Nørre Djurs
Kommune
Udvalget for Teknik og Miljø
Dato: 21. oktober 2004
Indholdsfortegnelse
Udvalget for Teknik og Miljø den 21. oktober 2004
Sag nr. Side
1. Efterretning 166
2. Projekt 002.022 Del af matr.nr. 5 o Ørum - Ørumgårdvej 166
3. Budgetopfølgning pr. 30. september 2004 - Udvalget for Teknik og Miljø - Projekt 002.001 Boligformål, diverse 167
4. Budgetopfølgning pr. 30. september 2004 - Udvalget for Teknik og Miljø (forsyningsvirksomheden) 167
5. Budgetopfølgning pr. 30. september 2004 - Udvalget for Teknik og Miljø (forsyningsvirksomheden) 168
6. Projekt 002.030 Møllevangen Bønnerup Strand Lokalplan 27, delområde 1 169
7. Ansøgning om dispensation fra lokalplan nr. 72 169
8. Ansøgning om landzonetilladelse til ændret anvendelse 170
9. Slamrenovation 171
10. Forslag til affaldsplan 172
11. Ansøgning om limousinekørsel 174
12. Eventuelt 174
1. Efterretning
Sagsfremstilling:
a. Meddelelser fra formanden.
b. Cirkulærer og bekendtgørelser.
c. 02.00.01K03
Naturklagenævnet fremsender afgørelse i sag om opførelse af en aftægtsbolig og en ridehal på en ejendom i Nørre Djurs Kommune.
d. 06.02.00I02
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri fremsender Udsætningsplan for mindre vandløb mellem Kalø Vig og Randers Fjord, Distrikt 14 - vandsystem 1 - 31.
e. 09.08.00
Undersøgelse af gamle tankstationer.
f. Århus Amt fremsender skrivelser vedrørende:
09.08.05 Afgørelse om kortlægning efter lov om forurenet jord af ejendom i Nørre Djurs Kommune på vidensniveau 2.
09.17.20 Høring i forbindelse med etablering af husdyrhold på ejendom i Nørre Djurs Kommune.
09.17.20 Afgørelse af VVM-screening af udvidelse af husdyrhold på ejendom i Nørre Djurs Kommune.
13.02.01.25 / 13.02.01.33 Tillæg til vandindvindingstilladelse.
13.02.02 Fornyet tilladelse til vandindvinding.
796 LM Høring i forbindelse med udvidelse af husdyrhold på ejendom i Nørre Djurs Kommune.
g. 81.38.02A15
Referat fra møde i MED-udvalget driftsafdelingen den 23. september 2004.
2. Projekt 002.022 Del af matr.nr. 5 o Ørum - Ørumgårdvej
Sagsfremstilling:
Der er solgt en grund på Ørumgårdvej.
På baggrund af ovennævnte og tidligere salg ansøges om tillæg til og ajourføring af anlægsbevilling på 316.000 kr. indtægt.
Der søges tillige om negative tillæg til rådighedsbeløb for 2004 på 277.000 kr. udgift og 113.000 kr. indtægt. Mindreudgiften netto på 164.000 kr. foreslås at tilfalde de likvide aktiver.
Teknisk chef indstiller, at der gives bevillinger som ansøgt.
3. Budgetopfølgning pr. 30. september 2004 - Udvalget for Teknik og Miljø - Projekt 002.001 Boligformål, diverse
Sagsfremstilling:
På baggrund af regnskabsrapporten pr. 30. september 2004 og vurdering af ressourcebehovet i den resterende del af regnskabsåret, ansøges der om negative tillæg til rådighedsbeløb for 2004 på 1.091.000 kr. udgift og 29.000 kr. indtægt.
Der er afholdt udgifter og indtægter i forbindelse med salg af matr.nr. 24 ad og 24 ae Gjerrild by, Gjerrild, beliggende Marshøjvej 36 og 38 samt afholdt udgift til frigørelsesafgift vedrørende kommunens ejendom, matr.nr. 15 s Fjellerup by, pålignet som følge af, at ejendommen er inddraget under byzone.
Mindreudgiften netto på 1.062.000 kr. foreslås at tilfalde de likvide aktiver.
Teknisk chef indstiller, at der gives bevilling som ansøgt.
4. Budgetopfølgning pr. 30. september 2004 - Udvalget for Teknik og Miljø (forsyningsvirksomheden)
Sagsfremstilling:
På baggrund af regnskabsrapporten pr. 30. september 2004 og vurdering af ressourcebehovet i den resterende del af regnskabsåret, ansøges der om tillæg til rådighedsbeløb for 2004 således:
Specifikation af beløbene er indlagt i sagen tillige med begrundelse for de enkelte forhold.
Det herefter samlede rådighedsbeløb for 2004 for de enkelte projekter fremgår af bilag i sagen.
Finansiering kan ikke anvises.
Teknisk chef indstiller, at der gives bevillinger som ansøgt.
5. Budgetopfølgning pr. 30. september 2004 - Udvalget for Teknik og Miljø (forsyningsvirksomheden)
Sagsfremstilling:
På baggrund af regnskabsrapporten pr. 30. september 2004, forbrug tidligere år samt vurdering af ressourcebehovet i den resterende del af regnskabsåret, ansøges der om tillæg til og ajourføring af anlægsbevillinger således:
Specifikation af beløbene tillige med begrundelse for de enkelte forhold er indlagt i foregående sag utm-168.doc om tillægsbevillinger til rådighedsbeløb.
Den herefter samlede anlægsbevilling for de enkelte projekter fremgår af bilag i sagen utm-168.doc.
Teknisk chef indstiller, at der gives bevillinger som ansøgt.
6. Projekt 002.030 Møllevangen Bønnerup Strand Lokalplan 27, delområde 1
Sagsfremstilling:
Byggemodning af Møllevangen 3 - 9, som omfatter de sidste 4 parcelhusgrunde under lokalplan 27, delområde 1.
Der blev i 2003 solgt en byggegrund, hvilket ikke var budgetteret. Der forventes solgt yderligere en grund i 2004.
På baggrund af ovennævnte søges der om tillæg til og ajourføring af anlægsbevilling på 37.000 kr. udgift og 275.000 kr. indtægt.
Der søges tillige om tillæg til rådighedsbeløb for 2004 på 110.000 kr. udgift og 110.000 kr. indtægt. Indtægten foreslås at finansiere udgiften.
Kalkulation og udstykningsplan beror i sagen.
Teknisk chef indstiller, at der gives bevillinger som ansøgt.
7. Ansøgning om dispensation fra lokalplan nr. 72
Sagsfremstilling:
I forbindelse med opførelsen af 1. etape af andelsboliger på matr.nr. 5V Overbroen by, Ørum, beliggende Vestermarken i Ørum, søgte bygherren om dispensation fra § 7.3. I lokalplan nr. 72 til opførelse af en gårdmandsbygning med 4 carporte på i alt 58 m2.
I henhold til lokalplanens § 7.3 kan der opføres 20 tæt-lav boliger med ét integreret redskabsskur pr. bolig samt en bygning til gårdmandsaktiviteter. Derudover må der ikke opføres byggeri i form af garager, carporte, skure m.v. inden for lokalplanens område.
Baggrunden for ansøgningen var, at der i forbindelse med færdiggørelsen af de første 10 andelsboliger (etape 1) blev fremsendt nye tegninger, hvoraf det nu fremgik, at bygherren ønskede at opføre en bygning med carporte i forlængelse af bygningen til gårdmandsaktiviteter.
Ved besigtigelse af byggepladsen kunne det konstateres, at opførelsen af carportene var påbegyndt. Teknisk Afdeling pålagde derfor straks bygherren at stoppe byggeriet og eventuelt søge dispensation fra lokalplan nr. 72 og byggetilladelse til den ønskede bygning.
Bygherren begrunder dispensationsansøgningen med, at “bygningen udføres i en sammenhængende helhed og indplaceres i terrænspring i skel, hvor den vil indgå som en bygningsmæssig helhed og danne en naturlig afsluttende ramme for hele byggeriet”.
Lokalplan nr. 72 er udfærdiget i 2002 i samarbejde med bygherren. Den restriktive § 7.3 er udfærdiget på grund af de meget begrænsede fælles grønne arealer, der, såfremt der opføres garager, carporte, skure m.v., vil forsvinde fuldstændigt.
I henhold til planlovens § 19 kan kommunalbestyrelsen dispensere fra bestemmelserne i en lokalplan, hvis dispensationen ikke er i strid med principperne i planen.
På mødet den 22. april 2004 besluttede Udvalget for Teknik og Miljø at meddele afslag på den ansøgte dispensation. I forlængelse heraf og på baggrund af udvalgets besigtigelse af byggeriet den 27. maj 2004 har arkitekten på vegne af bygherren fremsendt redegørelse for fremtidigt byggeri og tilpasning af den opførte gårdmandsbygning i det omgivende terræn.
Ansøgning om dispensation inkl. tegningsbilag dateret 14. april 2004 samt lokalplan nr. 72 beror i sagen.
Teknisk chef indstiller, at der meddeles dispensation fra § 7.3 i lokalplan nr. 72 til bibeholdelse af den opførte gårdmandsbygning med tilhørende carporte.
Dispensationen meddeles på baggrund af den fremsendte dispensationsansøgning, der redegør for carportenes placering således, at det grønne gårdmiljø bevares, i overensstemmelse med beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 22. april 2004.
8. Ansøgning om landzonetilladelse til ændret anvendelse
Sagsfremstilling:
Væksthøjskolen Djursland har fremsendt ansøgning om landzonetilladelse til ændret anvendelse af en del af undervisnings- og opholdslokalerne på højskolen til elevværelser.
Den samlede ejendom Sunddalvej 1, Ginnerup, 8500 Grenaa, er beliggende i landzone inden for landsbyafgrænsningen omkring Ginnerup by og har siden 1996 været anvendt som højskole.
Det fremgår af ansøgningsmaterialet, at den ansøgte anvendelsesændring omfatter 1/3 af den netop opførte pavillon på i alt 235 m2.
Pavillonen er opført til undervisningsbrug på baggrund af landzonetilladelse meddelt af Nørre Djurs Kommune den 28. februar 2004.
Landzonetilladelsen blev meddelt på trods af naboindsigelser, idet højskolen oplyste, at den ansøgte pavillon skulle indrettes til kreativt værksted, undervisningslokaler og grupperum til undervisningsformål og møder.
Det blev oplyst, at pavillonen ikke skulle anvendes til større samlinger, fester eller lignende, og det var derfor Teknisk Afdelings vurdering, at opførelsen af pavillonen ikke ville medføre støjgener for de omkringboende.
Det vurderes, at en anvendelsesændring som ansøgt er en væsentlig ændring, der må forventes at være til gene for de omkringboende. Det må forudsættes, at aktiviteterne i pavillonen i dag fortrinsvis finder sted i dag- og aftentimerne, og at der ved anvendelsesændringen må forventes en øget aktivitet i medfør af flere personer, der opholder sig i såvel opholdslokaler som værelser i aften- og nattetimerne.
Ansøgning inkl. bilag beror i sagen.
Teknisk chef indstiller, at der meddeles afslag på ansøgning om landzonetilladelse til ændret anvendelse.
9. Slamrenovation
Sagsfremstilling:
Med henblik på eventuel etablering af en fælleskommunal indsamlingsordning for spildevandsslam fra private hustanke har Reno Djurs I/S formidlet gennemført en offentlig licitation, hvor 6 ud af 8 Djurslandskommuner deltog.
Udbudsmaterialet er indrettet således, at de enkelte kommuner kan vælge mellem at indgå i en fælles ordning eller individuelt indgå aftaler med entreprenør i henhold til det afholdte udbud.
Det er afdelingens anbefaling, at kommunen på det foreliggende grundlag indgår individuel kontrakt/aftale med en slamrenovatør med virkning fra den 1. januar 2005 med forbehold for ret til senere at overdrage kontrakten til Reno Djurs I/S.
Det kan oplyses, at lavestbydende på entreprisen vedrørende septiktanke er Djurslands Kloakservice ApS, Trustrup, og med hensyn til samletanke forventes nuværende entreprenør Djurslands Kloakservice ApS (nr. 2 i licitation) at skulle fortsætte arbejdet efter forhandling.
Kontraktperioden er fastsat til 1. januar 2005 - 31. december 2006 med mulighed for forlængelse i op til 3 år.
I sagen beror følgende materiale:
• særlige betingelser for tømningsordningen af maj 2004
• vurdering af tilbud af 27. september 2004
• brev med bilag til Nørre Djurs Kommune fra Reno Djurs I/S af 1. oktober 2004
Teknisk chef indstiller,
at kommunen indgår individuel aftale med slamentreprenør Djurslands Kloakservice ApS, Trustrup, om tømning af både septiktanke og samletanke i henhold til det afholdte udbud, samt
at der i kontrakten fastsættes bestemmelser om, at kommunen har ret til at overdrage kontrakten til Reno Djurs I/S, hvis man finder det hensigtsmæssigt.
10. Forslag til affaldsplan
Sagsfremstilling:
I medfør af affaldsbekendtgørelsen skal kommunalbestyrelsen hvert 4. år udarbejde en 12-årig plan for kommunens håndtering af affald.
Reno Djurs I/S har tidligere udarbejdet to generationer af fælles affaldsplaner for interessenterne, i 1996 henholdsvis 2000. Den nuværende fælles affaldsplan 2001-2012 er i al væsentlighed realiseret.
Den nye generation af obligatoriske affaldsplaner skal gælde fra 1. januar 2005. Affaldsplanen skal omhandle kommunens detaljerede plan for affaldshåndteringen i perioden 2005-2008 og en mere overordnet redegørelse for perioden 2009-2016.
Med henblik på endnu en gang at tilvejebringe en fælles affaldsplan for kommunerne på Djursland har Reno Djurs I/S udarbejdet et forslag til fælles affaldsplan. Forslaget fastholder den kurs, som blev afstukket af de to tidligere affaldsplaner. Med udgangspunkt i den allerede afstukne kurs er forslaget tilpasset de seneste års udvikling i affaldssektoren, herunder sigtelinierne i Regeringens Affaldsstrategi 2005-2008.
Regeringens Affaldsstrategi 2005-2008 er den nationale affaldsplan, der efterfølger Affald 21. Stragegien, som indeholder mere end 100 initiativer på affaldsområdet, er ikke en lov, men der skal tages højde for de forventede initiativer og sigtelinier, strategien indeholder.
Strategien bygger på 3 grundelementer:
• At forebygge tab af ressourcer og miljøbelastning fra affald
• At afkoble væksten i affald fra den økonomiske vækst
• At sikre mere miljø for pengene gennem
- øget kvalitet i affaldsbehandlingen og
- en effektiv affaldssektor
Følgende er et udpluk af affaldsstrategiens initiativer, som må forventes at berøre kommunerne:
• Øget information (husholdninger, institutioner, børn og unge, industri m.v.)
• Udsortering af plastdunke og -flasker samt metalemballager fra dagrenovationen
• Øget genbrug og genanvendelse af storskrald
• Nye regler for PVC og imprægneret træ
• Producentansvar for elektronikaffald
• Øget fokus på virksomhedens genanvendelse, herunder særligt plast, papir og pap samt træemballager
• Ny strategi for farligt affald
• Skærpede krav til deponeringsanlæg = færre deponeringsanlæg
• Øget markedsgørelse af affaldshåndteringen
Med dette udgangspunkt kan det foreliggende forslag til affaldsplan karakteriseres ved følgende hovedpunkter:
• Hovedmålsætninger stort set uændrede - dog bortfalder procentuelt genanvendelsesmål for den samlede mængde
• Tungmetaller og problemstoffer væk fra forbrænding
• Øget genanvendelse (særligt for virksomheder, men alle muligheder vurderes løbende)
• Evaluering af ordninger, herunder sommerhusrenovation
• Undersøge behov for nye ordninger (storskrald, klinisk risikoaffald, farligt affald, bundfældningstanke)
• Fortsat fokus på effektivitet (udbud og markedsafprøvning, samarbejde)
• Kvalitetscertificering af Reno Djurs I/S
• Betydelig mere fokus på information og undervisning
I henhold til affaldsbekendtgørelsen skal det inden planens godkendelse offentliggøres i lokale blade, at forslag til affaldsplan foreligger samt, at der inden for en frist på mindst 8 uger efter offentliggørelsen er adgang til at kommentere det fremlagte forslag.
Med dette udgangspunkt er forslaget til affaldsplan fremlagt til offentlig høring indtil 16. november 2004. Reno Djurs I/S har anmodet kommunerne om at kommentere forslaget inden for denne frist.
Efter høringen vil bestyrelsen for Reno Djurs I/S behandle de indkomne bemærkninger og herefter sende et forslag til endelig affaldsplan til kommunernes godkendelse. Affaldsplanen skal vedtages af den enkelte kommune, før den har gyldighed i kommunen.
Forslaget beror i sagen og er allerede offentliggjort på Reno Djurs I/S´ hjemmeside, http://www.renodjurs.dk/.
Teknisk chef indstiller, at Reno Djurs I/S meddeles, at kommunen ikke har bemærkninger til forslaget til affaldsplan 2005-2016.
11. Ansøgning om limousinekørsel
Sagsfremstilling:
Der foreligger ansøgning om 2 bevillinger til limousinekørsel fra firmaet SAVER ApS, Fjellerup.
Ansøgninger behandles efter Færdselsstyrelsens bekendtgørelse nr. 220 af 31. marts 2000 om taxikørsel m.v.
Udstedelse af tilladelse efter bekendtgørelsens kap. 3 kan højst være for et tidsrum på 10 år ad gangen, jfr. § 12, stk. 4.
I sagen beror
• ansøgning med bilag, herunder kørselsaftaler og økonomioplysninger, og
• bekendtgørelse nr. 220 af 31. marts 2000.
Kilde: Nørre Djurs kommune
Rex