Lokal MF’er skuffet over trafikministeren i sagen om spor-opgradering til havnen
Grenaa Bladet: Det lokale medlem af Folketinget, socialdemokraten Jan Petersen, er skuffet over trafikminister Flemming Hansen i sagen om spor-opgradering til og med Grenaa Havn.
Ministeren vil nemlig ikke bevilge pengene til den 1,5 km. lange strækning fra Grenaa Station til Grenaa Havn. Muligheden for godstransport på (de utidssvarende) skinner til og fra havnen i fremtiden er dermed lammet.
Det socialdemokratiske folketingsmedlem - valgt i Grenaa-kredsen - Jan Petersen er skuffet over trafikministeren i sagen om spor-opgraderingen til Grenaa Havn.
|
Jan Petersen har orienteret andre østjyske MF’ere om sagen, og skriver i et brev som følger:
Trafikstyrelsen og Banedanmark mener, at en opgradering af de 1,5 km. havnebane betinger en efterfølgende opgradering af flere efterfølgende sporstrækninger på Grenaa Havn, og at det på industriområdet betyder, der skal udskiftes mere end en kilometer spor.
Herefter refereres til, at der månedlig kører 7 godstog og dermed en begrænset godsmængde. Potentialet for yderligere trafik knytter sig til BASF, der ønsker at gennemføre kemikalietransporter, samt forventninger på Grenaa Havn om øgede trafikmængder i fremtiden knyttet til forhandlinger med to selskaber samt øget anvendelse af havnen fra Railion Danmark A/S og Stena Line AB.
Disse planer ønsker Trafikstyrelsen ikke at vurdere det realistiske i. Omkostningerne ved opgraderingen er 4,5 mio kroner, samt yderligere 1 million kroner til opgradering af 2 overkørselsanlæg, som trafikministeren ikke mener skal bevilges med den nuværende godstrafik og nævner endvidere, at der ikke er ledige statslige midler til dette formål.
Dog nævner trafikministeren, at Grenaa Kommune eller Havn gerne må overtage sporene vederlagsfrit, udtaler Jan Petersen, og fortsætter:
Jeg er skuffet over dette svar. For det første har alle med kendskab til forliget om nærbanen og opgraderingen haft den opfattelse, at det var hele banen, der skulle opgraderes, og banen ender som bekendt ved Grenaa Havn.
Denne begrænsning af opgraderingen er derfor ikke aftalt og et ønske om at begrænse projektet til kun at opgradere banen til Grenaa Station, er ikke fremført fra ministeriets side på noget tidspunkt.
For det andet er jeg uenig i argumentationen. En opgradering er først relevant at overveje, når godsmængden stiger væsentligt, mener ministeren.
Jeg mener, at en opgradering netop er relevant for at sikre en stigende godsmængde og enhver med kendskab til Djursland og herunder Grenaa Havn ved, at netop forbedrede muligheder er en central del af mulighederne for at vokse. Dertil kommer, at det er yderst realistisk, at godsmængden vokser.
For det tredje undrer det mig, at der på den ene side fra statens side ytres sympati for, at et område som Grenaa skal styrkes af regionalpolitiske grunde, men når så der opstår en konkret mulighed, så kan det alligevel ikke lade sig gøre.
Grenaa Havn er det erhvervsstrategiske lokomotiv på det østlige Djursland, og derfor er der her en oplagt mulighed for at gennemføre noget, der betyder noget for havnens fremtidige vækstmuligheder, skriver Jan Petersen, der slutter med at opfordre de øvrige østjyske MF’ere til at hjælpe med at ændre trafikministerens beslutning.
I har alle på forskellig måde ytret sympati for det problem, havnen er påført, da vi - mod forventning - blev klare over, at opgraderingen stoppede ved Grenaa Station.
Derfor håber jeg I nu vil hjælpe med at få ændret denne beslutning fra trafikministeren, slutter Jan Petersen, der sammen med med sine socialdemokratiske kolleger i Trafikudvalget under alle omstændigheder er indstillet på at indkalde trafikministeren til et samråd i sagen.
De pågældende MF’ere, som skrivelsen er blevet sendt til, er: Venstre-folkene Henrik Vestergaard, Else Winther Andersen og Kim Andersen, SF’eren Morten Homann, DF’eren Birthe Skaarup, Keld Albrechtsen fra Enhedslisten og Elisabeth Arnold fra De Radikale.
Denne henvendelse fra Jan Petersen har så mundet ud i en fællesskrivelse stilet til både trafikminister Flemming Hansen og økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen, hvor problematikken ridses op.
Alle de nævnte MF’ere - undtagen Else Winther Andersen - er medunderskrivere på henvendelsen til ministrene - foruden to folketingskandidater i skikkelse af Anne-Mette Winther Christiansen (V) og Benny Hammer (C).
Kilde: Grenaa Bladet
//