»Hvordan overlever man i en ørken? hvem var Hodja egentlig? Hvad fedt er der ved at snurre rundt om sig selv i en halv time iført en stor hvid kjole og en høj hat?«.
Grenaa Gymnasium & HF har tradition for, at der hvert andet år afholdes temadage, hvor skemaet brydes op for alle lærere og elever i to dage. Sidste gang var i 2001, hvor skolens 40 års jubilæum var emnet for to dage, hvor skolen stod på den anden ende. Alle legede 1961, og det hele endte med et brag af en tresser-fest.
I sidste uge var tiden kommet til igen at mødes på tværs af klasser og hold. Skolen summede af aktivitet omkring 1001 nats eventyr, korstog, mavedans, arabisk indflydelse på spansk kunst/kultur/arkitektur, dansende dervisher etc.
Overskriften på dagene var »Arabien«, og der var lagt op til et bredt spektrum af muligheder for fordybelse - i alt 17 forskellige emner kunne eleverne vælge imellem. Nogle var meget praktisk orienterede - for eksempel arabisk madlavning, dans og musik og dramatisering af et østerlandsk eventyr. Andre var mere teoretiske - for eksempel naturvidenskaben i middelalderens arabiske kulturkreds, arkitektur og korstog. Det hele skulle følges af nyhedsgruppen, der skulle rapportere til en avis - måske Bagdad Dagblad?
Til temadagen var skolen heldige med at få forskellige hjælpere med arabisk eller mellemøstlig baggrund, som bor i og omkring Grenaa.
Der var tale om flygtninge/indvandrere som skolen havde fÃ¥et kontakt med via Sprogskolen og Røde Kors’ flygtningelandsby. SÃ¥ledes kunne man trække pÃ¥ en syrisk musiker, en irakisk folkedanser, en kunstner fra Mellemøsten, samt folk der skulle hjælpe med arabisk kogekunst. Andre igen var med til at diskutere politik og religion og danse mavedans.
Temadagene kørte torsdag og fredag i sidste uge og det hele mundede så ud i en stor orientalsk fest/persisk marked fredag aften, hvor de forskellige grupper så vidt muligt skulle bidrage med et indslag. Der var således blandt andet musik, danseopvisning, smagsprøver fra madgruppen med videre.
Kilde:
unavngivet