For at sikre Kattegatcentret i fremtiden tilbyder centret indgåelse af et udviklende partnerskab.
Før et partnerskab kan indgås er det vigtigt, at en virksomhed kan identificere sig med de værdier, der er centrale for Kattegatcentrets holdninger til dyrevelfærd og naturbevarelse.
– For at få det største gensidige udbytte af partnerskabet er det vigtigt, at både Kattegatcentrets og virksomhedens hensigter med partnerskabet bliver indfriet, udtaler centrets nye direktør Peter Sand.
Kattegatcentret har siden åbningen i 1993 opnået et landsdækkende kendskab, et positivt image og har haft kontakt med mere end 4 millioner besøgende. Den udviklingsproces Kattegatcentret nu har påbegyndt, for at gøre stedet til et endnu mere levende og aktivt maritimt oplevelsescenter, indeholder bl.a. disse nye samarbejdsaftaler, der tager udgangspunkt i synergiskabende aktiviteter kaldet udviklende partnerskaber.
Kattegatcentret har i løbet af vinteren og foråret arbejdet på at indgå i udviklende partnerskaber. Det har nu resulteret i tre aftaler, hvor værdien af gensidigt at kunne gavne hinanden, er i højsædet.
Det drejer sig om aftaler med: Thorfisk A/S, Grenaa, HKS Scandinavia A/S, Aalborg, og NRGi, Ã…rhus.
Thorfisk A/S
For både Thorfisk og Kattegatcentret gælder, at begge virksomheder er beliggende i Grenaa, og at aktiviteterne tager sit udspring i havet og fisk. Thorfisk ønsker overfor ansatte, aftager og konsumenter at fastholde og skabe et positivt image.
Thorfisk er som producent af bl.a. frisk fisk produkter markedsleder i Danmark og ønsker fortsat at bevare og udvikle denne position. Dansk Fødevare Forums Kvalitets- og Innovationspris for 2004 er gået til Thorfisk for konceptet: »Frisk fisk fra hav til butik«. Udviklingen af dette convenience food koncept er baseret på friske råvarer og har reddet Thorfisk.
På Kattegatcentret er det muligt at købe fiskepakkerne med frisk fisk fra Thorfisk - blandt flere kan f.eks. nævnes torsk-, rødspætte- og laksefileter samt flere marinerede lakseprodukter til grillen.
Thorfisk har bl.a. bidraget til at skabe en ny oplevelsesdimension på Kattegatcentret, nemlig »Fiskerhuset«.
HKS Scandinavia
HKS Scandinavia A/S er leverandør af sikkerhedssko. Gennem en anderledes og direkte markedsføring har HKS skabt en position som Danmarks mest ekspansive firma indenfor salg af sikkerhedssko. Denne position ønsker HKS at bevare og udvikle.
Motivet til samarbejdet er at sammenkæde det faktum »at arbejde med store tropiske hajer er risikobetonet« med kravet til god sikkerhed og dermed sikkerhedssko. Ansatte på Kattegatcentret bruger af denne årsag - HKS sikkerhedssko.
NRGi Ã…rhus
NRGi Århus er leverandør af el, miljøvenlige varmeanlæg, biobrændsel og hårde hvidevarer og elartikler.
NRGi og Kattegatcentret ønsker i fællesskab at lave aktiviteter under temaet »Mennesker og Miljø«. Der sættes fokus på, hvordan energirigtige løsninger kan være med til at skabe et bedre miljø via en lavere energiforbrug.
NRGi er med til at skabe en ny oplevelsesdimension i form af musikscenen »Bølgen«.
»Bølgen« skal være med til at give de besøgende på Kattegatcentret en anderledes oplevelse. I overført betydning kan man sige, at NRGi giver et besøg på Kattegatcentret ekstra energi i form af noget så livsbekræftende og vitaliserende som live musik.
Kattegatcentret har netop taget hul på indgåelse af udviklende partnerskaber med andre virksomheder. Det har blandt andet betydet etableringen af dette »Fiskerhus« i Kattegatcentret, hvor man kan købe fiskepakkerne med friske fisk fra Thorfisk.
Kilde: Grenaa Bladet
Rex