet opgjort efter kassekreditreglen.
Kassekreditreglen udtrykker gennemsnittet af kommunens faktiske kassebeholdning i de seneste 365 dage, og saldoen må ingensinde være negativ.
På grund af de mange tiltag som er gjort for at rette op på kommunens økonomiske situation er forholdet nu den, at de realiserede tal ligger væsentligt over de måltal, som er aftalt mellem ministeriet og kommunen, og har gjort det i de seneste 16 måneder med en positiv forskel på ca. 11 - 12 mio. kr.
Genopretningsplanen har også haft den virkning, at der igen er etableret en sund driftsøkonomi. Resultatet af den ordinære driftsvirksomhed (opgjort i beretningsform) viser således et overskud på 8,5 mio. kr. i 2002 og 12,1 mio. kr. i 2003. Regnskabsopgørelsen for 1. kvartal 2004 er også ganske tilfredsstillende, idet driftsudgifterne kun har udgjort 21,1% af det oprindelige budget, hvor det tilsvarende tal for 2003 var på 23,0%.
Hertil kommer, at kommunalbestyrelsen den 25. marts 2004 gennemførte et investeringsseminar, hvor resultatet viser en fortsat vilje til at følge den stramme økonomiske kurs.
På den baggrund foreslås det, at kommunalbestyrelsen ansøger ministeriet om at ophæve aftalen, således at kommunen ikke længere har dispensation fra kassekreditreglen og dermed ikke længere skal foretage særskilte indberetninger.
Direktionen indstiller, at forslaget følges, således at der indsendes ansøgning om at indberetningspligten ophører med udgangen af regnskabsåret 2004.
5. Fælleskommunalt Brand- og redningsberedskab - Godkendelse af årsregnskabet for 2003
Sagsfremstilling:
I henhold til § 10, stk. 3, i samordningsaftale for Fælleskommunalt Brand- og redningsberedskab mellem Grenaa, Nørre Djurs og Midtdjurs kommuner fremsendes godkendt regnskab for 2003 vedlagt revisionens beretning til kommunalbestyrelsens afgørelse.
Beredskabskommissionen indstiller, at regnskabet fremsendes til de respektive kommuner for godkendelse.
Kommunaldirektøren indstiller, at regnskabet for 2003 godkendes.
6. Økonomirapport pr. 31. marts 2004
Sagsfremstilling:
Der foreligger økonomirapport pr. 31. marts 2004.
Rapporten er opgjort i beretningsform og suppleret med kassebeholdningen, der ved kvartalets udløb udgjorde 28.995.073 kr., samt overordnede bemærkninger.
Økonomirapport opgjort på bevillingsniveau er vedlagt sagen.
Økonomichefen indstiller, at økonomirapporten tages til efterretning.
Beslutning i Økonomiudvalget den 4. maj 2004
Fraværende: Birthe van den Bos.
Anbefales.
7. Likviditetsregnskab pr. 31. marts 2004
Sagsfremstilling:
Der foreligger likviditetsregnskab pr. 31. marts 2004.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har i forbindelse med kommunens dispensation fra kassekreditreglen godkendt en likviditetsplan, der pr. nævnte dato skulle udvise en negativ saldo på 1,199 mio. kr.
Det faktiske resultat blev en positiv saldo på 10,707 mio. kr.
Det bemærkes, at ovennævnte tal udtrykker kassebeholdningen opgjort efter kassekreditreglen, og ikke den faktiske likvide beholdning.
Økonomichefen indstiller, at likviditetsopgørelsen tages til efterretning.
Beslutning i Økonomiudvalget den 4. maj 2004
Fraværende: Birthe van den Bos.
Anbefales.
8. Regnskab 2003
Sagsfremstilling:
Der foreligger regnskab for 2003 indeholdende obligatoriske oversigter og detailinformation tillige med specifikation til regnskabet.
Endvidere er der udarbejdet koncept til Årsberetningen 2003.
Økonomichefen indstiller, at regnskabet godkendes og afgives til revision.
Beslutning i Økonomiudvalget den 4. maj 2004
Fraværende: Birthe van den Bos.
Anbefales.
Knud Andersen kan ikke anbefale.
9. Økonomisk decentralisering - tillægsbevilling
Sagsfremstilling:
I bilag 8 til kasse- og regnskabsregulativet har kommunalbestyrelsen fastsat nærmere regler for institutioners og områders adgang til at overføre ikke forbrugte midler eller underskud fra et regnskabsår til et andet.
Efter lukning for bogføring til regnskabsåret 2003 har Økonomiafdelingen lavet opgørelsen om overførsel til 2004. Opgørelsen kan specificeres således:
Parker og legepladser 70.000 kr.
Vandværksanlæg m.v. 65.700 kr.
Glesborg skole og SFO 129.200 kr.
Voldby skole og SFO 19.000 kr.
Ørum skole og SFO -38.100 kr.
Stendysseskolen -42.300 kr.
Skolebiblioteket -13.800 kr.
Nørre Djurs Egnsarkiv 8.700 kr.
Nørre Djurs Ungdomsskole -96.000 kr.
Folkebiblioteket 173.200 kr.
Dagplejen 5.000 kr.
Sct. Georgs Gårdens børnehave 172.300 kr.
Børnehaven Frihedslyst 142.500 kr.
Åparkens Børnehave 153.000 kr.
Bønnerup Børnehave 72.400 kr.
Børnehaven Savværket 179.200 kr.
Fjellerup Børnehave 108.800 kr.
Plejehjemmet Nørrevang 100.400 kr.
Plejehjemmet Vestervang 372.300 kr.
Voldby Plejehjem -28.000 kr.
Aktivitetscentret 98.000 kr.
Den kommunale Tandpleje 36.400 kr.
Stenvadcentret -226.300 kr.
Shii-Take -350.900 kr.
Rådhuset 1.064.600 kr.
I alt 2.175.300 kr.
Yderligere specifikation med tilhørende notat er vedlagt sagen.
På baggrund af ovennævnte ansøges der om en tillægsbevilling for regnskabsåret 2004 på netto 2.175.300 kr. fordelt på de respektive institutioner/områder.
Økonomichefen indstiller, at ansøgningen finansieres via de likvide midler, idet ikke-forbrugte midler efter gældende regnskabsprincipper er tilfaldet kassen ved regnskabsårets udgang.
Beslutning i Økonomiudvalget den 4. maj 2004
Fraværende: Birthe van den Bos.
Anbefales.
10. Debatoplæg fra Århus Amt om Regionplan 2005
Sagsfremstilling:
Århus Amt har fremsendt debatoplæg til Regionplan 2005. Indtil den 21. maj indkalder amtet ideer og forslag som starten på revision af regionplanen.
Alle forhold vedrørende regionplanen kan kommenteres, men debatoplægget koncentrerer sig især om emnerne: Detailhandel, jordbrugsparceller, antennemaster, vand, vandmiljøplan III, fiskeopdræt, lokal Agenda 21 strategi, byvækst, golfbaner, råstofindvinding, natur, landbrug, lossepladser og landskabskvalitet.
Jordbrugsparceller
Nørre Djurs Kommune har udpeget 5 egnede områder til jordbrugsparceller jf. vedlagte kort. Disse områder medtages i den delvise revision af kommuneplanen, som er under udarbejdelse. Direktoratet for FødevareErhverv har den 1. september 2003 udsendt et cirkulære, der åbner op for visse lempelser i forhold til Regionplan 2001. Nørre Djurs Kommune går ind for, at cirkulæret følges, således at arealet til en jordbrugsparcel hæves til ikke at må overstige 1 ha frem for den eksisterende ½ ha ifølge Regionplan 2001.
Byvækstområder
Ved udarbejdelsen af Regionplan 2001 blev emnet byvækstområder gennemgribende revideret. Amtet finder, at udpegningerne fortsat er fyldestgørende for de kommende års byvækst. Nørre Djurs Kommune har dog følgende forslag til ændringer af afgrænsningen af mulige byvækstområder:
I Fjellerup foreslår Nørre Djurs Kommune et nyt muligt byvækstområde ved Åsbjergvej jfr. kortbilag. Området er, bl.a. ved en placering længst væk fra kysten, meget velegnet.
I Gjerrild foreslås nye byvækstområder ved Marshøj og Grenaavej jfr. kortbilag. Områderne medtages i forslag til delvis revision af kommuneplanen.
Antennemaster
Amtet bør arbejde for at reducere antallet af nye antennemaster i det åbne land.
Landskabskvalitet
Kirkeindsigtsområde ved Åsbjergvej i Fjellerup bør flyttes mod øst jfr. vedlagt kort.
Århus Amts debatoplæg til Regionplan for 2005 samt kortbilag beror i sagen.
Teknisk chef indstiller, at ovennævnte kommentarer fremsendes til amtet med opfordring til, at de indarbejdes i Regionplan 2005.
Beslutning i Økonomiudvalget den 4. maj 2004
Fraværende: Birthe van den Bos.
Anbefales.
11. Ansøgning fra Stenvad Vandværk om kommunelån til vandforsyningsprojekt.
Sagsfremstilling:
Stenvad Vandværk planlægger at etablere en forsyningsledning i zone 2-område på Stendyssevej og Fuglsøvej på baggrund af akut vandmangel på ejendommen Fuglsøvej 9.
I alt 15 ejendomme, der er beliggende på strækningen, har fået tilbud om at blive tilsluttet vandværket i forbindelse med ledningsarbejdet, der påregnes gennemført ultimo maj – primo juni i år.
Projektet er overslagsmæssigt kalkuleret til ca. kr. 550.000,- ekskl. moms.
Vandværkets lånebehov afhænger af, hvor mange ejendomme der ønsker at tilslutte sig fra starten. Tilmeldingsfristen udløber d. 1. maj.
Den endelige ansøgning om kommunelån påregnes at foreligge til mødet.
I sagen forefindes oversigtskort, Regler for støtte, vandværkets regnskab for 2003, m.v.
Beslutning i Økonomiudvalget den 4. maj 2004
Fraværende: Birthe van den Bos.
Det anbefales, at der ydes et lån på 350.000 kr.
12. Arbejdsdirektoratet - revision af de sociale regnskaber for 2002.
Sagsfremstilling:
Til orientering.
Beskæftigelsesministeriet bekræfter modtagelse af Nørre Djurs Kommunes godkendte revisionsberetning nr. 124 om revision af kommunens social regnskaber for 2002 på området med statsrefusion.
Ministeriet har noteret sig, at kommunens forvaltning og udbetaling af ydelser og tilskud, der administreres af de to institutioner, generelt ikke har givet revisionen anledning til bemærkninger, og at det er revisionens opfattelse, at kommunens administration omkring regnskabsaflæggelsen er foregået tilfredsstillende.
Beslutning i Socialudvalget den 22. april 2004
Fraværende: ingen
Til efterretning.
Beslutning i Økonomiudvalget den 4. maj 2004
Fraværende: Birthe van den Bos.
Til efterretning.
13. Ministeriet for Flygtninge - revisionsberetning 2002 på integrationsområdet.
Sagsfremstilling:
Til orientering.
Integrationsministeriet bekræfter modtagelsen af Nørre Djurs Kommunes revisionsberetning for 2002 på integrationsområdet.
På baggrund af kommunalbestyrelsens redegørelse som bemærkning til revisionsbemærkningerne godkender Integrationsministeriet Nørre Djurs Kommunes revisionsberetning på integrationsområdet.
Beslutning i Socialudvalget den 22. april 2004
Fraværende: ingen
Til efterretning.
Beslutning i Økonomiudvalget den 4. maj 2004
Fraværende: Birthe van den Bos.
Til efterretning.
14. Kvalitetsstandarder for ydelser
Sagsfremstilling:
Med henvisning Socialministeriets bekendtgørelse nr. 328 af 22. april 1998 om kvalitetsstandarder for ydelser skal Kommunalbestyrelsen jf. § 1, stk. 1 mindst en gang årligt udarbejde en kvalitetsstandard for personlig pleje og praktisk hjælp efter §§ 71 og 72 i Lov om Social Service.
Kvalitetsstandarden skal indeholde en generel serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan forvente fra kommunen, samtidig skal kvalitetsstandarden indeholde en beskrivelse af det af Kommunalbestyrelsen besluttede serviceniveau, jf. bekendtgørelsens § 1, stk. 2.
Ydelsesbeskrivelse er udarbejdet på 6 områder
Praktisk bistand
Tøjvask
Ærinder
Indkøb
Pleje
Mad/ernæring
Ledsagelse til undersøgelse/behandling
Standarderne er udtryk for det eksisterende serviceniveau med udgangspunkt i den af Kommunalbestyrelsen vedtagne ydelsesmodel for hjemmehjælp. Standarderne danner baggrund for de servicedeklarationer leverandørerne udarbejder for ydelserne.
Efter loven om Frit Valg kan der være forskellige leverandører til personlig pleje, praktisk bistand og madservice - det vil sige at der kan være både interne kommunale leverandører og private leverandører.
Forvaltningsdirektøren indstiller, at ydelsesbeskrivelserne af kvalitetsstandarderne godkendes.
Beslutning i Socialudvalget den 22. april 2004
Fraværende: ingen
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 4. maj 2004
Fraværende: Birthe van den Bos.
Anbefales.
15. Sygedagpenge
Sagsfremstilling:
Det er nu et år siden at organiseringen af sygedagpengeområdet ændredes for gennem en styrket indsats at nedbringe antallet af langtidssygemeldte og nedbringe den gennemsnitlige varighed af sygemeldingerne.
Al erfaring viser, at langvarigt sygefravær i sig selv virker alvorligt invaliderende i forhold til tilbagevenden til arbejdsmarkedet. Der er derfor både menneskelige og økonomiske gode grunde til at optimere indsatsen på området.
Siden ændringerne for et år siden er det lykkedes at nedbringe antallet af løbende sager over 52 uger fra 15 til 4 opgjort for hvert kvartal:
1. kvartal
2003 2. kvartal
2003 3. kvartal
2003 4. kvartal
2003
15,08 14,85 6,49 6,54
1. kvartal
2004
4,31
En nedgang på 11 årspersoner svarer til en årlig mindreudgift på ca. 1,8 mio. kr.
Antallet af løbende sager over 26 uger udgør aktuelt kun 25 % af samtlige løbende sygedagpengesager.
Den gennemsnitlige varighed af løbende sygedagpengesager er nedbragt fra godt 6 måneder til knap 5 måneder.
Derudover har revisionen af området ikke givet anledning til bemærkninger.
Der har været meget få klagesager på området. Generelt oplever borgeren større kvalitet i indsatsen.
Resultaterne skal ses i sammenhæng med at der på landsplan i samme periode forventes en stigning på mere end 6 % i sygedagpengeudgifterne.
En forudsætning for at dette resultat har kunnet nås har været en meget stor arbejdsindsats fra medarbejderne i afdelingen. Der har været ekstraordinært meget merarbejde, som det ikke fuldt ud har været muligt at afspadsere. En del af merarbejdet er derfor udbetalt som løn.
Situationen er ikke holdbar, idet der ikke permanent kan forventes merarbejde i det hidtidige omfang.
Endvidere er der stadig forbedringsmuligheder på den tidlige indsats og risiko for at denne indsats ikke kan nå sammen uden tilførsel af ekstra ressourcer.
Forvaltningsdirektøren indstiller, at der tilføres afdelingen personaleressourcer svarende til en fuldtidsstilling og at udgiften hertil finansieres ved forventede mindreudgifter på sygedagpengeområdet eller på det samlede måltema 1.
Ordningen vurderes om et år.
Beslutning i Socialudvalget den 22. april 2004
Fraværende: ingen
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 4. maj 2004
Fraværende: Birthe van den Bos.
Anbefales.
Det anbefales endvidere, at der til konto 6 gives tillægsbevilling på 175.000 kr., som finansieres af konto 5 Dagpenge.
16. Ændring af kriterier for optagelse i børnehaverne og de integrerede institutioner
Sagsfremstilling:
En gruppe forældre i Fjellerup nærområdet foreslår en ændring af optagelseskriterierne for Fjellerup Børnehave. Baggrund for henvendelsen skyldes den aktuelt lange venteliste.
Forældregruppen ønsker den nuværende prioriteringsordning ændret til en ordning, der prioriterer børn med søskende i børnehaven.
Såfremt Børne- og Kulturudvalget ikke imødekommer forslaget om søskendeprioritering anmodes om, at der genansættes en dagplejer i Fjellerup.
Nuværende ordning:
Målsætninger:
opretholdelse af pasningsgarantien
mulighed for at kunne modtage dagtilbud for 0 – 6 årige børn i de enkelte lokalområder. Lokalområderne forstås som Voldby, Gjerrild, Bønnerup, Glesborg, Fjellerup og Ørum
faglige og pædagogiske miljøer præget af kvalitet i pasningstilbudene
en organisation i dagtilbudet med fleksibilitet i forhold til varierende børnetal i lokalområderne
udvikling af forskellige pædagogiske tilbud
forældrenes valgmulighed
Organisation:
Dagtilbud for 0 – 6 årige børn består af:
Dagplejen
Dagplejedistriktet er Nørre Djurs Kommune. Dagplejen organiseres med udgangspunkt i Voldby-, Glesborg- og Ørumområdet.
Børnehaver
Børnehaverne er i Voldby, Glesborg og Ørum og har børn i alderen 2 – 6 år som målgruppe
Integrerede daginstitutioner
De integrerede daginstitutioner er planlagt til at omfatte Gjerrild, Bønnerup og Fjellerup og har børn i alderen 0 – 6 år som målgruppe. Fjellerup med start pr. 1. august 2003.
endvidere gives der
tilskud til privat børnepasning
målgruppe: børn i alderen 24 uger – 6 år.
Forældrenes valgmuligheder
Det overordnede princip er det frie valg af dagplejen, den integrerede institution eller børnehaven.
Anvisning af pladser til de integrerede institutioner og børnehaver sker efter barnets alder, dog med følgende undtagelse:
Hvis barnet af sociale eller pædagogiske grunde har et særligt behov for plads i institutionen
Hvis forældrene til et barn på grund af uforudsete og udefra kommende omstændigheder har fået et akut behov for plads i et dagtilbud.
Forældrenes valg er dog begrænset af
At der ikke ved optagelse af barnet i dagtilbud kan garanteres en plads i en integreret institution eller i en børnehave når barnet fylder 2 år.
At forældrene har pligt til at modtage en institutionsplads der ligger indenfor en radius af 6 km fra bopælen, når barnet fylder 2 år og såfremt institutionen ikke har opnået sin grundnormering.
Det er oplyst fra pladsanvisningen at ventelisten til Fjellerup Børnehave er på 27 børn pr. 1. april 2004. Det forventes at 9 børn starter i skole til august.
Forvaltningens bemærkninger.
Organiseringen af pasningstilbuddet er foretaget med det formål bedst at kunne opfylde kommunalbestyrelsens mål. At foretage en søskendeprioritering indskrænker bl.a. muligheden for det frie valg, muligheden for at kunne tilbyde en plads i en daginstitutionsplads til tilflyttede børn samt stiller enebørn ringere end søskendebørn. Endvidere vil indtag af yngre søskende få en børnehave med en lang venteliste til ”at sande til”.
Det er samtidig ikke optimalt, at forældre med flere børn ikke kan sikres plads i den samme daginstitution.
Forvaltningen kan pege på 2 muligheder:
1. Den nuværende ordningen fortsætter uændret.
Prioritering af søskende i den enkelte børnehave/integreret institution:
Den integrerede institution: 5 pladser reserveres til søskende der går i den integrerede institution i hver af aldersgrupperne 0-2 år og 3-6 år. Dog sådan at optagelse af børn over 3 år går forud for søskende.
Børnehaven: 5 pladser reserveres til søskende der går i børnehaven i hver af aldersgrupperne 2 årige og 3-6 årige. Dog sådan at optagelse af børn over 3 år går forud for søskende.
Forvaltningsdirektøren indstiller, at udvalget anbefaler én af de 2 foreslåede muligheder samt at dagplejelederen administrerer ansættelser på dagplejeområdet i overensstemmelse med den vedtagne organisering af pasningstilbuddet for de 0-6 årige i Nørre Djurs Kommune.
Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 15. april 2004
Fraværende: Ingen
Indstillingen anbefales med den foreslåede 2. mulighed
Beslutning i Økonomiudvalget den 4. maj 2004
Fraværende: Birthe van den Bos.
Malte Larsen inhabil.
Anbefales.
17. Ændring af samarbejdsaftalen omkring 10. Klasse Center Djursland
Sagsfremstilling:
Grenaa Kommune indgik i 2001 en samarbejdsaftale med Nørre Djurs og Ebeltoft Kommuner om 10. Klasse Center Djursland.
Skolebestyrelsen på 10. Klasse Center Djusrland har i efteråret drøftet opgaver og ansvarsområde, og dette har givet anledning til et ønske om justering af samarbejdsaftalens punkt 4.2. “Fælles rådgivende repræsentantskab”.
Samarbejdsaftalens punkt 4.2. beskriver det Fælles Rådgivende Repræsentantskab således:
“Der nedsættes et fælles rådgivende repræsentantskab bestående af (et antal) repræsentanter.
Repræsentantskabet sammensættes af repræsentanter fra de 3 kommuners
kommunalbestyrelser
fødeskolers skolebestyrelser
ungdomsskolers bestyrelser
ungdomsuddannelsers bestyrelser
lokale erhvervsliv
ørige interessenter
Der afholdes mindst 1 årligt møde.
De nærmere bestemmelser om repræsentantskabets mål, rammer og arbejdsopgaver optages i bilag til styrelsesvedtægten.”
Bilaget, som beskriver sammensætningen nærmere nævner minimum 56 medlemmer, hvis formål blandt andet er, at medvirke til at give inspiration til skolens dagligdag og fortsatte udvikling og at debattere alle relevante forhold, som har betydning for skolens unge og deres uddannelse.
Skolebestyrelsen for 10. Klasse Center Djursland har behandlet forslag til den reviderede samarbejdsaftale og har foreslået nogle få ændringer, som de fremgår af skrivelsen fra Grenaa Kommune.
Grenaa Byråd har på møde den 9. marts godkendt de foreslåede ændringer.
Forvaltningsdirektøren indstiller, at den reviderede samarbejdsaftale godkendes.
Bilag: Forslag til revideret samarbejdsaftale om 10. Klasse Center Djursland for Grenaa Kommune, Nørre Djurs Kommune og Ebeltoft Kommune. (sendes m. post).
Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 15. april 2004
Fraværende: Ingen
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 4. maj 2004
Fraværende: Birthe van den Bos.
Anbefales.
18. Overflytning af 7. klassetrin fra Voldby skole til Glesborg skole
Sagsfremstilling:
I det politiske forlig om fornyelse af folkeskolen indgår blandt andet en ændring af reglerne om timetal, som har til formål at skabe en mere fleksibel tilrettelæggelse af undervisningen og give bedre mulighed for samarbejde på tværs af fagene.
Ændringen betyder at minimumstimetallet nu gøres op i fagblokke:
Humanistiske fag
Naturfag
Praktisk/musiske fag
Minimumstimetallet angives for 3 faser:
- 3. klasse
4. - 6. klasse
7. - 9. klasse
Der vil blive fastsat trinmål inden for bestemte klassetrin (f.eks. 7. - 9. klasse), ligesom der fastsættes slutmål for alle folkeskolens fag, og det vil være en kommunal forpligtelse at følge slutmålet.
Fra 7. klassetrin skal der tilbydes undervisning i tysk, geografi, biologi og fysik/kemi. Ved at samle overbygningseleverne på Glesborg skole vil man kunne spare ressourcer til faglærere, faglokaler og –udstyr, ligesom der vil kunne ske en bedre udnyttelse af undervisningsmidlerne.
Faglærerne - specielt i fagene fysik og tysk - vil ved en sammenlægning af 7. klassetrin få fordel af at kunne indgå i et fagligt miljø, ligesom skolen vil få bedre mulighed for at fastholde og tiltrække faglærere på disse fagområder.
Det vurderes, at der ved at samle 7. klasse-eleverne på én skole vil kunne skabes et bedre undervisningsmiljø, større pædagogiske sammenhænge og et bredere udbud af muligheder.
Den naturlige opdeling af klasser i afdelinger er:
Børnehaveklasse – 3. klasse: Indskolingsafdelingen
4. – 6. klasse: Mellemafdelingen
7. – 9. klasse: Overbygningsafdelingen
Ved at overføre 7. klasse-eleverne fra Voldby skole til Glesborg skole vil Voldby skole bestå af indskolingsafdeling og mellemafdeling, og der vil ikke være et skoleskift midt i overbygnings-forløbet.
Voldby skole vil efter forslaget omfatte klassetrinene Børnehaveklasse til og med 6. klasse fra 1. august 2004.
Ved den nuværende skolestruktur vil der i skoleåret 2004/2005 skulle dannes tre 7. klasser. Ved en samling af eleverne på Glesborg skole vil der kunne spares en klasse, idet de to skolers 7.-klasseelever vil kunne samles i to klasser på Glesborg skole.
Samme billede viser sig på 7. årgang i skoleåret 2006/07, hvor der også vil kunne spares en klasse.
Det anslås, at der ved overflytning af 7. klasse vil kunne indhentes en årlig besparelse på ca. 460.000 kr.
Med hensyn til de personalemæssige konsekvenser af overflytningen kan det oplyses, at undervisningspersonalet er ansat med Nørre Djurs Kommune som ansættelsesområde, og at der vil kunne anvises tjeneste ved andre skoler. Såfremt én eller flere af de ved Voldby Skole overtallige lærere ikke ønsker overførsel til tjeneste på den anviste skole, vil de derfor ikke kunne påberåbe sig, at overflytningen er at sidestille med en opsigelse med deraf følgende krav om fratrædelsesgodtgørelse eller ventepenge og efterfølgende pension for henholdsvis overenskomstansatte og tjenestemænd.
Eleverne vil få øget transporttid fra 7. klassetrin, men det forventes, at der ikke bliver tale om væsentlige mer-udgifter til buskørsel, idet der allerede er indsat lokalbusser til befordring af elever i 8. og 9. årgang fra Voldby-området.
Der har været afholdt forældremøde torsdag den 25. marts 2004. På mødet blev der orienteret nærmere om baggrunden for forslaget.
Inden Børne- og Kulturudvalgets møde vil skolebestyrelsen fremsende sit høringssvar. Høringssvaret vil blive forelagt på udvalgsmødet.
Skolelederne har behandlet forslaget på seneste møde (den 24. marts 2004). Der var enighed i skoleledergruppen om de pædagogiske fordele, men beklagelse over den korte sagsprocedure.
Baggrunden for at forvaltningen fremkommer med dette forslag nu skal søges i udarbejdelse af råderumsforslag. Hvis forslaget skal kunne effektueres med den estimerede besparelse vil det ikke kunne afvente Kommunalbestyrelsens samlede behandling af råderumsforslagene.
Forvaltningsdirektøren indstiller, at Voldby skole med virkning fra 1. august 2004 består af 0. - 6. klasse, og at Glesborg skoledistrikt omfatter Glesborg og Voldby skoledistrikter for 7. - 9. klassetrin.
Bilag: Høringsbrevet fra Børne- og Kulturafdelingen
Bilag: Timefordelingsplanen (aftale om fornyelse af folkeskoleloven)
Bilag: Råderumsnotat m. baggrundstal
Bilag: Aftale om fornyelse af folkeskoleloven
Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 15. april 2004
Fraværende: Ingen
Indstillingen anbefales, dog først med virkning fra 1. august 2005.
Beslutning i Økonomiudvalget den 4. maj 2004
Fraværende: Birthe van den Bos.
Indstillingen er, at Voldby Skole fortsætter uændret.
Kilde: Kommunalbestyrelsen NørreDjurs
Kommunalbestyrelsen NørreDjurs