Grenaa Bladet: Forsker-ros til 10. Klasse-Center Djursland i Grenaa omkring IT
Onsdag i sidste uge havde 10. Klasse-Center Djursland i Grenaa besøg af forsker Bent B. Andresen, som kommer fra Danmarks Pædagogiske Institut i København.
Han er forsker på skolens IT-projekt »Det virtuelle studierum«, og han skal i særlig grad undersøge de eventuelle ændrede dialog- og kommunikationsformer, idet IT inddrages meget i undervsiningen - og delvist foregår virtuelt. Onsdag i sidste uge var han særligt optaget af Den Kreative Linies avisprojekt, idet der denne dag var deadline på alle bidrag til »Young Newz i Grenaa« - en ungdomsavis lavet af unge for unge, som udgives i et samarbejde mellem Handelscenter Grenaa, Grenaa Bladet, Grenaa Tekniske Skole og 10. Klasse-Center Djursland.
Han fik indblik i alle bidragene, og var specielt meget optaget af, at »de resterende materialer/artikler«, dem, som der ikke er plads til af papirudgaven af avisen, men som senere kan læses på »net-avisen«.
Skoleleder Lissi Pedersen fortæller her om forskerens udmeldinger omkring projektet:
- Jeg spurgte ham direkte, hvad der havde eventuelt havde overrasket ham i forhold til implementeringen af IT i den samlede kommunikationsproces i avisprojektet, hvor vi har benyttet skolens virtuelle »læringsportal« Fronter som arkiv og kommunikationsværktøj. Han svarede, at det sprang ham i øjenene, hvor let Fronter muliggør et direkte samarbejde mellem to uddannelsesinstitutioner eller en virksomhed. Opbygningen er enkel og overskuelig, og brugerne har let ved at begå sig i systemet. Han sagde endvidere, at han syntes, at de unge, som arbejder på redaktionen, mestrer mange kommunikations- og udtryksformer, siger Lissi Pedersen, og fortsætter:
- Ligeledes bemærkede han meget positivt, at »det til tider trælse skrivearbejde i dansk« fik et løft - dels ved at arbejde i et ægte læringsforløb med avisen, men også fordi afleveringen af skriftlige opgaver i skolehverdagen oftest foregår virtuelt. Også i forhold til lærernes tilbagemeldinger. For Bent Andresen er det tydeligt, at den virtuelle læringsplatform Fronter øger det reelle samarbejde og kommunikationslysten i hverdagen, såvel blandt de unge indbyrdes, lærerne indbyrdes som de unge og lærerne indbyrdes. Ligeledes får de unge en reel mulighed for implementering af IT og kan udvikle digitale kompetencer og tidsvarende arbejdsformer. Altsammen noget de kan tage med sig i deres videre uddannelsesforløb efter 10. klasse, slutter Lissi Pedersen.
Bent Andresen skal løbende rapportere om sine indtryk fra de mange IT-projekter i Danmark, som han har tilsyn med. Hans seneste materiale foreligger som »Dialogens vilkår i skolen med og uden mure« på Kroghs Forlag. I bogen omtales IT-projektet på 10. Klasse-Center Djursland direkte.
Onsdag i sidste uge havde 10. Klasse-Center Djursland besøg en forskeren Bent B. Andresen fra Danmarks Pædagogiske Universitet i København. Han fører tilsyn med skolens IT-projekt, og sidste uges besøg kastede rosende ord af sig.
Kilde:
unavngivet