Rundkørsler hindrer uheld og personskader, men Ålsøkrydset bliver ikke ændret til en rundkørsel
Århus Amt har netop nu udsendt en undersøgelse af amtets »Sorte pletter«, hvor det viser sig, at en målrettet indsats på vejområdet giver færre trafikuheld. Sorte pletter er de steder hvor der sker flest trafikuheld, og amtets undersøgelse viser, at antallet af uheld og tilskadekomne reelt er faldet med 30-40 procent. Faldet er en direkte konsekvens af flere ombygninger af de store pletter ved f.eks. at bygge rundkørsler.
Rundkørsler har haft den største effekt med at bremse uheldene, da der for hver ny rundkørsel i gennemsnit er hindret 9,5 uheld og 8 personskader. Den næststørste effekt kommer af, at amtet enten har ændret eller sat lyskryds op, hvilket har betydet 8,4 færre uheld og 8,3 færre personskader for hver sort plet. Den tredie mest effektive er vejstriber.
Det initiativ, der har haft mindst effekt, er ombygningen af amtsveje, der går igennem mindre byer.
Amtets Veje- og Trafikafdeling har betalt 35 mio. kr. for at rette op på trafikforholdene i 92 sorte pletter.
I Grenaa er krydset Ringvejen-Kystvej snart færddigbygget som lyskryds, så nu vener man på at der sker ombygninger af Ålsø-krydset, som også benævnes som en sort plet, hvor der i tidens løb er sket mange uheld. Spørgsmålet er så om amtet lytter til politimester Jens Wachers anbefalinger af en rundkørsel, eller man lægger sig fast på flytning af vejudmundinger så der ikke forbliver et lige kryds.
Ålsøkrydset bliver ikke rundkørsel.
På et borgermøde sidste mandag i Ålsrode Forsamlingshus slog amtets repræsentanter fast, at der ingen rundkørsel bliver ved Ålsø, men i stedet vejforlægninger. Dette skylde de økonomiske forhold, idet rundkørsel vil koste 2,5 mio. kr., meden det fremlagte forslag med vejforlægninger vil koste 800.000 kr.
Til gengæld vil trafikforholdene bliv forbedret ved opsætning af elektroniske tavler forsynet med lysdioder.
Amtets udvalg for trafik og miljø var repræsenteret ved formanden Erik Poulsen og næstformanden Bent Mikkelsen. Afdelingsleder Hans Faarup fra Veje og Trafik var mødeleder, og gav en redegørelse for de nu foreliggende planer, der også inkluderer lukning af Kirkesvingets udkørsel i Hovedvejen. Mange fremmødte protesterede mod denne lukning, og foreslog en mindre regulering, så trafikken fra Grenaa ikke kunne svinge til venstre, men bevare udkørsel og indkørsler fra højre.
På mødet var der mange bekymringer omkring skolevejen og skoleeleverne sikkerhed i trafikken, hvor de nye planer om vejforlægninger indebar store risici. Alle var dog enige i, at farten under alle omstændigheder skal sættes ned – helst til 40-50 km i timen, idet de største uheldsfaktorer ligger i den alt for høje hastighed som mange billister kører i og ved Ålsøkrydset.
Kilde: Grenaa Bladet
rex