Alle trafikanter skal være opmærksom
på lastvognschaufførers dårlige udsyn
Hos Volvo Lastvogne arbejder mere end 2000 ingeniører og forskere på at gøre lastvogne så sikre, at de ikke bliver involveret i en ulykke.
De kan dog ikke klare det alene - lastvognschauffører og bilister må i lighed med andre trafikanter medvirke til at mindske antallet af ulykker.
Her er nogle gode råd til både store og små på vejene!
Et af lastvognschaufførernes største problemer i forhold til andre trafikanter er dårligt udsyn. På trods af bakspejle, spejle vendt mod front og sider, og nogle gange også kamera, har chaufføren i visse situationer ikke ordentligt udsyn. Førerkabinens A-stolper og bakspejlshuse kan f.eks. skabe problemer med at se langs siderne af lastvognen.
Vejbaneskift kan
være svært
En af de sværeste manøvrer for lastvognschaufføren er at skifte vejbane. Førere af personbiler bør være opmærksomme på, at chaufføren ved vejbaneskift kan have svært ved at se alt i sine spejle. Hvis bilisten ikke kan se lastvognchaufførens ansigt i lastvognens spejle eller igennem sideruden, så kan lastvognschaufføren heller ikke se bilisten. I sådanne situationer er hensyntagen afgørende. Tag gassen af bilen og lad lastvognen skifte bane.
Som lastvognschauffør kan man aldrig være forsigtig nok ved vejbaneskift, eller når man skal dreje til højre i et kryds. At krydse en cykelsti kan få katastrofale følger, hvis ikke chaufføren er tilstrækkeligt opmærksom.
Blinklys er vigtigt
Stadig flere trafikanter - især bilister - anvender ikke det allervigtigste hjælpemiddel, som de har til rådighed – nemlig blinklyset. Trafikken kan ikke glide smertefrit, hvis ikke bilisterne viser af i god tid. Lastvognschaufføren har ikke andre måder, hvorpå han kan vise sin hensigt, end ved så tidligt som muligt at anvende blinklyset.
Ellers er træthed og uopmærksomhed almindelige årsager til ulykker, hvor lastvogne er involverede. Volvos forskere arbejder intensivt med forskellige metoder baseret på »eye-tracking« - et system, hvor kameraer registrerer øjen-bevægelserne og slår alarm, hvis chaufføren bliver træt eller uopmærksom.
Bilisterne må
udvise forståelse
Som bilist gælder det om at være opmærksom på og vidende om lastvogns-chaufførens vilkår. Udsynet har vi nævnt, men man bør også vide, at en 24 meter lang lastvogn kan veje op til 50 tons, og at den må køre op til 80 km i timen på motorvej. Chaufføren har derfor behov for et langt stykke vejbane foran sig for at kunne standse, hvis det skulle blive nødvendigt.
Man skal imidlertid også passe på med at lægge sig alt for tæt bag ved en lastvogn. Hvis lastvognen, udover de effektive skivebremser og ABS systemet, er udstyret med Volvos særlige motorbremse, kan den stoppe langt hurtigere, end man skulle tro.
Overhaling foretaget ved at krydse midterstriberne og tvinge de modkørende bilister til side, er hasarderet. Mange lastvognschauffører siger, at hasarderet kørsel - enten fra en overhalende eller en modkørende bilist – er et af de mest almindelige og største problemer i trafikken. Hvis chaufføren bliver for-skrækket og drejer for meget på rattet, kan det få fatale følger.
Blænd ned i tide
En lille detalje, som bilister bør huske: ved kørsel i mørke, hvor man nærmer sig en bakke, kan man ofte se de positionslamper, som sidder oppe på lastvognens kabinetag, inden man kan se lastvognens forlygter. Blænd ned straks, når positionslamperne kommer til syne, for øjeblikket efter kan den højtplacerede lastvognschauffør blive blændet af personbilens lygter.
God, sund mad er vigtigt for et godt velvære. Lastvogns-chauffører tillægger sig ofte dårlige madvaner, hvor usund mad indtages på uheldige tidspunkter. Hamburgere og færdigretter går an engang imellem, men ikke hver dag.
Stop op og rør dig!
Selvom førere af tunge køretøjer er underlagt strenge arbejdsregler, skader det ikke at tage en ekstra pause i de tidlige morgentimer – det er på det tidspunkt, at risikoen for at falde i søvn er størst. En normal nattesøvn fremmer unægtelig trafiksikkerheden.
Efter nogle timer bag rattet kan et stop og lidt gymnastik også varmt anbefales! En udhvilet chauffør er en chauffør, som kører fornuftigt med alle sanser åbne og masser af overskud til i tide at kunne opdage andre trafikanters fejl – og undgå egne. Det er også en chauffør, som kører effektivt og dermed holder brændstofforbrug og bremseslitage på et minimum.
Vigtigheden af at laste og at fastgøre lasten bedst muligt er indlysende for enhver lastvognschauffør. Det er også vigtigt at adskille farligt gods fra andet, og at medbringe de korrekte papirer på lasten.
Sikkerhedsselen
er det vigtigste!
Til sidst: uanset hvilken type køretøj du kører - lastvogn eller personbil - så er det allervigtigste at anvende sikkerhedsselen. Førere af personbiler er erfaringsmæssigt bedre til at huske selen, selvom om det lader til at være umuligt at få samtlige bilister til at anvende selen. Stadig flere lastvogns-chauffører har også indset værdien af selen, men alt for mange undlader den stadig. En airbag alene er ikke nok! Sikkerhedsselen er effektiv i alle former for ulykker, ikke mindst vælteulykker, som er ret almindelige. Airbag giver kun beskyttelse i alvorlige frontalulykker.
Brug altid sikkerhedsselen – for din egen skyld!
Alle trafikanter skal være opmærksomme på lastvognschaufførernes begrænsede udsyn.
Kilde: Grenaa Bladet
\jh