1. Efterretning
Sagsfremstilling:
Meddelelser fra formanden.
Bekendtgørelser og cirkulærer.
05.01.03S03
Gadejord i Rimsø.
Retten i Grenaa har ved dom, afsagt 2. april 2004, tillagt matr.nr. 54a Rimsø by, Rimsø (tidligere “gadejord”) til den tilstødende ejendom matr.nr. 23c Rimsø by, Rimsø tilhørende Steen Kurtzmann Jensen.
07.00S08
Reno Djurs I/S fremsender årsregnskab 2003.
Århus Amt fremsender skrivelser vedrørende:
05.00 Veje og Trafik - 2003/2004
09.02.15.02/09.17.20I00/
766LM Tre sager om høring i forbindelse med udvidelse af husdyrhold
13.02.02.53 Tillæg til markvandingstilladelse
09.15.00A04
Miljøcenter Østjylland fremsender regnskab for 2003.
09.17.20
Naturklagenævnet fremsender til orientering klage og kopi af eget brev vedrørende udvidelse af husdyrproduktion på en ejendom i Nørre Djurs Kommune.
Eurofins fremsender skrivelser vedrørende:
13.02.02.24K08 Analyserapport for Gedehusenes Østlige Vandværk
13.02.03K08 Analyserapporter for Gjerrild Nordstrand, Fannerup og Thorsø-Voldby-Karlby vandværker samt vandværk Kastbjergvej 9 A
81.38.02A15
Referat fra møde i MED-udvalget driftsafdelingen den 23. marts 2004.
85.35.00
Asfaltarbejder i 2004.
Efter afholdt licitation, hvor de 8 Djurslandskommuner gennemførte et fælles udbud, er der truffet aftale med NCC Roads A/S om asfaltarbejder i 2004 på offentlige veje.
Ud over retablering af gader/veje efter de seneste års ledningsarbejder i Voldby udføres asfaltarbejder på Doktorvej i Glesborg, del af Stokkebro i Gjerrild samt på Skindbjergvej og Laenvej udenfor bymæssig bebyggelse.
Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 27. maj 2004
Fraværende: Ingen
a-j: Til efterretning.
2. Ansøgning om dispensation fra lokalplan nr. 25
Sagsfremstilling:
I forbindelse med salg af en del af matr.nr. 7x Ørum by, Ørum er køber interesseret i at erhverve et areal på ca. 2.100 m2, grundens facadebredde og -dybde ønskes værende 30 x 70 m.
Matr.nr. 7x Ørum by, Ørum er omfattet af lokalplan nr. 25 for et industriområde i Ørum.
I henhold til lokalplanens § 4.2 skal forholdet mellem grundens facadebredde og -dybde være mellem 0,5 og 2,0 m.
Eksempel fra lokalplanen:
Grundstørrelse b d b/d
2.000 m2 32 m 63 m 0,5
2.000 m2 45 m 45 m 1,0
2.000 m2 63 m 32 m 2,0
I den aktuelle sag er forholdet b/d = 0,43 og ligger dermed udenfor lokalplanens bestemmelser.
I henhold til planlovens § 19 kan kommunalbestyrelsen dispensere fra bestemmelserne i en lokalplan, hvis dispensationen ikke er i strid med principperne i planen, dog kan dispensationen jfr. planlovens § 20 først meddeles, når der er forløbet 2 uger efter, at kommunalbestyrelsen har givet skriftlig orientering om ansøgningen til naboer og andre parter, som har interesse i sagen.
Kort over området samt lokalplan nr. 25 beror i sagen.
Teknisk chef indstiller, at der meddeles dispensation fra § 4.2 i lokalplan nr. 25, da det vurderes, at dispensationen er mindre væsentlig i forhold til lokalplanens bestemmelser. Dispensationen ses ikke at være i strid med principperne i planen.
Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 27. maj 2004
Fraværende: Ingen
Indstillingen tiltrædes.
3. Ansøgning om landzonetilladelse til opførelse af et enfamiliehus
Sagsfremstilling:
Ejeren af matr.nr. 12x Fjellerup by, Fjellerup, beliggende Klitvej 92, Fjellerup Strand, 8585 Glesborg, har fremsendt ansøgning om tilladelse til opførelse af et enfamiliehus med integreret garage i kælderen. Huset inkl. overdækkede terrasser har et samlet bebygget areal på 250 m3.
Det ansøgte byggeri ønskes opført til bolig for ejer og ejers familie. Ifølge ejerens oplysninger skal den eksisterende bygning 2 efter ombygning indgå som kældergarage i det ansøgte enfamiliehus, og bygning 1 skal anvendes til lager/garage for fiskeforretningen på Klitvej 1.
Ejendommen er beliggende i landzone indenfor kystnærhedszonen og umiddelbart udenfor sommerhusområdet ved Fjellerup Strand.
På ejendommen ligger to mindre bygninger, der har været registreret i BBR (Bygnings- og Boligregistret) som småbygninger, det vil sige udhuse, der tidligere har været brugt i forbindelse med fiskeri på stedet og i dag bruges til erhvervsformål i forbindelse med ejerens fiskeforretning.
Hovedformålet med planlovens landzonebestemmelser er at modvirke byspredning ved at hindre uønskede og ukontrollerede bebyggelser og anlæg i det åbne land og at sikre, at byudvikling sker, hvor der gennem region-, kommune- og lokalplan er åbnet mulighed herfor.
Udgangspunktet er, at landzonen skal friholdes for anden (uplanlagt) bebyggelse m.v. end den, der er nødvendig for driften af landbrug, skovbrug og fiskeri.
I henhold til de af Udvalget for Teknik og Miljø vedtagne retningslinier om administration af planlovens bestemmelser 1. udgave, november 2002, side 8 fremgår, at “Der meddeles som hovedregel ikke tilladelse til opførelse af boliger umiddelbart uden for byzone, uden for landsbyafgrænsning eller uden for et område, der er omfattet af en landzonelokalplan” (til områder omfattet af landzonelokalplan hører sommerhusområder).
Teknisk Afdeling har på baggrund af de vedtagne retningslinier fået overdraget kompetencen til at træffe afgørelser i ansøgninger om landzonetilladelser.
Teknisk Afdeling meddeler ingen afslag på ansøgning om landzonetilladelse uden, at ansøger modtager en skriftlig forhåndsvurdering, hvortil ansøgeren har mulighed for at fremsende skriftlige bemærkninger. I nærværende sag har ansøgeren fremsendt skriftlige bemærkninger til forhåndsvurderingen, hvoraf det fremgår, at ansøger vil have sagen taget op i Udvalget for Teknik og Miljø.
Teknisk Afdeling vurderer, at de fremsendte bemærkninger ikke indeholder oplysninger, der ændrer på den meddelte forhåndsvurdering.
Ansøgning inkl. tegninger og oversigtskort samt Bygningskontorets foreløbige vurdering og ansøgerens skriftlige bemærkninger hertil beror i sagen.
Teknisk chef indstiller, at der meddeles afslag til det ansøgte, da det er i strid med planlovens hovedformål.
Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 27. maj 2004
Fraværende: Ingen
Der meddeles afslag til det ansøgte projekt i den ønskede udformning.
Udvalget er indstillet på at behandle en fornyet ansøgning om tilladelse til opførelse af et enfamiliehus på grunden, såfremt huset placeres i samarbejde med Teknisk Afdeling og i henhold til gældende midlertidige retningslinier for byggeri på Havet, Bønnerup Strand.
4. Registrering af ulovligt byggeri i sommerhusområdet ved Gjerrild Nordstrand
Sagsfremstilling:
I forbindelse med tilslutning af sommerhuse i området ved Gjerrild Nordstrand til den offentlige kloak, skal Bygnings- og Boligregistret (BBR) ajourføres, så det fremgår heraf, at ejendommene er tilsluttet offentlig kloak. Ajourføringen foregår manuelt ved, at BBR-registerføreren ændrer koden for afløbssystemet fra nedsivning til offentlig kloakering.
I forbindelse med dette arbejde, hvor registreringerne for alle sommerhuse i området skal ændres, har Bygningskontoret forsøgt at få registreret det byggeri i området, der er opført uden tilladelse.
Alle sommerhusejere i området har derfor modtaget et brev, hvori de er bedt om at gennemgå en vedlagt BBR-ejermeddelelse for fejl og manglende registreringer samt oplyse Bygningskontoret herom.
Det har vist sig, at stort set samtlige ejendomme har et eller andet byggeri, de aldrig har fået anmeldt eller søgt om. Meget er ulovligt og en mindre del lovligt. Dette udmønter sig i ca. 400 nye lovliggørende byggesager, hvilket svarer til ca. det dobbelte antal af byggesager, der behandles pr. år på Bygningskontoret.
Bygningskontoret ønsker derfor at registrere de ulovlige forhold og give en rimelig frist for lovliggørelse eller nedrivning af de ulovlige bygninger. Registreringen skal ske ved at tilføje følgende notatlinier på BBR-ejermeddelelserne:
Bygning x registreret i forbindelse med ejendommens kloakering 1. januar 2004.
Bygningen er ulovligt opført (begrundelse: for høj, for tæt på skel etc.) - skal lovliggøres eller fjernes senest 1. januar 2009.
Registreringerne sker, så ejere, eventuelle købere, ejendomsmæglere, advokater etc. ved salg bliver opmærksom på de ulovlige forhold og derfor søger dem lovliggjort i forbindelse med salget, og arbejdet med at lovliggøre eller få fjernet bygningerne sker løbende i perioden frem til 2009.
I forbindelse med arbejdet er det drøftet med kommunens jurist, om
de ulovlige forhold skal tinglyses på ejendommen? Juristens svar er nej. En registrering på BBR-ejermeddelelsen har samme juridiske gyldighed som en tinglysning.
der vindes hævd på de ulovlige bygninger, hvis der gives en tidsfrist på 5 år? Juristens svar er nej. Der kan ikke vindes hævd på noget, der er ulovligt i forhold til dansk lovgivning.
Kopi af brev udsendt til lodsejerne beror i sagen.
Teknisk chef indstiller, at alle ulovlige bygninger i sommerhusområdet ved Gjerrild Nordstrand registreres i BBR (Bygnings- og Boligregistret) på følgende måde:
Bygning x registreret i forbindelse med ejendommens kloakering 1. januar 2004.
Bygningen er ulovligt opført (begrundelse: for høj, for tæt på skel etc.) - skal lovliggøres eller fjernes senest 1. januar 2009.
Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 27. maj 2004
Fraværende: Ingen
Indstillingen tiltrædes med den ændring, at tidsfristen fastsættes til senest 1. januar 2006. Der søges senere den nødvendige bevilling til opnormering af personaleressourcerne på Bygningskontoret til løsning af opgaven.
5. Vedligeholdelse af hæk og anden bevoksning mod veje, fortov og stier.
Sagsfremstilling:
Udvalget for Teknik og Miljø vedtog på møde den 11. september 2003 Retningslinier for beskæring af levende hegn og anden beplantning langs veje, fortov og stier i Nørre Djurs Kommune. Endvidere blev det besluttet, at det overordnede vejnet skulleg gennemgås og være bragt i overensstemmelse med retningslinierne inden 1. januar 2004.
Status
De sidste 4 måneder af 2003 blev indsatsen koncentreret om det overordnede vejnet, hvortil 66 lodsejere modtog varsling om påbud i forbindelse med beskæring af beplantning. I samme periode blev der givet 8 påbud. I alle tilfældene blev kommunens henvendelse, med eller uden påmindelse, effektueret.
Teknisk Afdeling har siden den 11. september 2003, hvor det blev besluttet at højne indsatsen på det overordnede vejnet, fået etableret muligheden for sammenkobling af webgis (kort) og ejendoms- og miljødatabasen. Dette betyder, at arbejdsgangen, med udpegning af aktuelle strækninger med dertil hørende lodsejere, er blevet mere effektiviseret og ikke længere så tidskrævende som tidligere. Derfor er der en forventning om, at Teknisk Afdeling også i 2004 kan gennemføre kampagnen i henhold til de vedtagne retningslinier.
Retningslinier for beskæring af levende hegn og anden beplantning langs veje, fortov og stier i Nørre Djurs Kommune beror i sagen.
Teknisk chef indstiller,
at Teknisk Afdelings ovenstående redegørelse for kampagnen i 2003 tages til efterretning samt
at Retningslinier for beskæring af levende hegn og anden beplantning langs veje, fortov og stier i Nørre Djurs Kommune af september 2003 fastholdes uændret som arbejdsgrundlag for driftsopgaven.
Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 27. maj 2004
Fraværende: Ingen
Indstillingen tiltrædes.
6. Vejsyn på Overtoften, Selkær Mølle
Sagsfremstilling:
Der er afholdt vejsyn den 6. maj 2004 på den del af den private fællesvej Overtoften, der er beliggende i landzone udlagt på matr.nr. 9f Selkær by, Kastbjerg. Vejstykket tjener som adgangsvej til den nord-vestlige del af sommerhusområdet.
Vejsynet var begæret afholdt af Grundejerforeningen Selkær Mølle med påstand om, at færdselsbanen/vejen løbende var blevet indsnævret ved den landbrugsmæssige drift af tilgrænsende marker, så trafikken ikke længere har den nødvendige passagemulighed.
Resumé af vejsynet:
Det måtte konstateres, at der ikke var enighed om hverken vejens bredde eller retmæssige beliggenhed, og heller ikke vilje fra en af parternes side til at indgå et kompromis om den omhandlende tvist.
På det foreliggende grundlag har kommunen som vejmyndighed ikke kompetence i henhold til Privatvejsloven til at gennemføre vejsynet og afsige en kendelse. Parterne må derfor henvises til domstolene for at få tvisten afgjort.
Protokol over vejsynet beror i sagen.
Teknisk chef indstiller,
at anmodningen fra Grundejerforeningen Selkær Mølle om at få kommunen som vejbestyrelse til at afgøre omhandlende tvist gennem afholdelse af et vejsyn i henhold til Privatvejsloven ikke imødekommes med henvisning til gældende lov på området, samt
at vejens interessenter henvises til at få tvisten afgjort ved domstolene.
Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 27. maj 2004
Fraværende: Ingen
Indstillingen tiltrædes.
7. Parkeringsforbud i Sunddalvejs sydlige side
Sagsfremstilling:
Der har ved flere lejligheder været trafikale problemer med, at større køretøjer som busser og traktorer ikke kan passere Sunddalvej på grund af parkerede biler i begge sider af vejen.
Det er primært i forbindelse med Væksthøjskolens aktiviteter, at der har været biler parkeret i begge sider af vejen. Væksthøjskolen er beliggende Sunddalvej nr.1.
Parkeringsforbud i vejens sydlige side er en mulig løsning. Nørre Djurs Kommune har indhentet færdselsmyndighedens udtalelse i sagen.
Grenaa Politi har godkendt følgende:
Parkeringsforbud i den sydlige vejside af Sunddalvej fra Kanalvej til Sunddalvej nr. 7. Forbudet skiltes med tre forbudstavler (C62) med følgende tre undertavler:
UC60,2 (ved forbudsstart ud for nr. 2)
UC60, 1 (ud for nr. 1A)
UC60,3 (ved forbuds ophør ud for nr. 7)
Der er mulighed for at indgå aftale om parkeringskontrol på strækningen med Entreprenørgården i Grenaa. En aftale på 10 kontrolbesøg fordelt over året samt mulighed for ekstra tilkald i situationer, hvor trafikken hindres på grund af parkerede biler i begge vejsider, skønnes at have eventuel fornøden præventiv effekt.
Udtalelse fra Grenaa Politi, kort med forslag til parkeringsforbud samt skiltenes placering beror i sagen.
Teknisk chef indstiller,
at der etableres parkeringsforbud i Sunddalvejs sydlige side fra Kanalvej til Sunddalvej nr. 7,
at forbudet ikke er tidsbegrænset, da Væksthøjskolen afvikler arrangementet både i dag- og aftentimerne samt i weekends, samt
at der indgås aftale med Entreprenørgården i Grenaa om parkeringskontrol på strækningen 10 gange årligt samt mulighed for tilkald i situationer, hvor trafikken hindres på grund af ulovligt parkerede biler.
Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 27. maj 2004
Fraværende: Ingen
Indstillingen tiltrædes.
8. Projekt 141.747 Forbedret spildevandsrensning fra Fannerup
Sagsfremstilling:
Ansøgning om anlægsbevilling på 300.000 kr.
Udgift til projektering i forbindelse med forbedret spildevandsrensning fra Fannerup. Notat af 20. april 2004 beror i sagen.
Anlægsbevillingen foreslås finansieret ved det på investeringsoversigten for 2004 afsatte rådighedsbeløb.
Teknisk chef indstiller, at der gives bevilling som ansøgt.
Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 27. maj 2004
Fraværende: Ingen
Indstillingen anbefales.
9. Licitationsresultat - EU-udbud af lokal kollektiv trafik i Nørre Djurs Kommune
Sagsfremstilling:
Der blev den 11. maj 2004 afholdt licitation på EU-udbud af lokal kollektiv trafik i Nørre Djurs Kommune.
Udbudet omfatter dels kørsel på lokalruterne (skolebusser) og dels kørsel i forbindelse med aktivitetscentret ved plejehjemmet Vestervang i Ørum. Kontraktløbetiden er 5 år fra den 1. august 2004 til 31. juli 2009.
Ni vognmænd havde rekvireret udbudsmaterialet. Heraf bød seks vognmænd på alle eller enkelte pakker af lokalruterne. Alle seks vognmænd bød på aktivitetscenterkørslen.
./. Licitationsresultatet fremgår af medsendte oversigt.
Cowi, som er rådgiver i forbindelse med udbudet, har udarbejdet en evalueringsrapport, hvoraf det fremgår, hvilke af de indkomne tilbud, der er mest fordelagtige for Nørre Djurs Kommune under hensyntagen til de opstillede kriterier for valg af tilbud.
Evalueringsrapporten fra Cowi beror i sagen.
Teknisk chef indstiller,
at Cowi´s anbefaling følges således, at entreprisen på pakke 5, der omfatter alle 4 driftsbusser, overdrages til Connex Danmark A/S, samt
at entreprisen på aktivitetscenterkørsel overdrages til Sørens Busser, Ramten.
Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 27. maj 2004
Fraværende: Ingen
Indstillingen anbefales.
10. Evaluering af forsøgsordning med telebus i Nørre Djurs Kommune
Sagsfremstilling:
Nørre Djurs Kommune har pr. 1. september 2004 kørt som forsøg i 2 år.
Telebusordningen er først og fremmest tilrettelagt med henblik på befordring af ældre til læge, indkøb og aktiviteter i dagtimerne, men er åben for alle borgere i Nørre Djurs Kommune samt deres gæster. For ikke visiterede passagerer gælder samme zone- og takstsystem som ved Århus Amts regionalruter.
Telebussen har fra start og frem til maj 2004 haft 4927 passagerer (gns. 58 om ugen). Heraf har 62% af passagererne indløst billet, de resterende 38% omfatter visiteret lægekørsel.
En følgegruppe bestående af repræsentanter fra Ældrerådet, Centerrådet, Aktivitetscentret på Vestervang plejehjem, Socialafdelingen, vognmændene samt Teknisk Afdeling har 4 gange i forløbet evalueret telebuskonceptet.
To lokale vognmænd varetager kørslen på skift én uge ad gangen. Kontrakterne udløber pr. 31. august 2004.
Status maj 2004
• Nørre Djurs Telebus kører som forsøgsordning i perioden 1. september 2002 til 1. september 2004.
• Endelig evaluering med følgegruppen er lavet i marts 2004.
• Kontrakt med 2 lokale vognmænd udløber den 31. august 2004.
• På budget 2004 er der afsat rådighedsbeløb til 12 måneders kørsel med telebus.
• Telebusordningen er en del af det råderumsnotat, der skal behandles i forbindelse med budget 2005.
Notat Evaluering af forsøgsordning med Telebus i Nørre Djurs Kommune af maj 2004 fremsendes.
Notatet samt Telebusfolder med oplysningsblad 2003 beror i sagen.
Teknisk chef indstiller,
at telebusordningen foreløbig fortsætter året ud efter nuværende køreplan og efter nærmere forhandling med eksisterende telebusvognmænd, samt
at der afholdes udbud af en revideret telebusordning i efteråret, såfremt der træffes beslutning om at fortsætte en telebusordning efter den 1. januar 2005 i forbindelse med behandling og vedtagelse af budget 2005.
Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 27. maj 2004
Fraværende: Ingen
Indstillingen anbefales.
11. Eventuelt
Sagsfremstilling:
Besigtigelse af Vestermarken, Ørum, jfr. sag utm-133 på udvalgsmødet 22. april 2004, Ansøgning om dispensation fra lokalplan nr. 72.
Kilde: //
Nørre Djurs kommune