Når vi har valgt at bringe nedenstående indlæg, skyldes det, at vi i Net-avisen levetid før har beskæftiget os med de lokale Århus-forhold, der spiller en rolle, når det handler om flytning eller ej af Tirstrup Lufthavn. Muligheden for et nyt Danmark uden amter har givet anledning til, at bl.a. tilhængerne af lufthavnsflytningen nu atter engang vejrer morgenluft.
Det finder en kvindelig Stiftstidende-læser stærkt bekymrende, og hun skriver:
Regeringens udspil i forbindelse med strukturændringer og omfordeling af kompetenceområder giver mig kuldegysninger.
Amterne skal nedlægges, og storregioner oprettes i stedet. I forhold til tidligere bliver sygehusvæsenet det eneste kompetenceområde, som ikke er underlagt kommunerne. Dette vil sige, at bl.a. miljøhensyn skal forvaltes af kommunerne.
Århus Amt har afvist en ny storlufthavn i Thomasminde, ligesom amtet forkastede et nyt transportcenter i Hasselager. Begge af hensyn til miljøet. Amtet udviste stor konduite og var sig sit ansvar bevidst. I Hasselager skulle vores største og reneste grundvandsmagasin ikke udsættes for en forureningsrisiko, og en lufthavn i Thomasminde skulle ikke forpeste 100.000 berørte borgere med støj og møg.
Havde beslutningskompetencen ligget hos Århus Kommune, var et transportcenter blevet anlagt i Hasselager, og sandsynligvis var der givet accept til opførelsen af en storlufthavn i Thomasminde.
I Århus Kommune vejer erhvervsinteresser åbenlyst tungere end hensynet til borgere og miljø.
Straks efter forslaget om de nye strukturændringer er det selvbestaltede lufthavnsråd på banen igen. De kommer tromlende på store larvefødder i endnu et forsøg på at træde de berørte borgere i Thomasmindeområdet under fode.
De tunge drenge i lufthavnsrådet øjner straks en chance for, at deres lufthavnsprojekt alligevel kan gennemføres. Ifølge Poul Stenbøg, lufthavnsrådet (Stiften d. 30. april), kan det få afgørende betydning, at det ikke længere er amtsrådet, der skal godkende en ny storlufthavn.
Jeg véd ikke, hvem denne udtalelse siger mest om. Lufthavnsrådet eller Århus Kommune?
Derimod er Preben Juste, Aarhus Transport
Group, denne gang mere afdæmpet i sine ønsker om placering af et transportcenter i Hasselager. Måske et transportcenter alligevel er spiseligt i Årslev?
Ifølge Preben Juste (Stiften d. 30. april) har flere firmaer allerede vist interesse for Årslev-placeringen. Ifølge Preben Juste ”er det dog for tidligt at sige, om Åarhus Transport Group vil vende tilbage til Hasselager”.
Vi kan derfor ikke føle os sikre. Samme dag udtaler Poul B. Skou (K) til Stiften, ”at der er nye perspektiver, hvis kommunen får et større ansvar for den fysiske planlægning”. Poul B. Skou forstår ligeledes, at transporterhvervet nu kunne se en fornyet mulighed i Hasselager.
Det er hér, mine kuldegysninger kommer ind i billedet.
Hvad kan det ikke ende med, hvis kommunen får enekompetence med hensyn til sådanne beslutninger.
Hos mange af byrådspolitikerne vejer erhvervshensynet åbenbart langt tungere end hensynet til vore omgivelser og fremtidens natur og miljø.
For mig at se er det en ren gyser, vi har i vente. Dét kan blive nok så interessant for spillefugle og gamblere. Men mon ikke oddsene går mod en ren knockout i forhold til miljøet.
Kilde: Århus Stiftstidende
/Rex