Grenaa Bladet: Efter to år og 350.000 solgte enheder er Fiat Stilo programmet blevet kraftigt revideret. Det betyder, at 2004-programmet fremstår endnu mere interessant og med mange både optiske og tekniske nyheder. Stilo programmet vil også i fremtiden bestå af tre karrosserityper, 3-dørs, 5-dørs og sidst men ikke mindst en stationcar - Stilo Multi Wagon. Sidstnævnte har på knap et år solgt alene 50.000 stk. mens splittet på 3-dørs og 5-dørs har været henholdsvis 125.000 stk. og 175.000 stk.
Eksteriør: Grundlæggende er der ikke ændret på Stilos dimensioner, og med en bredde på 1784 mm er Stilo stadig en af klassens absolut bredeste biler, hvilket giver en særdeles rummelig kabine.
Rent visuelt er der imidlertidig ændret på 5-dørs modellens bagparti. Fiats designere har arbejdet succesfuldt med at ændre bagpartiets udtryk fra at være anonymt til at være særdeles elegant.
Dette er bl.a. gjort ved at ændre bagkofangeren, ved at integrere de separate tågebaglygter i selve baglygten, ved at redesigne baglygteglasset samt ved at montere beskyttelseslister på sider og kofangere indfarvet i karrosserifarven.
Endelig er Stilo blevet forsynet med det nye flotte runde Fiat-logo.
Interiør: På alle versioner vil man lægge mærke til instrumentbordet, der nu er fremstillet med finere og mere tiltalende overfladefinish, der også giver en nemmere rengøring.
Man vil også lægge mærke til at, instrumentbord/kabine nu er to-farvet, ligesom indtrækket er blevet opgraderet, således at Active versionerne nu har fået Dynamic versionernes Doria-indtræk, samtidig med at Dynamic versionerne har fået Ercole-indtrækket fra Abarth.
Teknik: Det nye Stilo-program byder på flere tekniske nyheder samt en ny kombination af motorer og gearkasser. Største nyhed i 2004 programmet er den revolutionerende Multijet dieselmotor på 1.9 liter og 140 hk. Denne 16 ventilede motor repræsenterer den ypperste teknologi inden for dieselmotorer.
Et muskelbundt, der med et moment på hele 305 Nm ved 2.000 omdrejninger tilbyder al den trækkraft, der kan ønskes. Accelerationen fra 0-100 km/t klares på 9,7 sekunder, og topfarten i 3-dørs modellen hedder 203 km/t. Motoren er i øvrigt forsynet med en 6-trins gearkasse, hvor udvekslingen er hårfint afstemt med motorens egenskaber.
Modsat præstationerne er Multijet motoren meget tilbageholdende, når det gælder brændstofforbrug. Ved blandet kørsel er forbruget imponerende 18,5 km/l.
Andre nyheder er relateret til den 20-ventilede 2,4 liters motor, der indtil nu kun har gjort tjeneste i Abarth versionerne. Dette ændres imidlertid nu, hvor motoren vil kunne fås i forbindelse med Dynamic-udstyret og fem døre – både med manuel gearkasse samt med Selespeed gearkasse.
Samtidig fås den 170 hk stærke motor nu kun i forbindelse med Abarth-udstyret som 3-dørs med manuelt gear.
Kilde: Grenaa Bladet
//