En pladskrævende udvalgsvare-forretning på Rugvænget 1 i Grenaa (det tidligere Jysk Spåntagning og før det Voldby Maskinfabrik) - det er hvad et flertal i Grenaa Byråd har givet lov til ovenpå en ansøgning fra en repræsentant for køberen af ejendommen.
|
Det til trods for, at der i byrådssalen lød ord som »plan-rod«, »manglende strategi-debat« og »trafik-kaos«. Forhistorien er den, at byrådet i flere ombæringer har givet dispensationer i området i forhold til den gældende detailhandelsplan for Grenaa Kommune. Den plan handler kort fortalt - og groft sagt - om at beskytte Grenaa Centrum som et aktivt handelscentrum med mange detailbutikker. Og det kan man jo blandt andet gøre ved at sørge for, at den type forretninger ikke bliver drysset ud over andre områder af Grenaa, som ikke hænger naturligt sammen med bycentret. På den led er Rugvænget lidt af et »smertensbarn« for byrådet, eftersom der jo efterhånden er en del forretninger i området - som vel og mærke har fået lov til at etablere sig i området af byrådet. Det være sig Jysk Sengetøjslager, Jem & Fix, tøjforretningen All Size og møbelforretningen Danbo Møbler med flere. Og det i et område, hvor der også er en entreprenørvirksomhed, en vognmandsforretning, et tømrerfirma og et trykkeri med mere. Ud fra et planmæssigt perspektiv hvad man godt kan kalde lidt af »en blandet landhandel«. Omvendt er der også i flere tilfælde tale om butikstyper, som kun meget vanskeligt kan placeres ind i butikscentret i Grenaa Centrum.
I øvrigt er der også en overordnet planlov at tage hensyn til i form af en regionplan, så der var flere elementer i sagen for politikerne at tage stilling til, inden der kunne stemmes om den på det seneste byrådsmøde.
Hvad må man på Rugvænget?
Området, hvor ejendommen Rugvænget 1 befinder sig, er udlagt til erhvervsformål, og der må som sådan kun opføres eller indrettes bebyggelse til eller udøves mindre industri- og værkstedsbebyggelse og lagervirksomhed samt forretningsvirksomhed, der har tilknytning til de pågældende virksomheder, eller som efter byrådets skøn naturligt finder plads i området. En meget central sætning, som giver politikerne muligheder for at tage stilling fra sag til sag. For hvordan definerer man en forretning med pladskrævende varegrupper? Det er der flere bud på. Ansøgeren definerer det selv som værende forretninger, der handler med biler, campingvogne, lystbåde, landbrugs- og entreprenørmaskiner, tømmer, byggematerialer i tilknytning til en tømmerhandel, planter, havebrugsvarer, møbler og køkkenelementer.
Både i henhold til den gældende regionplan og kommuneplan er der imidlertid ting, der ikke er med. Butikker med møbler og køkkenelementer og butikker med planter og landbrugsvarer, som ikke ligger i tilknytning til planteskoler, er ikke med. En ændring af planloven i 2002 har imidlertid givet mulighed for, at man kan tage disse ting med ind under begrebet »pladskrævende varegrupper«, men det er bare ikke sket endnu i forhold til den gældende regionplan og kommuneplan. Men da teknisk forvaltning tidligere i en tilsvarende sag om etablering af en møbelbutik i samme område (Danbo Møbler) udbad sig amtets syn på dette spørgsmål som overordnet planmyndighed, fik Grenaa Kommune den melding tilbage, at det havde amtet ikke noget at indvende imod, og derfor kunne kommunen selv afgøre sagen uden om amtet. Hvilket så også logisk set er/var tilfældet med den seneste sag omkring Rugvænget 1.
OK – men på betingelse af...
Så politikerne i Grenaa Byråd kunne således kvit og frit sige ja eller nej til ansøgningen. Et enigt Teknisk Udvalg mente, at man skulle sige ja - men på betingelse af, at der etableres en trafikregulering i krydset Rugvænget/Trekanten på Århusvej i Grenaa. Enten i form af en lysregulering eller en rundkørsel - begrundet med de verserende problemer i området med trafiksikkerhed og fremkommelighed. Enkelte af politikerne var bekendt med, at flere bilister, der skulle svinge fra Rugvænget og ud på Århusvej for at køre mod bymidten, i stedet svingede til højre mod Århus, for så et par hundrede meter senere at køre omkring Trekanten for endelig at kunne køre mod Grenaa Centrum.
Blot det at køre tværs igennem krydset fra Rugvænget til Trekanten - eller omvendt - kan også være lidt af en prøvelse, fordi Århusvej på dette sted er stærkt trafikeret. Andre remsede endvidere områdets ulykkes-statistik op - 7 uheld fra 1997-2002 - for derved at understrege nødvendigheden af én eller anden form for trafikregulering i området. Eftersom der er tale om en amtsvej, så er det Århus Amt, der i givet fald skal sørge for en sådan trafikregulering, og et flertal i Økonomiudvalget var lidt nervøse for, at en sådan betingelse fra byrådets side måske ville kunne spænde ben for forretningens etablering. Det ville man helst ikke risikere, og foreslog i stedet en mere blød formulering, hvori kommunen tilkendegiver at ville arbejde for at overbevise amtet om, at der snarest skal ske noget i Rugvænget-krydset.
Overhalet inden-om af udviklingen
– Udviklingen overhaler sommetider selv den bedste politiske planlægning indenom. Men i stedet for at lade bygninger stå tomme, skal vi udvise fleksibilitet og omstillingsparathed, når nogen kommer og tilbyder sig med en aktivitet med arbejdspladser i. Og de landsdækkende kæder vil altså placere sig ved indfaldsvejene. Det er ikke noget vi kan lave om på, og forretninger med pladskrævende udvalgsvarer har vi jo reelt heller ikke plads til i bymidten, så jeg kan ikke rigtig se, at vi kan tackle den her sag på anden vis, end at give en tilladelse på det ansøgte, samtidig med, at vi lægger os i selen for at få amtet til at gøre noget ved trafikproblemerne i området, sagde borgmester Gert Schou under debatten, hvor alle kunne stemme for Teknisk Udvalgs indstilling (med ØK’s bløde formulering omkring en trafikregulering) - undtagen Henning Christensen (S), Tom Mortensen (SF), Bent Andersen (DF), Lars Møller (S) og Svend Brandstrup Hansen (V). Sidstnævnte havde i det hele taget gerne set, at hele sagen var blevet udsat indtil en større kommunal strategi-debat - med borgerindflydelse indover - er blevet gennemført. Men det synspunkt stod han lidt alene med - også og ikke mindst i forhold til sin egen gruppe.
Byrådet i Grenaa ser gerne, at Rugvænget/Trekanten-krydset på Århusvej i Grenaa meget snart får etableret en eller anden form for trafikregulering. Der er tale om et meget trafikeret kryds uden lysregulering, og problemerne er eskaleret i takt med de mange butikker, der efterhånden er blevet etableret på Rugvænget.
Kilde: Grenaa Bladet
Rex