DJURSLAND - Den kommende weekend er en af årets helt store løbsdage på Ring Djursland. Her skal den unge kører Bjørn Smedegaard Laursen forsøge at forbedre sin stilling Renault Clio-klassen.
En tilfreds Bjørn Smedegaard Laursen med sin AutoPlus-Clio, som med sine 186 hk er en af klassens stærkeste biler. Iveco-lastbilen i baggrunden bruger Bjørn og hans team, BS Racing, til at transportere Renault Clio-raceren fra løb til løb.
I sin tredie sæson som racerkører har unge Bjørn Smedegaard Laursen, Tøstrup, for alvor fået fart i hjulene i den højt eksponerede Renault Clio-klasse. Efter sæsonens fire første løb ligger han på en samlet 12. plads ud af de 28 deltagere i klassen, og i den kommende weekend har han for alvor tænkt sig at køre for et godt resultat.
Det kan ske på søndag, når Ring Djursland åbner efterårssæsonen med blandt andet Renault Clio Cup. Der bliver brændt masser af brændstof af på Ring Djursland både lørdag og søndag, hvor en lang række løb bliver afholdt. Der bliver blandt andet kørt Yokohama Cup og Saxo Cup, og søndagen slutter med to heat i DTC-klassen, som er den mest attraktive klasse indenfor dansk motorsport med kendte navne som Kurt Thiim, John Nielsen. Jason Watt, Jan Magnussen og Casper Elgaard blandt deltagerne.
Hjemmebane
Søndag klokken 10,20 og 14,35 ruller Bjørn Smedegaard Laursen ud på banen i sin AutoPlus-Clio. Han er virkelig opsat på at nå et godt resultat og forbedre sin stilling i det samlede klassement.
- Jeg betragter nærmest Ring Djursland som min hjemmebane. Jeg kender banen godt og har nået mine bedste resultater her, siger Bjørn, som er født og opvokset i Tøstrup, mindre end 10 km fra banen i Pederstrup.
- Det er altid motiverende at køre på Ring Djursland, både fordi den med sit kuperede terræn er den sjoveste bane at køre på, og så fordi der forhåbentlig er mange lokale venner og bekendte til at bakke mig op.
Svær start
Med sin deltagelse i den nye Renault Clio-klasse i år var den kun 22-årige mekaniker klar over, at han ville komme i menneskehænder. Clio-klassen er en ny klasse, udviklet i Frankrig for at have en racerklasse til en overkommelig pris, men den har tiltrukket mange både rutinerede og dygtige kørere.
- Der bliver virkelig kørt stærkt, og det er bestemt hårdere end jeg havde regnet med, indrømmer Bjørn. Han er klar over at han mangler den sidste rutine, men han lærer meget i hvert eneste løb.
- I årets første løb Jyllands-Ringen fik jeg en fantastisk start, men i det meget fugtige vejr røg jeg af banen og blev hængende i sandet uden for kørebanen. I det 2. løb på Padborg Park blev jeg påkørt og fik slet ikke point med hjem. Siden er det gået meget bedre, men nu har jeg ikke mere at give væk af, hvis jeg skal sikre mig en ordentlig placering efter de sidste fire løb.
Støt lokal motorsport
Bjørn Smedegaard Laursen ser frem til weekendens løb på Ring Djursland.
- Forhåbentlig bliver det en kombination af mange tilskuere og en bunke underholdning, siger Bjørn, som gerne ser mere liv på Ring Djursland, som netop er blevet renoveret med blandt andet en ny asfaltbelægning.
- 5. afdeling i Renault ClioCup er den eneste i hele serien, som bliver kørt på Ring Djursland. I det hele taget bliver de fleste store løbsdage efterhånden henlagt til Jyllandsringen eller Padborg Park, slutter Bjørn Smedegaard Laursen, som vil gøre sit til at holde liv i motorsporten på Djursland.
Skrevet af Martin Schults i Lokalavisen Midtdjurs-Nørre Djurs d. 3. august
Kilde: Lokalavisen Midtdjurs-Nørre Djurs
Rex