Vi har tidligere beskæftiget os med lokale folketingsmedlemmers kamp for at holde trafikministeren fast på, hvad de betragter som en gammel aftale om, at den igangværende renovering af Grenå-banen ikke må slutte ved Grenå Station.
Og – næsten som om problemerne ikke vil tage en ende med dén Grenå-bane, nu hvor den længe ventede opgradering ellers rykker nærmere – min sandten om ikke vi på redaktionen har modtaget et brev fra Sangstrups mand i Folketinget, socialdemokraten Jan Petersen.
Han har fået et negativt svar fra trafikministeren, og i dén anledning har han sendt følgende brev til folketingspolitikere fra Djursland/Århus-området:
”Kære kolleger.
Jeg har i dag modtaget svar i finansudvalget fra trafikministeren vedr. opgradering af Grenaa-Havnebane. Da svarene ikke er sendt elektronisk, skal jeg her resumere indholdet.
Trafikstyrelsen og Banedanmark mener at en opgradering af de 1,5 km. havnebane betinger en efterfølgende opgradering af flere efterfølgende sporstrækninger på Grenaa Havn og at det på industriområdet betyder der skal udskiftesw mere en en km. spor. Herefter referes til, at der månedlig kører 7 godstog og dermed en begrænset godsmængde. Potentialet for yderligere trafik knytter sig til BASF, der ønsker at gennemføre kemikalietransporter, samt forventninger på Grenaa Havn om øget øget trafikmængder i fremtiden knyttet til forhandlinger med to selskaber samt øget anvendelse af havnen fra Railion Danmark A/S og Stenaline AB. Disse planer ønsker Trafikstyrelsen ikke at vurdere det realistiske i. Omkostningerne ved opgraderingen er 4,5 mio kroner, samt yderligere 1 mill. til opgradering af 2 overkørselsanlæg, som trafikministeren ikke mener skal bevilliges med den nuværende godstrafik og nævner endvidere, at der ikke er ledige statslige midler til dette formål. Dog nævner trafikministeren, at Grenaa Kommune eller Havn gerne må overtage sporene vederlagsfrit.
Jeg er skuffet over dette svar.
For det første har alle med kendskab til forliget om nærbanen og opgraderingen haft den opfattelse, at det var hele banen der skulle opgraderes og banen, ender som bekendt ved Grenaa-Havn. Denne begrænsning af opgraderingen er derfor ikke aftalt og et ønske om at begrænse projektet til kun at opgradere banen til Grenaa Station er ikke fremført fra ministeriets side på noget tidspunkt.
For det andet er jeg uenig i argumentationen. En opgradering er først relevant at overveje, når godsmængden stiger væsentligt, mener ministeren. Jeg mener en opgradering netop er relevant for at sikre en stigende godsmængde og enhver med kendskab til Djursland og herunder Grenaa Havn ved, at netop forbedrede muligheder er en central del af mulighederne for at vokse. Dertil kommer, at det er yderst realistisk at godsmængden vokser.
For det tredje undrer det mig, at der på den ene side fra statens side ytres sympati for at et område som Grenaa skal styrkes af regionalpolitiske grunde, men når så der opstår en konkret mulighed, så kan det alligevel ikke lade sig gøre. Grenaa Havn er det erhvervsstrategiske lokomotiv på det østlige Djursland og derfor er der her en oplagt mulighed for at gennemføre noget der betyder noget for havnens fremtidige vækstmuligheder.
I har alle på forskellig måde ytret sympati for det problem havnen er påført, da vi - mod forventning .- blev klare over, at opgraderingen stoppede ved Grenaa Station. Derfor håber jeg I nu vil hjælpe med at få ændret denne beslutning fra trafikministeren og af hensyn til sikringen af et positivt resultat for havnen, er jeg mindre optaget af formen. Derfor spørger jeg om det er en fælles henvendelse fra os er det skridt vi kan tage i fællesskab, og såfremt dette er tilfældet, er der i denne mail de vinkler, som jeg mener skal anvendes. Jeg håber på en hurtig tilbagemelding på sagen, idet jeg er bekendt med at mine socialdemokratiske kolleger i trafikudvalget er indstillet på at indkalde trafikministeren til et samråd i sagen.”
Indsendt til Djurslands Netavis med venlig hilsen fra Jan Petersen, MF for S
Kilde: Jan Petersen, MF for S
Rex