En tredimensionel udgave af Fregatten Jyllands dampmaskine med muligheder for at gå på opdagelse med computeren i detaljerne. Og det er bare en af de mange muligheder, som gruppen af digitale medie-studerende på Grenaa Tekniske Skole er i stand til at præstere. Nu vil de gerne ud i de østjyske kulturinstitutioner for at skabe nye muligheder for uddannelse af lærlinge og oplevelser til publikum.
To af de studerende, Christian Theilmann og Nicolai Mortensen, har skabt computeranimationen af Fregatten Jyllands 150-årige dampmaskine og har samtidig lavet mulighed for, at publikum kan gå på opdagelse i maskinen og dens historie på en computer. Den mulighed kan bruges i mange andre sammenhænge og vil om nogle år være med til at kunne skabe virtuelle museumsoplevelser, hvor man på en computer kan tage hidtil umulige dyk i historien.
Digitaliseringen har været en stor hjælp for Fregatten Jyllands projektafdeling. Maskineriet blev hugget op i 1892 og det oprindelige tegningssæt er borte. Men ved hjælp af beskrivelser, fotos, enkeltstående tegninger og en model af en lignende maskine på teknisk museum i London er det lykkedes at stykke en troværdig animation sammen, der giver et fint overblik over de enkelte dele i maskinen.
Direktør for Fregatten Jylland, Jørgen Petersen, står nu med en model af maskinen som digitale fotos og får rådighed over en masse detailtegninger på en cd-rom. De er fremstillet på en computer, og kan afsløre, om alt virker som det skal. Det tredimensionelle billede giver et indtryk af, hvordan maskinen ser ud hele vejen rundt.
– Vi har planer om at bygge en model i fuld størrelse i kælderen i det nye museum, og derfor vil al den viden, vi kan skaffe om maskinen, naturligvis være vigtig, fastslår direktøren.
Computermodellen kan bruges som en flot indgang for alle, som ønsker at stifte nærmere bekendtskab med maskinen i byggeperioden.
Flere på banen
– Vi kan ikke selv udnytte alle de muligheder, en lærling vil give os, og vi har heller ikke penge til at oprette et helt lærlingeforløb selv, men jeg synes det er oplagt, at flere østjyske kulturinstitutioner eller lignende kulturelle aktiviteter deler en lærling. Det vil være spændende for alle og give lærlingen en bred uddannelse, siger Jørgen Petersen.
Det synspunkt deler lederen af uddannelsen på Grenaa Tekniske Skole, teamleder Jakob Elmholdt. Han vil meget gerne være med til at skabe gode uddannelsesmuligheder for sine studerende. De studerende på den digitale medieuddannelse skal ikke blot sidde ved computerne, men skal ud som lærlinge som led i en reel, håndværksmæssig uddannelse.
– Det er vigtigt, at der bliver tale om en bred vifte af muligheder, og der er mange produktionsvirksomheder, som også kan bruge en af vores studerende til at gennemføre udvikling med 3D-modulation, siger han.
– Hvis vi får lavet et samarbejde om en lærlingeplads er én af vores idéer at få udarbejdet en computeranimering af hele det berømte søslag ved Helgoland 9. maj 1864 til vores nye museumsanlæg, siger Jørgen Petersen.
De to studerende bag Fregatten Jyllands dampmaskine er Christian Theilmann, Fåborg, og Nicolai Mortensen, Glatved. De lavede opgaven med dampmaskinen i forbindelse med et to ugers praktikophold på Fregatten Jylland i juni.
– Vi havde regnet med lidt småopgaver med modeller af fregatten, og vi havde ikke drømt om, at blive stillet over for sådan en mega-opgave. Men det har været utroligt spændende at arbejde med, siger de to samstemmende. Det var rigtigt udfordrende, og vi fik brug for alt hvad vi havde lært. Vi lånte computere med fra skolen, og vi kunne ikke nøjes med en normal skoletids arbejde, men arbejdede videre hver dag til fregatinstitutionen lukkede. Modellen er et godt udtryk for, at alt kan lade sig gøre, og det kun er fantasien som sætter grænserne for de muligheder, vi har, tilføjer de to.
Christian Theilmann og Nicolai Mortensen præsenterer deres model af Fregatten Jyllands dampmaskine for teamleder på Grenaa Tekniske Skole, Jakob Elmholdt, og souschefen på Fregatten Jylland, Tage O. Poulsen. (Foto: Jørgen Petersen)
Kilde: Grenaa Bladet
rex