Nørre Djurs
Kommune
Socialudvalget
Sagsfremstilling:
Socialministeriets pjece til borgerne om klagemuligheder og sagsbehandlingsregler på det sociale område.
Koordinerende områdeleder fremsender skrivelse fra praktikansvarlige vedr. problematikker i forbindelse med uddannelse af social- og sundhedshjælpere, og områdeleders svare vedr. samme.
Meddelelser ved formanden
Sagsfremstilling:
Mødereferater - Socialudvalgets område
Sagsfremstilling:
Ældrerådet den 11. august 2004
Ældrerådet den 30. august 2004
Ældrerådet den 3. november 2004.
Sundhedsplan for Århus Amt
Sagsfremstilling:
Til orientering:
I forbindelse med høringssvar til sundhedsplan for Århus Amt fremsender Kommuneforeningen kommunernes tilbagemeldinger om vurdering af aktuel udskrivningspraksis.
Stenvadcentret - budgetopfølgning
Sagsfremstilling:
Til orientering:
Der foreligger statusrapport fra Stenvadcentret pr. ultimo oktober 2004.
Budgetopfølgning for Socialudvalget 2004
Sagsfremstilling:
Der fremsendes opgørelse pr. 31. oktober 2004 for de 6 måltemaer på Socialudvalgets område.
Opgørelsen giver et billede af forbruget pr. 31. oktober 2004, samt en forventning af forbruget resten af året.
Forvaltningsdirektøren indstiller, at opgørelsen tages til efterretning.
Tillægsbevilling til hovedkonto 05 - Ældre og omsorg
Sagsfremstilling:
Ansøgning om tillægsbevilling for regnskabsår 2004 vedrørende hovedkonto 5 måltema 3, Ældre og omsorg på 1.466.000 kr. Tillægsbevillingen søges til dækning af merforbrug på 1.466.000 kr. på ældreplejens lønbudget. Heraf vedrører 777.000 kr. vikarkonti, som er i den decentrale ramme.
En arbejdsgruppe bestående af områdelederne på Nørrevang og Vestervang, plejehjemslederen på Voldby Plejehjem, den koordinerende områdeleder og lederen af Løn- og Personalekontoret har gennem længere tid arbejdet på at afdække problemfelter omkring merforbruget.
Merforbruget er begrundet i flere forhold bl.a.:
Merudmøntning fra reguleringsordningen på 0,67 procentpoint, hvilket betyder en underbudgettering på ca. 200.000 kr.
Arbejdstidsaftalerne mellem KL og Forbundet af Offentligt Ansatte samt Dansk Sygeplejråd indeholder en bestemmelser om optjening og afvikling af frihed for tjeneste i forskudt tid og på søgne- helligedage, hvilket medfører en forøget lønomkostning på ca 165.000 der ikke er medtaget ved budgetlægningen for 2004.
Vikarressourcerne beregnes som 18% af de samlede normering og bevillingen inden for Nørrevangs og Vestervangs områder. Lederne inden for ældreplejens område vurderer, at de afsatte ressourcer ikke er tilstrækkelige til at dække afløsningsbehovet under sygdom, barsel, ferie og andet fravær. Med et sygdomsfravær, som ligger noget over gennemsnittet for kommunen er vurderingen korrekt.
Elever indgår fuldt ud i normeringen, selvom de i en del af ansættelsesperioden er fraværende i forbindelse med skoleophold. Ved elevernes fravær dækkes den manglende normering af vikarressourcerne. En forespørgsel til andre kommuner har vist, at elever på ældreområdet sædvanligvis højst indgår i normeringen med en faktor svarende til deres reelle tilstedeværelse. Der er i normeringsplanen for 2004 regnet med 9 elever, men kommuner er pålagt at uddanne 10 elever pr. år, hvilket giver en ikke budgetteret merudgift på ca 75.000 kr.
Ved budgetlægningen for 2004 blev det besluttet at nedlægge køkkenfunktionen på plejehjemmet Nørrevang og samle funktionen i Centralkøkkenet på Vestervang. Reduktionen af personaleressourcer skete således med virkning for hele budgetåret, selvom flere af de overskydende medarbejdere først fratrådte i løbet af foråret. Omkostninger ved fratrædelsesgodtgørelse beløber sig til ca. 450.000 kr.
Sammenfattende har der været et merforbrug på 775.000 kr. som følge af forhold, som der ikke i ældreplejen har været mulighed for at tage højde for.
Herudover har der været et merforbrug på vikarkonti, hvoraf en del er forårsaget af, at elever under skoleophold dækkes ind af vikarressourcerne, ligesom der har været et større fravær som følge af sygdom end forudsat ved budgetlægningen.
Der arbejdes videre med finde frem til en mere tidssvarende model for tildeling af ressourcer til ældreområdet, så der sikres sammenhæng med visitationsenhedens bevilling af personlig og praktisk hjælp.
Efter aftale om koordinerende områdeleder, er det aftalt, at et forventet overskud på 447.000 kr. fordelt med
91.000 kr. på Plejehjemmet Nørrevang og
356.000 kr. på Plejehjemmet Vestervang
medgår til finansieringen.
Notat fra arbejdsgruppen er vedlagt sagen.
Forvaltningsdirektøren indstiller at ansøgningen godkendes samt at beløbet finanseries med 447.000 kr. som anført og restbeløbet på 1.019.000 kr. finansieres af de likvide aktiver.
Fastsættelse af mødeplan for Socialudvalget i 2005
Sagsfremstilling:
Der foreslås følgende mødedage og tidspunkter:
Mødedag: Torsdag
Tidspunkt: 13.00
13. januar 2005
februar 2005
17. marts 2005
april 2005
26. maj 2005
23. juni 2005
august 2005
15. september 2005
oktober 2005
24. november 2005
Stenvadcentret - udmøntning af handleplan
Sagsfremstilling:
På kommunalbestyrelsens møde 4. marts 2004 blev det besluttet
• at Stenvadcentret er kommunens beskæftigelsestilbud til borgere, der ikke umiddelbart kan placeres på arbejdsmarkedet og at Stenvadcentret fortsætter igangværende udvikling i forhold til aktiveringsindsatsen, således at centret arbejder tæt sammen med private virksomheder og offentlige institutioner om udplacering af kontanthjælpsmodtagere i opkvalificerende praktik- og jobforløb, og således at centret som kommunens énstrengede beskæftigelsestilbud udvikler og udbyder tilbud der retter sig mod opkvalificering af deltagernes såvel faglige som personlige kompetencer, samt således at medarbejdere og leder løbende efteruddanner sig i overensstemmelse med de ændrede opgaver.
• at Stenvadcentret omfatter drift af museum, herunder Mosebrugsbane og Tørvecafé, Shii-take og Blå Flag Station
• at Stenvadcentret fortsætter igangværende udvikling af aktiviteter rettet mod turisme og udvikling som lokalt kulturcenter.
I anbefaling af forslaget præciserede Socialudvalget, at der efterfølgende skulle tages stilling til den konkrete udmøntning af organisationen, styringen og de personalemæssige forhold.
Efterfølgende er det besluttet, at Den mobile Naturstation organiseres under Stenvadcentret.
På baggrund af kommunalbestyrelsens beslutning udarbejdede konsulentfirmaet NIRAS Konsulenterne et forslag til handleplan med fire overskrifter: Grundlag, Fundament for aktiveringsindsatsen, Opgaver og kompetencer og Implementering.
Kommunalbestyrelsen godkendte på kommunalbestyrelsesmødet den 17. juni 2004 forslaget til handleplan.
Direktionen har i samarbejde med Familie- og arbejdsmarkedschefen og personalet på Stenvadcentret fremstillet vedlagte forslag til udmøntning af handleplanen.
Direktionen har fundet følgende områder som de væsentligste:
• at gå fra en samlet organisation med en fælles leder til en organisation med sideordnede énheder (Mosebrugsmuseum, Shii-take, Tørvecaféen, Blå Flag Station/Naturstation) med pligt til samarbejde mellem énhederne
• at udvikle BUM-modellen (Bestiller- og udførerfunktioner)
• at markere beskæftigelsesindsatsen som en selvstændig og tværgående énhed
• at sikre matchning af arbejdsopgaver og medarbejderkompetencer
• at sikre faglig ledelse og sparring
• at tydeliggøre de økonomiske omkostninger på de enkelte enheder
• af sikre tydelig sammenhæng mellem budget/regnskab og dokumentationsopgaver decentralt og centralt
• at sikre fortsat udvikling af såvel turist- som kulturdelen af centret
• at gennemføre udmøntningen af handleplanen indenfor de nuværende økonomiske rammer
• at afklare de personalemæssige forhold hurtigst muligt
Det skal oplyses, at der specielt i forhold til Tørvecaféen er sket ændring i den fremtidige drift, således at aktiveringsindsatsen sættes som det primære med det til følge, at caféen hovedsagelig er åben i museets åbningstid. Det vil ikke fremover være et mål at ekspandere ved afholdelse af private fester mv. Denne ændring af fokus skal også ses på baggrund af, at det ikke er lykkedes at udlicitere Tørvecaféen.
På baggrund af den vedtagne udmøntning af handleplanen vil der efterfølgende blive udfærdiget kontrakter med de enkelte énheder, ligesom der vil ske ændring i konto- samt normeringsplanen i overensstemmelse med vedtagelsen. Endvidere vil direktionen besætte stillingerne i overensstemmelse hermed.
I sagen foreligger forslaget til handleplan.
Direktionen indstiller at handleplanen godkendes.
Demenspolitik
Sagsfremstilling:
Socialudvalget besluttede på mødet den 5. august 2004 at nedsætte en arbejdsgruppe bestående af den koordinerende områdeleder, kommunens 2 demenskoordinatorer, 1 repræsentant fra Ældrerådet og 1 respræsentant fra socialudvalget til at udarbejde en Demenspolitik for Nørre Djurs Kommune.
Der har været afholdt møde i arbejdsgruppen den 14. oktober 2004.
Arbejdsgruppen fremsender oplæg til Demenspolitik for Nørre Djurs Kommune.
Oplægget til Demenspolitikken indholder følgende områder:
Målsætning
Boligområdet
Samarbejde med den demente borger
Uddannelsesområdet
Pårørende-arbejder
Prioritering af ressourcer
Øvrige samarbejdspartnere
Handlinger
Oplægget er medsendt dagsordenen.
Oplægget til Demenspolitik skal hører hos berørte parter.
Forvaltningsdirektøren indstiller,
at oplægget drøftes og
at oplægget sendes til høring hos berørte parter.
Den fremtidige kommunale beskæftigelsesindsats
Sagsfremstilling:
I forbindelse med den forestående afslutning af EU-Socialfondsprojektet “Så langt øjet rækker” drøfter socialudvalget perspektiver på den kommunale beskæftigelsesindsats med henblik på formulering af fremtidige projektansøgninger.
Kilde: \Nørre Djurs Kommune
/jimmi